17 531 läst · 18 svar
18k läst
18 svar
Friggebod med takterrass?
Det som Byggarnick hänvisar till gör att "vi" kan bygga 3 meter högt (taknockshöjd) och sedan ha ett räcke (som inte ingår i takkonstruktionen).
Det återstår ändå en fråga.
Frågan om terassen på taket. Behöver vi bygglov för den?
Jag får det till att så är fallet, då terassen är på en högre höjd än 0,60 m (max höjd utan bygglov enligt John J i annan tråd).
Detta förutsätter att ditt friggebodstak klassas som terass vid en kontroll.
Rörigt, om man vill göra 100% rätt. Annars är det bara att bygga och hoppas att man inte blir ovän med grannar.
Det återstår ändå en fråga.
Frågan om terassen på taket. Behöver vi bygglov för den?
Jag får det till att så är fallet, då terassen är på en högre höjd än 0,60 m (max höjd utan bygglov enligt John J i annan tråd).
Detta förutsätter att ditt friggebodstak klassas som terass vid en kontroll.
Rörigt, om man vill göra 100% rätt. Annars är det bara att bygga och hoppas att man inte blir ovän med grannar.
Det finns ingen regel som gäller hela landet när det handlar om räcken/terasser. Det är upp till varje kommun att avgöra fall till fall.
Och om det nu är fråga om trappa, stege eller vad man nu vill kalla det så räknas det inte in i byggytan. Gäller alla kommuner.
Jag skulle chansa och bygga som jag ville iaf. Men jag har iof bra grannar som jag inte behöver vara orolig för. Det är ju en förutsättning.
Och om det nu är fråga om trappa, stege eller vad man nu vill kalla det så räknas det inte in i byggytan. Gäller alla kommuner.
Jag skulle chansa och bygga som jag ville iaf. Men jag har iof bra grannar som jag inte behöver vara orolig för. Det är ju en förutsättning.
Liknande trådar
-
Luftledning till Friggebod
El -
Tillfällig grund för friggebod.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod +5 grader konstruktion
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Rimligt pris på betongplatta till en friggebod
Grund & Markarbeten -
Tips på placering av friggebod och förrådsbod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus