2 427 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Fruset vatten på övervåningens toalett
Medlem
· Södermanland
· 225 inlägg
Tack allihopa!
Provar så får vi se 🙏🙏
Provar så får vi se 🙏🙏
Medlem
· Södermanland
· 225 inlägg
Ta med fan, hittade en lucka. Kom in bakom.
Ser välisolerat ut. Där bakom isoleringen lär vattnet komma upp men ser inga rör.
Att ställa in en byggfläkt i detta utrymme känna bortkastat? Känns ju som att man är ute i kylan.
🙏🙏
Ser välisolerat ut. Där bakom isoleringen lär vattnet komma upp men ser inga rör.
Att ställa in en byggfläkt i detta utrymme känna bortkastat? Känns ju som att man är ute i kylan.
🙏🙏
Kan dina frusna rör ligga inbäddade i denna isolering?T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Medlem
· Södermanland
· 225 inlägg
Helt jävla oklart 🤣D draje skrev:
Tycker rören borde komma bortifrån då rören går upp bortanför sett till efter vvb men så kanske det inte behöver vara.
Men så inbäddat av isolering. Ändå kan det frysa?
Alternativet är att det varit så pass kallt på toaletten att det fryser. Men det har det ju omöjligt varit 😄
Blåser med fön på T-kopplingen som sitter på väggen där rören kommer. Men är det bortkastat?
Dammsugartipset fick jag inte riktigt till, haha.
Om det är 15 grader inne och -15 grader ute, då är det nollgradigt halvvägs genom isoleringen. Isolerade vattenrör på en kattvind kommer att frysa om man inte spolar vatten. Spelar inte så stor roll hur mycket isolering du än har om de inte är på insidan mot rummet.
Medlem
· Södermanland
· 225 inlägg
Tack! Så det jag kan göra framöver när det fungerar är att spola vatten då och då samt att kanske låta det droppa lite under de kallaste tiderna?pacman42 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 225 inlägg
Har du kompressor för tryckluft? I så fall kan du ju testa att blåsa efter att ha tätat med tejp runtom. Hårtork hjälper inte, du måste blåsa så långt som möjligt längs med röret.
När du blåser, kolla (lyssna) vart luften tar vägen. Smiter luften ut för tidigt så hjälper det inte, det skall susa vid badrummet uppe.
När du blåser, kolla (lyssna) vart luften tar vägen. Smiter luften ut för tidigt så hjälper det inte, det skall susa vid badrummet uppe.
Medlem
· Södermanland
· 225 inlägg
Tack! Inväntar att kylan släpper. Inget akut men nu vet jag framöver vad som behöver göras.pacman42 skrev:Har du kompressor för tryckluft? I så fall kan du ju testa att blåsa efter att ha tätat med tejp runtom. Hårtork hjälper inte, du måste blåsa så långt som möjligt längs med röret.
När du blåser, kolla (lyssna) vart luften tar vägen. Smiter luften ut för tidigt så hjälper timet inte, det skall susa vid badrummet uppe.
Tack allihopa för all hjälp. Grymt forum där det oftast svarar sakligt på frågor som vi rookies ställer.
🙏🙏
Jag hade EXAKT samma problem igår.
Gissar att du har ett Älvsbyhus?
Mina slangar går i väggen mot kattvinden och rummet intill används inte så jag hade sänkt värmen till ca 15 grader.
Det räcker tydligen inte.
Jah har kulventiler på mina slangar, stängde av vattnet och kopplade ur dom, ökade värmen i rummet och efter ca 1 dygn fungerar det igen.
Har bott här i 16år och har aldrig varit med om det förr.
Funderar på att isolera den väggen lite extra i sommar.
Sen ska man tydligen inte sänka värmen för mkt 😆
Gissar att du har ett Älvsbyhus?
Mina slangar går i väggen mot kattvinden och rummet intill används inte så jag hade sänkt värmen till ca 15 grader.
Det räcker tydligen inte.
Jah har kulventiler på mina slangar, stängde av vattnet och kopplade ur dom, ökade värmen i rummet och efter ca 1 dygn fungerar det igen.
Har bott här i 16år och har aldrig varit med om det förr.
Funderar på att isolera den väggen lite extra i sommar.
Sen ska man tydligen inte sänka värmen för mkt 😆