9 974 läst · 60 svar
10k läst
60 svar
Frys som dånar i hela huset!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Hur gör du den bedömningen?P Patrik_k skrev:
Har du mätt temperaturer före och efter applicering? Hur brandfarligt är materialet som du satt dit? Tillåts tillräckligt luftflöde att passera på alla sidor din frys enligt tillverkarens föreskrifter (står förmodligen i instruktionsboken)?
Detta kommer åtminstone jag säkerställa när jag mixtrar bakom min kyl.
Gjort bedömningen att frysen stod intryck så långt det gick förut med en mittenbräda mellan frys och kyl och minimalt utrymme på sidorna för frysen att "andas".SKJB021 skrev:Hur gör du den bedömningen?
Har du mätt temperaturer före och efter applicering? Hur brandfarligt är materialet som du satt dit? Tillåts tillräckligt luftflöde att passera på alla sidor din frys enligt tillverkarens föreskrifter (står förmodligen i instruktionsboken)?
Detta kommer åtminstone jag säkerställa när jag mixtrar bakom min kyl.
Nu är mittenbrädan borta, så bara där har frysen fått väldigt mycket mer utrymme att ventilera på sidorna. Utöver detta har jag även flyttat fram frysen ytterligare cirka 3-4 cm ut ur boxen för att kompensera för cirka 1 cm isolering.
Efter att jag gjort detta flyttade jag ut kylen för att kunna komma åt baksidan av frysen när den stod i boxen och kände efter med jämna mellanrum under cirka 4 timmar medan kompressorn jobbade hur varmt det blev. Blev knappt ljummet, alltså precis som det var på väggen innan isolering.
Så man kan säga att jag kompenserat med mer än dubbelt så mycket andrum för baksidan jämfört med innan. Enda jag ska justera är att göra hål i ovandelen av isoleringen så att värmen även kan sippra upp lättare till ovanskåpet.
Redigerat:
Risken för brand ökar inte då temperaturökningen som kan uppstå ej når upp till antändningstemperatur för bränbar gas.
Flera av dessa material som använts här är självsläckande så snarare minskar risken av brand. Vad skulle tex hända om ett liggunderlag skulle antändas?
Visst kan man tänka sig att importerade produkter från lågprisländer inte har samma krav som andra producenter. Man ser ju hela tiden att Feltema har återkallelser på produkter som visat sig farliga från Kina. Men i det här fallet om man får temperaturökning så kommer kylen resp frysen sluta att fungera pga för hög kondenseringstemperatur, bra och tänka på om man fyllt upp med julmat.
Flera tillverkare har gått i från kondenson på baksidan så det stället tappar betydelse mer o mer. Nu har de kondensorn på sidoväggen istället vilket innebär att man måste kolla i instruktionsboken hur man placerar produkterna numera.
Flera av dessa material som använts här är självsläckande så snarare minskar risken av brand. Vad skulle tex hända om ett liggunderlag skulle antändas?
Visst kan man tänka sig att importerade produkter från lågprisländer inte har samma krav som andra producenter. Man ser ju hela tiden att Feltema har återkallelser på produkter som visat sig farliga från Kina. Men i det här fallet om man får temperaturökning så kommer kylen resp frysen sluta att fungera pga för hög kondenseringstemperatur, bra och tänka på om man fyllt upp med julmat.
Flera tillverkare har gått i från kondenson på baksidan så det stället tappar betydelse mer o mer. Nu har de kondensorn på sidoväggen istället vilket innebär att man måste kolla i instruktionsboken hur man placerar produkterna numera.
Tusen tack för ditt utförliga svar, uppskattas jättemycket med input!electroluxaren skrev:Risken för brand ökar inte då temperaturökningen som kan uppstå ej når upp till antändningstemperatur för bränbar gas.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Godtycklighet duger inte för mig, att visa genom mätning duger bättre.
Bara googla "ny frys började brinna" så ser man snabbt att detta förekommer. Om det är ryggdunk och hejarop att det ser godtyckligt bra ut så kommer det inte från mig iaf.
Bara googla "ny frys började brinna" så ser man snabbt att detta förekommer. Om det är ryggdunk och hejarop att det ser godtyckligt bra ut så kommer det inte från mig iaf.
Du som goglat på detta och funnit ljuset måste nu tala om för oss andra vad orsakerna var och hur många som drabbades 2018, 2017 samt 2016. Så att vi vet att det inte är bara ditt godtycke du ger utlopp för.SKJB021 skrev:
För att du skall kunna sova säkert så ta en bit av din isolering och gå ut med lite tändmateriel och tänd på...P Patrik_k skrev:
Filma och lägg upp rullen här så vi andra oxå kan sova torrt.
Prova först med en glödgad stekspade och därefrer med öppen eld.
Detta googlade jag sönder innan jag försökte mig på projektet. Inte i ett enda fall varesig på Google eller forum lyckades jag hitta fall där frys eller kyl börjat brinna till följd av isolering? Det jag kan hitta på Google och dyl. är fall där kompressor varit kass eller väldigt gammal och slagit gnistor. Enligt instruktionsböcker så KAN det ta fyr i extrema fall av damm bakom frysen. Men detta är i så fall inte isoleringens fel utan lathet i form av att man inte orkar dra fram frys för att dammsuga bakom.SKJB021 skrev:
Är inte ute efter ryggdunk eller hejarop, däremot länkar och källor till ditt påstående. Inget jag hittat har hittills indikerat på att brandrisk finns, därför frågar jag sakkunniga här om dom vet mer .
Jag ska försöka mig på detta och återkomma när jag hunnit med det. I värsta fall köper jag andra isoleringsplattor på biltema helt enkelt och byter ut!electroluxaren skrev:
Om man har en väldigt gammal kyl eller frys så kan det så kallade start-reläet bli dåligt inte minst i samband med fukt tex ouppvärmda utrymmen.P Patrik_k skrev:Detta googlade jag sönder innan jag försökte mig på projektet. Inte i ett enda fall varesig på Google eller forum lyckades jag hitta fall där frys eller kyl börjat brinna till följd av isolering? Det jag kan hitta på Google och dyl. är fall där kompressor varit kass eller väldigt gammal och slagit gnistor. Enligt instruktionsböcker så KAN det ta fyr i extrema fall av damm bakom frysen. Men detta är i så fall inte isoleringens fel utan lathet i form av att man inte orkar dra fram frys för att dammsuga bakom.
Är inte ute efter ryggdunk eller hejarop, däremot länkar och källor till ditt påstående. Inget jag hittat har hittills indikerat på att brandrisk finns, därför frågar jag sakkunniga här om dom vet mer .
Ofta blir skadan isolerad i kapslingen, om den finns kvar, och man kan därefter byta bara startr.
Men samtidigt kan man misstänka att om det finns för mycket brännbart material tex damm runt denna del så skulle en eldsvåda mer eller mindre uppstå storlek beroende på hur mycket brännbart det finns.
Skulle motsvarande hända på en ny produkt så är det uteslutande tillverkningsfel, vilket torde visa sig tämligen omgående.
Det kan väl tilläggas att jag har hållit på med kyla i ett antal decennier och har bytt några "startreläer" men aldrig sett en eldsvåda i en kyl/frys. Däremot åtskilliga diskmaskiner som dött sotdöden.
Okej, tack! Lärt mig mer om frys och tekniken runtomkring än jag någonsin kunde hoppas på .electroluxaren skrev:Om man har en väldigt gammal kyl eller frys så kan det så kallade start-reläet bli dåligt inte minst i samband med fukt tex ouppvärmda utrymmen.
Ofta blir skadan isolerad i kapslingen, om den finns kvar, och man kan därefter byta bara startr.
Men samtidigt kan man misstänka att om det finns för mycket brännbart material tex damm runt denna del så skulle en eldsvåda mer eller mindre uppstå storlek beroende på hur mycket brännbart det finns.
Skulle motsvarande hända på en ny produkt så är det uteslutande tillverkningsfel, vilket torde visa sig tämligen omgående.
Jag ser det helt enkelt som att om frysen efter mer än 4 timmar knappt gjort väggen bakom ljummen likt innan isoleringen så finns inga risker för brand.
Men skall provelda en bit av mattan och se vad som händer!
Här kommer ett snabbt brandtest på mattan jag använt som isolering.
Jag bedömmer materialet som inte lättantändligt. Med direk flamma mot den smälter och ryker det men tar aldrig fyr. I värsta fall brinner det till och slocknar lika snabbt igen.
Därav bedömmer jag att om något varmt ligger emot kommer det smälta och ej börja brinna. För att minsta eld ska uppstå måste en direkt flamma ligga mot hela tiden. Men gör det det kommer endå hela skåpet ta fyr i vilket fall som helst.
Vad tycker ni?
Jag bedömmer materialet som inte lättantändligt. Med direk flamma mot den smälter och ryker det men tar aldrig fyr. I värsta fall brinner det till och slocknar lika snabbt igen.
Därav bedömmer jag att om något varmt ligger emot kommer det smälta och ej börja brinna. För att minsta eld ska uppstå måste en direkt flamma ligga mot hela tiden. Men gör det det kommer endå hela skåpet ta fyr i vilket fall som helst.
Vad tycker ni?
Hej nyfiken på vilka vitvaror du köpte söker tyst frysP Pin skrev:Jag dämpade bakom kyl och frys med de mattor från biltema du länkat till. Helt tyst. Nu har jag iofs inte provat utan mattorna då jag gjorde detta i samband med renovering av kök och utbyte av vitvaror .
Med de gamla köksskåpen och vitvarorna upplevde vi brum i sovrummet bakom köket (väggen där kyl och frys står ). Kan i mitt fall bero på tystare vitvaror och andra köksskåp än innan renoveringen också, men mattorna kostade inte mycket och det fanns plats för dem.