A
D DFYD123 skrev:
Tror att grundigs kombinerade kyl/frysar klarar lägre omgivningstemperatur än 10 grader. 5 om jag inte missminner mig
grundig är samma som cylinda
tillverkad på samma fabrik i turkiet

A
Kretikos Kretikos skrev:
Har själv spanat efter kyl/frys kombo som mår bra i 7-10 grader vilket är vad vi brukar ha i stugan på vintern när vi inte är där. Snubblade då över detta på Cylindas support.
[länk]
mycket motsägelsefulla gallimatias i denna cylinda kundservice chatt

electroluxaren skrev:
vad har det för betydelse att de står inomhus då?
köldmedlet klarar ju inte av detta
Gissar att de rostar bort om de står utomhus eller i väldigt fuktig miljö..?

Från produktsidan för FB1300:
"Fungerar tillfredsställande med en omgivande temperatur ner till 15 minusgrader."

Kan det räcka med en värmeslinga i/runt kompressorn? Vet inte hur de och Whirlpool löst det...

A
och vad är tillfredsställande?
kompressorn håller nog sig varm ändå för den får gå hela tiden.

Jag vet. Men cylinda garanterar inte under tio grader, det gör grundig.

electroluxaren skrev:
grundig är samma som cylinda
tillverkad på samma fabrik i turkiet

Tror det är startögonblicket som är kritiskt, eller var det kanske förr??

useless useless skrev:
Kompressorn slår väl av? Men det spelar ingen större roll eftersom den inte behöver gå när det är lika kallt utanför som inuti.

A
D DFYD123 skrev:
Jag vet. Men cylinda garanterar inte under tio grader, det gör grundig.
Då far ju en med osanning..

A
D DFYD123 skrev:
Tror det är startögonblicket som är kritiskt, eller var det kanske förr??
gaser som behöver mineralolja får ju problemet i startögonblicket då den oljan är tjocknar med sjunkande temperatur, för de aggregat som är tänkta att sitta utomhus eller kalla miljöer har därför kompressorvärme detta gäller oxå för de system där kompressorn är den kallaste komponenten tex värmepumpar. knappast relevant för konsument boxar.

Problemet med R600A är att när kondensorn blir för kall så orkar inte kompressorn hålla uppe trycket detta kan man till viss del kompensera med mycket större kompressor eller kylfläktstyrning på kondensorn. frågan är vad cylinda gjort eller snarare inte gjort.

Det må så vara. Men då frågeställaren undrade om tillverkarna överdriver riskerna så menar jag att grundig kanske inte överdriver fullt lika mycket och lämnar garanti till lägre omgivningstemperaturer än 10 grader. Till skillnad från någon annan leverantör såvitt jag vet. Sen om det fungerar i praktiken är ju en helt annan femma.
Deras freezer protection system gör att skåpet hår att använda ner till -15 grader men osäker på om dom lämnar garanti ända dit ner.

electroluxaren skrev:
Då far ju en med osanning..

A
Onekligen väldigt intressant hur eller hur.
Men som jag skrev tidigare, är det vanligast att boxen tappar kyla fast kompressorn går för fullt.

Ja lite nyfiken faktiskt...svårt att hitta info.

electroluxaren skrev:
Onekligen väldigt intressant hur eller hur.
Men som jag skrev tidigare, är det vanligast att boxen tappar kyla fast kompressorn går för fullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.