Mikael_L
Hej, nu sitter jag och detaljplanerar friggeboden som jag tänker bygga i sommar.

Jag tänkte göra den 2.40 x 4.80 i runda slängar.

Golvbjälklag med spännvidden 2.40, så jag slipper plintar mitt under, och cc60.

Det ska inte stå vare sig några flyglar eller stora bubbelbad där inne, vi ska inte heller dansa hambo där inne.
Liten byggbarack i början, för att luncha i och lägga verktyg i under natten. Sedan blir friggan antingen förråd och/eller gäststuga. Lätt tak, och lätt isolerad blir den, med 45x70 väggreglar.


Vad kräver detta för dimension på golvbjälklaget? Jag gissar väl själv på runt 170x45, men jag har inte helt koll.
 
Låter bra tycker jag
 
Mikael_L
Hmmm, provade att räkna lite ...
Jag skulle vara så glad så, om någon påstod att det går bra med 145x45 också ... :surprised:

Vad jag räknade på var byggnadshöjd, bjälklag + golv + vägg + takstol + yttertak.
Med 2,30 i vägghöjd och 170mm bjälklag får jag kvar 6 cm luft mellen bodan och mark, knappast tillräckligt.

Jag får väl sänka takhöjden inne lite, men dock så lite som möjligt. ;)
 
Visst borde 145x45 räcka för dina ändamål. 2400 spännvidd är ju inte så mycket och om det dessoutm inte gör nåt om det sviktar lite så må det väl vara...

En kopis byggde för ett par år sen en frigga 2200x3800. Han lade 2 st 95x45 cc ~700 och sen spåntat golv 22 mm på det. Visst sviktar det lite men det duger bra som vinterförvaring av gräsklipparen å sånt...

/V
 
Sen kan man ju gå ned och köra cc30 också. Mer jobb javist men bära kommer det att gära
 
Mikael_L
Jag ska väl berätta "hur det går"...

Just nu ligger planen på 145or som golvreglar. Dessa får sitta mot 170mm som alltså ligger som ytterkant längs med bodan, längd 480cm. Det blir dock ett stöd mitt under denna 4,8m längd av 170x45.
Jag väljer 170mm här för att takets vikt (med snö) kommer ju att lasta här via väggarna.

Sen har jag dessutom börjat fundera på att minska spännvidden till 220 istället, så det blir några bygglovsfria kvm kvar till lekstugan ;)

Men CC30 hoppar jag, då går jag hellre på en dimension högre golvreglar... ;)

edit: Jag sitter med sketchup och försöker göra en skiss, jag presenterar den ifall det blir klart!
Och nu såg jag dessutom att skogsindustriernas byggbeskrivning på enkelboden föreskrev 145x45mm med en spännvidd på 2,4 meter. Visserligen med ett mittstöd, men endast under den "mittersta" golvregeln.
 
Är det jag som har missuppfattat bjälklagstabellerna eller låter det inte lite väl klent? För golvreglarna tyder jag ut att man klarar 2300 i spännvidd med 45x145 K18. Med 2200 i spännvidd för golvreglar så fattar jag det att man behöver 70x195 K18 som bärlinor för att bara behöva ett stöd på mitten om de ska vara 4800 långa. De räknar med en maxlast om 250 kg per kvadratmeter.

Eller har jag missat något nu igen?
 
Men de ska ju inte vara 4800 långa, Mikael lägger bjälklaget på andra hållet. De ska ju vara ungefär 2200 långa.

Edit: Förlåt, jag läste fel. Glöm ovanstående.
 
Mikael_L
joflopp, är det någon tabell man kan hitta på nätet?

När du skriver 70x195 som bärlina, menar du alltså att spännvidden i varje fack får vara 2200 om man har en sådan bärlina.
Dvs, som exempel ett 6600mm brett hus, fyra bärlinor 70x195 K18 (två som "kantbalk" och två under huset) och på dessa bärlinor sen 45x145 ...

För det är ju ungefär som jag tänker då, men jag har alltså bara två bärlinor, en under varje yttervägg.
 
  • Gilla
Dallarna
  • Laddar…
Tror tabellen allmänt kallas för Thorstenssons Tabell och finns med i någon GDS-bok för uteplatser. SINTEF Byggforsk i Norge som står för originalet och beräkningarna. Jag kan som sagt ha helt fel men jag trodde man använde sig av dessa beräkningar oavsett träbjälklagets syfte.

Bärlinans dimension beror på flera saker, bland annat golvreglarnas spännvidd och avståndet mellan stödpunkter. Ju längre golvreglar, desto större golvyta och högre last som ska överföras till bärlinorna.

Golvreglarnas dimension beror i sin tur på sin spännvidd och vilket cc-avstånd man har. Tabellen räknar med cc 600.

Som jag förstod dig så kommer du att ha två längre bärlinor om 4800 mm med plintar under. Vinkelrätt mot dessa lägger du dina golvreglar med spännvidden 2200. Det du har att spela med för att få ner dimensionen på bärlinorna är att sätta mer än tre plintar per bärlina.

Googla på bjälklagstabell så ska du nog hitta den. Har för mig att den har diskuterats på forumet tidigare.
Nu skriker chefen att jag måste på möte. ;)
 
Om du är orolig gällande svikt i golvet så är det bara att sätta en bärlina på mitten för att få stabilt.

Samma sak som man bygger större hus på, fast i mindre skala och problemet är löst. Det med tre plintrader.
 
Mikael_L
Jag hittade den, i några olika versioner, här är en.
http://hem.passagen.se/peegee4/spannviddstabell.xls

Joflopp, vi tolkar tabellen lika. Om jag inte vill gå på 195-or som bärlina utan ha 170 så måste jag gå ner till stöd med 180cm mellanrum. Kanske ännu tätare också, då takets vikt även det hamnar på mina två bärlinor.
Men 145or i cc60 fungerar bra sen ...

Sen är denna tabell beräknad på en last av 250kg/m2, vilket säkert fungerar utmärkt för altaner och friggebodar och sånt. Jag vill minnas att man brukar använda 500kg/m2 som lastfall för golv i bostadshus. (Men jag kan minnas fel, sen är det även något med utbredd last kontra punktlast också...) Tur att det finns lite att göra för byggnadskonstruktörer med. ;)

hkkv skrev:
Om du är orolig gällande svikt i golvet så är det bara att sätta en bärlina på mitten för att få stabilt.

Samma sak som man bygger större hus på, fast i mindre skala och problemet är löst. Det med tre plintrader.
Jag tänkte slippa en plintrad mitt under...
Jag tänkte göra uruselt markarbete innan, det är ändock väldigt stenigt och moränigt där, men om boden ändå rör sig lite så vill jag ha det enkelt att justera lite med domkraften vid behov. :rolleyes:
 
Mikael_L
Jag lovade en skiss, jag vet inte om någon är intresserad ... :surprised:

Men jag har ett par bjälklagsfrågor till, så skissen blir nog användbar i vilket fall som helst.

I den yttre ramen har jag 170x45. Sen sätter jag 25x25 läkt längst ner längs långsidorna som jag "ställer" 145x45 på med cc60. (jag spikar/skruvar givetvis dessa bjälkar också, men dom får bättre stöd och det blir enklare att få det hela rakt.)

6 st plint var det tänkt, en i varje hörn samt i mitten av långsidorna.
 
  • bjalklag.gif
Hej, jag bygger en liknande friggebod med mått 2400x4100 och följer Skogindustriernas rekommendationer enligt enkelbodens ritningar, dvs bärlina 45x145 med stödläkt 45x45 i botten. Bjälklag 45x145 cc600. Det blev en del sågande för att jacka ur bjälklaget, men det var bara att bita ihop. Jag bygger med pulpettak 20 grader och kommer att ha betongpannor på. Jag kommer att ha takbalkar 45x220 K24 cc 1200. Detta enligt mailsvar från Skogsindustrierna.
 
Mikael_L
Classeclas, kul att fler är på gång med friggisar här. Jag tänkte nog starta en liten byggtråd sen när jag börjar komma igång.

Jag reagerade direkt på storleken på dina takbjälkar, men du har ju pulpettak så jag tänkte att det kanske måste vara så pass grovt.
Men nyss kollade jag jabo funkisstuga, där har dom 145x45 i spännvidd 270 cm.
http://www.jabo.se/sv/stugor/friggebodar-15m2/funkisstugan-15kvm/

Själv ska jag ha ryggåstak med spännvidd 243 cm, då klarar jag mig med 120x45 i överram ända till snözon5 :eek: enligt takstolsbokens program. Om jag verkligen byggde i snözon 5 så vete tusan om jag vågade chansa ... :)

Men jag har ingen byggingenjörsutbildning eller sådan kompetens, så ta inte allt för allvarligt på det jag säger, men om du har problem med att hålla dig inom dina 3 meter i höjd ska du kanske kolla upp ifall du kan gå ner i dimension.

edit:
Jag tror det var från skogsindustrierna jag tog iden med att lägga bjälklagets bjälkar på en stödläkt, men jag lägger den under bjälkarna istället så slipper jag jacka ur... :)
 
  • Gilla
HegeFH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.