6 712 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Friskrivningsklausul vs upplysningsplikt
Moderator
· Stockholm
· 52 825 inlägg
Det finns ju ett alternativ till "rubriceringen" dolt fel. En säljare blir ansvarig oavsett friskrivningsklausul om han uppträder "svekfullt". Då handlar det om någon form av bedrägeriliknande beteende. Det är ofta svårt/omöjligt att bevisa.
OM det går att bevisa att säljaren var medveten om att värmepumpen inte fungerar så skulle det kunna vara svekfullt, framförallt om man dessutom driver igenom en friskrivningsklausul,
Men går det att bevisa? Att det låtit illa om fläkten behöver inte innebära att värmepumpen inte fungerade, och det är inte säkert att säljaren begrep att den inte fungerade, om den ex. kunde köra tillskottsvärme istället för att köra värmepumpen.
OM det går att bevisa att säljaren var medveten om att värmepumpen inte fungerar så skulle det kunna vara svekfullt, framförallt om man dessutom driver igenom en friskrivningsklausul,
Men går det att bevisa? Att det låtit illa om fläkten behöver inte innebära att värmepumpen inte fungerade, och det är inte säkert att säljaren begrep att den inte fungerade, om den ex. kunde köra tillskottsvärme istället för att köra värmepumpen.
Tack för svaren. Jag problemet är ju att bevisa allt, och sen ska man ju lägga tid och pengar på ev. anlita jurist.
Jag tror vi nöjer oss med att försöka infoga en gnutta dåligt samvete hos säljarna. Inte värt tid, pengar eller energi att försöka driva saken vidare. Som tur är har vi som sagt lyckats hitta en värmepumpssnubbe som kan installera redan på onsdag nästa vecka, så förhoppningsvis slipper vi ha förbrukning på 70-110 kWh per dag som till 95% består av elpatronerna som kör... med värmeinställning på 16 grader...
Jag tror vi nöjer oss med att försöka infoga en gnutta dåligt samvete hos säljarna. Inte värt tid, pengar eller energi att försöka driva saken vidare. Som tur är har vi som sagt lyckats hitta en värmepumpssnubbe som kan installera redan på onsdag nästa vecka, så förhoppningsvis slipper vi ha förbrukning på 70-110 kWh per dag som till 95% består av elpatronerna som kör... med värmeinställning på 16 grader...
HejJ Jomper123 skrev:Tack för svaren. Jag problemet är ju att bevisa allt, och sen ska man ju lägga tid och pengar på ev. anlita jurist.
Glömt inte å spola systemet och sätta in ett smutsfilter så kommer inte problemen så snabbt, för har de inte haft värme på eller ngt har fallerat i pumparna så bildas där rost mm, det har jag fått erfara, så fråga vvsaren om de kan göra detta på samma gång de installerar utedelen, allt sattes igen i min 4 år gamla anläggning från elementen med magnetit och lös rost, du kommer att känna på det i framtiden med mindre beskymmer
Har haft värmepumpsinstallatören här och gått genom vad som ska göras. Vi har kommit fram till en generell "service" av gamla ledningar med utebyte av delar och installation av nya rör och avstängningsventiler. Vi kommer också installera den nya VP närme med betydligt kortare avstånd till innerdelen, och absolut inte nedgrävda ledningar som den gamla hade (inkl elen...). Inget av det gamla som gick till gamla VP kommer att användas.Y Ystadiskåne skrev:Hej
Glömt inte å spola systemet och sätta in ett smutsfilter så kommer inte problemen så snabbt, för har de inte haft värme på eller ngt har fallerat i pumparna så bildas där rost mm, det har jag fått erfara, så fråga vvsaren om de kan göra detta på samma gång de installerar utedelen, allt sattes igen i min 4 år gamla anläggning från elementen med magnetit och lös rost, du kommer att känna på det i framtiden med mindre beskymmer
Vi kommer också uppdatera själva vattenpumpen och installera magnetitfilter.
Det är små summor i det hela, och vill ha det ordentligt gjort.
Kalaset landar på 150-160 tusen. Väl värt det tycker jag.
Om allt går bra så har vi en ny VP någon gång nästa vecka.
Om det nu bara är kullager i fläkten som du skriver så kan inte reparationskostnaderna vara så höga.
Att startat upp pumpen för kontroll bör ingå i undersökningsplikten. Men har de sagt att den fungerar så är man kanske i ett annat läge.
Att grannarna säger att fläkten låtit illa innebär ju inte att pumpen inte har fungerat. Snarare tvärtom, går fläkten går ju troligen värmepumpen.
Att startat upp pumpen för kontroll bör ingå i undersökningsplikten. Men har de sagt att den fungerar så är man kanske i ett annat läge.
Att grannarna säger att fläkten låtit illa innebär ju inte att pumpen inte har fungerat. Snarare tvärtom, går fläkten går ju troligen värmepumpen.
Liknande trådar
-
VVSOutlet.se har nån beställt där och kan berätta?
Vatten & Avlopp -
Kap- och gersåg, GCM 8 vs GCM 80
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Råttor vs makadam
Miljö & Hälsa -
Absolut minsta avstånd mellan köksö och diskbänk?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Behövs spjäll till kaminens friskluftsintag ?
Ventilation