3 773 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
FTX förvärmare, installation och injustering
Pratade med Nibe idag och fick besked om att jag kan ställa in temperaturen för Uteluft (BT23) till -3 grader och att jag ska ställa in så låg effekt som möjligt på förvärmaren utan att det fryser inne i vvx. Var på jobbet när jag pratade med dem och tänkte ställa in detta när jag kom hem. När jag nu läser på den menyn där jag trodde det var så har det inte med förvärmaren att göra utan när värmeåtervinningen skall stoppas, se bild. Hittar ingen inställning för när förvärmaren skall startas.B Bigfoot skrev:Den där värmaren verkar vara en väldigt korkad sak. Tydligen ska man ställa in en fast effekt och så kör den på den effekten när temperaturen ligger under inställt värde och så ska det kompletteras med någon inställning att fläkten ska varva ner om det blir riktigt kallt.
Man kan ju tycka att den borde kunnat hoppa mellan effektstegen baserat på en tempgivare så att den inte värmer mer än det som behövs för att undvika isbildning i vvx.
Fyra grader och 1800 W (max) är ju hur som helst knappast rätt i ditt fall. Det kan ju vara så att installatören har noll koll på hur effekt/temperatur/fläktnedvarvning ska konfigureras utifrån dina förutsättningar. Låter som läge att ställa några kontrollfrågor hur dom resonerar angående det.
En oteknisk kund som inte noterat den höga avluftstempen hade sannolikt varit nöjd när det blivit varm frisk luft i huset - fram till elräkningen kommer, då hade det kanske hetat att "FTX är skit, jag fick HÖGRE kostnader".
Är det ngn som kan förklara vad det är som styr att förvärmaren startas och om det går att ställa in?
Som jag uppfattat det så går det inte att ställa in ett värde för BT23. Har varit i kontakt med nibe och ställt frågan vad som styr att förvärmaren går igång. Ska få svar på Mail.B Bigfoot skrev:
Inatt startade förvärmaren igen. Det har varit runt 0 grader några dagar och då har den inte gått.
Har justerat ned temperaturinställning för BT21 (Avluft) den enda temperaturinställning för en givare jag kan hitta, till 0 grader. Det är det lägsta värdet den kan ha.
Imorse var Avluft temperaturen ca 22 grader och förvärmaren gick med full effekt ca 1800 W efter att temperatur ute droppat till ca -6 grader inatt. Uteluftstemperaturen BT23 var ca -2,5 grader imorse. Känns orimligt att den ska dra igång så fort det blir minusgrader.
Har nu stängt av enbart förvärmaren och då droppade Avluft till ca 3,5-4 grader och uteluft (BT23) till ca -5 grader.
VVS firman ska komma idag och gå igenom allt.
Är det någon som har samma system som kan berätta vilka värden som brukar vara vanliga på uteluft- resp Avluft vid t ex minus 5-10 grader ute?
Har justerat ned temperaturinställning för BT21 (Avluft) den enda temperaturinställning för en givare jag kan hitta, till 0 grader. Det är det lägsta värdet den kan ha.
Imorse var Avluft temperaturen ca 22 grader och förvärmaren gick med full effekt ca 1800 W efter att temperatur ute droppat till ca -6 grader inatt. Uteluftstemperaturen BT23 var ca -2,5 grader imorse. Känns orimligt att den ska dra igång så fort det blir minusgrader.
Har nu stängt av enbart förvärmaren och då droppade Avluft till ca 3,5-4 grader och uteluft (BT23) till ca -5 grader.
Är det någon som har samma system som kan berätta vilka värden som brukar vara vanliga på uteluft- resp Avluft vid t ex minus 5-10 grader ute?
Kortslut skiten.R robwe skrev:Inatt startade förvärmaren igen. Det har varit runt 0 grader några dagar och då har den inte gått.
Fattar inte att man bygger ”smarta” system som tar bort all slags egenstyrning.
Påtvingad kontroll känns det som. Om det är så att den behövs för att inte grejerna tål kyla så är det felkonstruerat.
Lite återkoppling om status…
Pratat med Nibe igen som säger att förvärmaren startar när BT23 går ner under 0 grader. Så man får acceptera en driftkostnad för denna värmare under i stort sett hela vintern i Jämtland…
Just nu sitter förvärmaren dock monterad felaktigt, den sitter vertikalt i flödesritning nedåt direkt ovanpå FTX. Den får inte sitta vertikalt. Den skall flyttas högre upp, dvs närmare luftintaget på taket vid huven. Den ska sedan monteras horisontellt, genom att göra ett S på kanalen. BT23 kan man sedan laborera med hur nära förvärmaren den sitter. Just nu sitter den ca 500 mm innan och påverkas något av förvärmaren. Dvs BT23 visar -1,7 grader då det är -7 grader ute. Om man monterar den närmare förvärmaren så kommer BT23 att visa ännu lite varmare och starta förvärmaren när det är något kallare ute.
Om förvärmaren då går igång för att det blir minusgrader på BT23 och sedan värmer luften in till vvx en stund och samtidigt värmer BT23 som efter ett tag visar plusgrader igen, vilket gör att förvärmaren stängs av. Osv. Då kommer den att gå på och av och hålla temperaturen strax över 0 över tid.
Elektriker skall sedan ställa ner effekten på förvärmaren till 600w vilket gör att det sammantaget kan bli en ok driftkostnad.
Hoppas det fungerar…
Pratat med Nibe igen som säger att förvärmaren startar när BT23 går ner under 0 grader. Så man får acceptera en driftkostnad för denna värmare under i stort sett hela vintern i Jämtland…
Just nu sitter förvärmaren dock monterad felaktigt, den sitter vertikalt i flödesritning nedåt direkt ovanpå FTX. Den får inte sitta vertikalt. Den skall flyttas högre upp, dvs närmare luftintaget på taket vid huven. Den ska sedan monteras horisontellt, genom att göra ett S på kanalen. BT23 kan man sedan laborera med hur nära förvärmaren den sitter. Just nu sitter den ca 500 mm innan och påverkas något av förvärmaren. Dvs BT23 visar -1,7 grader då det är -7 grader ute. Om man monterar den närmare förvärmaren så kommer BT23 att visa ännu lite varmare och starta förvärmaren när det är något kallare ute.
Om förvärmaren då går igång för att det blir minusgrader på BT23 och sedan värmer luften in till vvx en stund och samtidigt värmer BT23 som efter ett tag visar plusgrader igen, vilket gör att förvärmaren stängs av. Osv. Då kommer den att gå på och av och hålla temperaturen strax över 0 över tid.
Elektriker skall sedan ställa ner effekten på förvärmaren till 600w vilket gör att det sammantaget kan bli en ok driftkostnad.
Hoppas det fungerar…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bäst stänga hålen efter FTX installation….
Ventilation -
Att tänka på vid installation av FTX på renoverat 40tals hus
Ventilation -
FTX-installation: Entreprenör vägrar åtgärda ljud utan extra kostnad
Juridik -
ytterliggare en tråd om rördragning och installationstips vid FTX.
Ventilation -
Dimensionera FTX installation
Ventilation