Mitt påskprojekt havererade innan det ens börjat. Jag lyckas inte få isär frysen.

Om jag skruvar bort de tre skruvarna så hänger kylaggregatet ner. För visst är det kylaggregatet jag ser där? Om jag tittar på baksidan så ser den ena av slangarna ut att vara ett kopparrör. Den kan jag väl ändå inte bara räta ut? Det känns som att allt kommer att gå sönder om jag tar i och drar.

Dessutom känns det som att jag är fel ute. Borde inte alla elekroniska grejer sitta bakom den där panelen högst upp?

baksida1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


baksida2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


overdel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kylaggregat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
du är på rätt väg
du kan och måste räta på röret för att komma åt mer, och lossa på det svarta gallret

om du tar bort panelen kan du mäta på sladdarna till de olika elförbrukarna

schema hittar du på cylinda.se/reservdelar
 
  • Gilla
ing-mari
  • Laddar…
A
eller bifogas härVisa bilaga 321-391-1.pdf

mät mellan grå och blå du skall inte ha avbrott ett par hundra ohm kanske
 
Redigerat av moderator:
Tack för pdf:en. Skruva frys är helt nytt för mig. Det känns ju helt fel att börja dra i hela kylsystem för att mäta lite elektronik.

Borde det inte räcka med att på något sätt få bort panelen för att kunna mäta på kretskortet? Just nu är fortfarande mitt största bekymmer att jag ska sabba frysen helt när jag försöker få isär den.
 
På panelen sitter en plugg vid varje sida. Pilla ut dem, så hittar du skruvarna bakom.
 
Äsch, det får blir morgondagens projekt känner jag. Nu blir det mat och vin istället :) så kan jag sitta och ladda hela kvällen... På elschemat finns något som heter F Sensor och D sensor. Vad är det?
 
D sensorn är för avfrostningen. F sensorn är temperatur i skåpet.
 
Så den ena är alltså en nivåmätare som kollar hur mycket vatten det är i avfrostningsskålen, eller hur? Så tror jag att det är.

Skålen var ju full med vatten när felkoden dök upp (antagligen för att dörren inte gått igen helt vid ett tidigare tillfälle). Då kan en nivåsensor ha fastnat i "det är fullt med vatten"-läget. Det är kvällens teori. Så planen i morgon blir att kolla om det finns en sån sensor i skålen. I och för sig såg jag ingen när tömde den på vatten. Men ändå.

Jag tänker mig att det är det som är 215 i följande pdf.

Här tänkte jag lägga upp en pdf-fil men det fattar jag inte hur man gör. Provar med en länk istället

http://www.cylinda.se/resurs/Bilder/99900/Pdf/4cr76030.pdf#view=Fit
 
nej,nej,nej :)
D sensorn sitter på förångaren(kylelementet) och F sensorn i skåpet, ibland ej synlig (inskummad).
Först och främst fokusera på att mäta upp avfrostningselementen.
 
A
Vin och mecka kylskåp hör inte ihop...
Du måste ta ur lådan när nått skall bytas, så det är inte ogjort
 
Så vad hände med frysen? Min är exakt likadan.. Skroten eller?
 
A
Byt överhettningsskyddet om elementet är helt
 
Cruizjeeh Cruizjeeh skrev:
Så vad hände med frysen? Min är exakt likadan.. Skroten eller?
Jag tyckte det verkade läskigt att mecka med frysen så jag hade väl i princip gett upp och tänkte skrota den. Men så letade jag ett extra varv efter kvittot och, unders alla under, jag låg precis på rätt sida om garantitiden. Jag ringde Cylinda. De bytte styrkort men det hjälpte inte så jag fick faktiskt frysen utbytt!

Jag gjorde alltså egentligen inget mer än att ställa frågor här på forumet och tröstade mig med lite vin :D

(Editerade bort citatet som jag råkade få med två ggr)
 
Redigerat:
A
Sr är aldrig styrkortet
 
electroluxaren skrev:
Sr är aldrig styrkortet
Äsch, jag kan minnas fel. Jag hade för mig att det var nån typ av styr- eller kretskort som byttes men jag är inte 100. Minns mest att jag var så glad över alla hjälpsamma tips och råd.

Så lite sent om sider så vill jag tacka för all hjälp som jag fick här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.