Vet ej märke på pumpen men du kanske kan se på bilderna vilket märke det är och om den har någon backventil? Slangbiten som sticker rakt upp är bara ditsatt så jag kan ta upp pumpen, utloppet går ut på sidan enligt bilden.

• Pump med okänt märke inuti öppning i snö, utloppsslangen går ut på sidan, tillfällig slang uppåt för lyft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pump i snö med tillfälligt uppsatt rör, märkesetikett synlig, inget tydligt utlopp synligt.
    Skapa konto
  • Pump i snö med en temporär slanguppsättning och okänt märke, utlopp åt sidan synligt.
    Skapa konto
Inte säker men är troligtvis i den mellanbiten som syns på bild 2 nerifrån pump - kopplingsbit - backen, Bara skruva isär allt ända nertill pumpen och ta med dig grejerna till varuhuset och köp vad som behövs för att koppla utan backen. PÅ pumpen standardgänga rör, dom övriga är nog klämkopplingar med en O-ring i , så får din fantasi vara med , Tänk på att när du tar bort backen kommer pumpen högre så du bör få till med längden med.

Ok, se om jag får till det. Tack för all hjälp.

Kom tillbaka med resultatet och vad du gjorde, då blir det slut på tråden

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ska försöka, jag har minst sagt begränsad kunskap om rörkopplingar så detta är rena grekiskan för mig.......

Modigt av dig att ha pumpen ute i minusgrader med en eventuell backventil.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Modigt av dig att ha pumpen ute i minusgrader med en eventuell backventil.
Protte
Pratade precis med firman som grävde o installera pumpen, dom hade redan tagit bort backventilen

Då är det säkert en mage på slangen ut där det inte tömmer dem, utan blir en isklump i den. det som år att göra är att sätta en slang direkt på pumpen som går upp ca 1 meter i luften, den stöttas med en bräda och en vinkel och slang som räcker dit du vill ha vattnet. det måste då vara nedförsbacke hela vägen och inga krumbukter ( magar ) på slangen, fungerar perfekt, Som det här och den töms helt utan att frysa

• Schematisk illustration av pump med upprättstående slang och bräda som stöd för att förhindra frysningsproblem.
    Skapa konto
Så, nu är det åtgärdat (hoppas jag). Dom fick komma hit och fixa felet. Dom grävde upp slangen och sen bad jag självklart om ett fall framåt/bakåt så vattnet kan rinna tillbaka i brunnen och rinna ut ur slangen. Jag iakttog arbetet som en jobbig privatperson men då jag haft åtskilliga problem med detta så ville jag se så att det blev ordentligt utfört denna gång. Håller tummarna nu......

Corpes Corpes skrev:
Så, nu är det åtgärdat (hoppas jag). Dom fick komma hit och fixa felet. Dom grävde upp slangen och sen bad jag självklart om ett fall framåt/bakåt så vattnet kan rinna tillbaka i brunnen och rinna ut ur slangen. Jag iakttog arbetet som en jobbig privatperson men då jag haft åtskilliga problem med detta så ville jag se så att det blev ordentligt utfört denna gång. Håller tummarna nu......
Du har fått en mage uppåt då på mitten, då kan vattnet rinna åt båda hållen , det är bra, brunnen fylls inte så mycket då pumpen stoppar.

J jonaserik skrev:
Du har fått en mage uppåt då på mitten, då kan vattnet rinna åt båda hållen , det är bra, brunnen fylls inte så mycket då pumpen stoppar.
Precis, mage uppåt på mitten av slangen. Hoppas det räcker annars får jag skjuta i en frostskyddskabel men hoppas att det inte ska behövas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.