5 519 läst · 18 svar
6k läst
18 svar
Friskrivningsklausul?Vad tänka på -billigt hus
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Ok, fasadrivningen. Vi har ett hus från 1924 med en orginalbalkong. När vi kollat så har det tjocka virket varit kärnfriskt, även plåten på balkonggolvet.
Vi lägger alltså golv inne och maken har köpt en ny liten såg som gör att man kan såga under trösklar så man slipper använda kvartlist. Vi limmar och sågar och allt blir verkligen ursnyggt. När vi kommer till balkongens tröskel och ska såga oss in under åkte handen rätt ut genom fasaden under tröskeln mitt på. Balkongen visade sig hållas uppe med fem GROVA bjälkar som löpte rätt igenom hela rummet på övervåningen. Två av dem var så murkna att de knappt fanns kvar. Det hade alltså läckt under ett stort antal år mellan dörrfodret och eternitplattorna utan att vi upptäckt det. Vattnet hade runnit in i ett hålrum i balkonggolvet som var dolt, för det yttre virket som gick att kontollera var bra.
Nu har vi tagit ner eterniten låtit såga en ny träfasad som ser ut som orginalet och står inför frågan isolera eller inte, plast eller inte osv.
Vi lägger alltså golv inne och maken har köpt en ny liten såg som gör att man kan såga under trösklar så man slipper använda kvartlist. Vi limmar och sågar och allt blir verkligen ursnyggt. När vi kommer till balkongens tröskel och ska såga oss in under åkte handen rätt ut genom fasaden under tröskeln mitt på. Balkongen visade sig hållas uppe med fem GROVA bjälkar som löpte rätt igenom hela rummet på övervåningen. Två av dem var så murkna att de knappt fanns kvar. Det hade alltså läckt under ett stort antal år mellan dörrfodret och eternitplattorna utan att vi upptäckt det. Vattnet hade runnit in i ett hålrum i balkonggolvet som var dolt, för det yttre virket som gick att kontollera var bra.
Nu har vi tagit ner eterniten låtit såga en ny träfasad som ser ut som orginalet och står inför frågan isolera eller inte, plast eller inte osv.
asg*Cheesus skrev:....Sen upptäcker du att under brädfodringen är det en fuktskada...den skadade takplåten har gjort undertaket murket så du brakar igenom taket och faller rakt över den gamla vattenberedaren som givetvis går sönder och sprutar ut 20 kubik vatten innan du får stopp på vattnet eftersom huvudkranen rostat sönder. Du blir tvungen att såga av inkommande vattenrör men det gör inget tycker du eftersom du har golvbrunn i samma rum...efter en halvtimme så går vattnet baklänges ifrån avloppstammen eftersom Pilträdet utanför har rotsprängt betongrören. Vattnet stiger då i källaren, når upp till de gamla elkontakterna och åsamkar en total urflippning i proppskåpet. Det har mörknat ute så du ser inte ett skit vad du gör och när du desperat med våta fingrar försöker fiska upp din nya fina mobil ur fickan för att ringa jourhavande elektriker och röris så tappar du den i vattnet. Du får springa över till grannen, klockan 22 och gubben har gått och lagt sig, blir skitsur på nya grannen som stör så där rök grannsämjan.....
Cheesus, sluta med sådana där solskenshistorier ...
Berätta istället hur eländigt det egentligen är att vara husägare ...
Äh...Livet är väl sådär som husägare...på ett ungefär.
Fast idag har jag lyckats med något jag aldrig gjort förut. Har lagt ett golv i hallen utan minsta problem.
Om man nu bortser alla vansinnesutbrott på sneda vinklar, trappor, dörrar och annat skit som krånglade till det. Men den här gången behövde inte elektrikern komma för att jag sågat av elledningen, krökis fick vara hemma med sin fru, jag klarade av att inte såga av vatten eller avloppsrör.
Så idag var det bara glädjeämnen med att vara husägare.
Fast idag har jag lyckats med något jag aldrig gjort förut. Har lagt ett golv i hallen utan minsta problem.
Om man nu bortser alla vansinnesutbrott på sneda vinklar, trappor, dörrar och annat skit som krånglade till det. Men den här gången behövde inte elektrikern komma för att jag sågat av elledningen, krökis fick vara hemma med sin fru, jag klarade av att inte såga av vatten eller avloppsrör.
Så idag var det bara glädjeämnen med att vara husägare.
Till veckan så börjar arbetet så smått med huset.
Vi får nycklar och gör slutbetalning på Måndag eftermiddag, och blir sedan uppe i norr hela veckan. Skall ordna lite småsaker som brädfodringen under fönstret som saknas, fixa en skadad takplåt och lägga in ett par klickgolv. Sedan måla lite om tid finnes.Kommer starta en riktig projekttråd så klart och då kommer även bilder på stället.
Är som sagt inget slott utan en villa på landet med "lite" arbete kvar att göra så det blir kanske inte så spännande i början men lite skall nog hinnas med att förbättra. Det är ju ett långtidsprojekt så ...Ge oss lite tid så kan det nog bli fint där med
Här finns ett worddokument med bilder om någon vill se vad vi gett oss in på Som sagt förvänta er inget i jämförelse med alla lyxvillor som visas här , men förr oss är det perfekt just nu och bättre skall det bli hoppas jag med lite kärlek*S*
http://web.telia.com/~u73405282/husbilder.doc
Vi får nycklar och gör slutbetalning på Måndag eftermiddag, och blir sedan uppe i norr hela veckan. Skall ordna lite småsaker som brädfodringen under fönstret som saknas, fixa en skadad takplåt och lägga in ett par klickgolv. Sedan måla lite om tid finnes.Kommer starta en riktig projekttråd så klart och då kommer även bilder på stället.
Är som sagt inget slott utan en villa på landet med "lite" arbete kvar att göra så det blir kanske inte så spännande i början men lite skall nog hinnas med att förbättra. Det är ju ett långtidsprojekt så ...Ge oss lite tid så kan det nog bli fint där med
Här finns ett worddokument med bilder om någon vill se vad vi gett oss in på Som sagt förvänta er inget i jämförelse med alla lyxvillor som visas här , men förr oss är det perfekt just nu och bättre skall det bli hoppas jag med lite kärlek*S*
http://web.telia.com/~u73405282/husbilder.doc
Liknande trådar
-
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Göra om fejk torpargrund till plintgrund, tankar?
Fritidshus -
Tankar om uterum för vår, sommar och höst
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad behöver man tänka på vid montage luftvärmepump i en bostadsrätt?
Bostadsrätt -
Hur ska man tänka kring springor i panelen på gammalt hus?
Byggnadsvård