Anledningen till att jag behöver 220-balkar är att jag ska ha betongpannor på taket. Här är svaret från SKogsindustrierna:
Fråga: Hej, tänkte bygga Enkelboden 19 med angivna mått fast med pulpettak 20 grader. Takbeläggning Benders 1-kup. betongtakpannor, vikt 40kg/m2. Är föreslagen dimensionering med plintar och bjälkar tillräcklig för betongpannor för snözon = Stockholm?

Svar: Det är inga problem med plintarna men om man väljer att göra ett pulpettak med takpannor så måste dimensionen av takbalkar ändras. Använd 45x220 mm K24 takbalkar som placeras med centrumavstånd 1200 mm.
Svar lämnat av: Johan Fröbel
Om man kollar på http://www.traguiden.se så går det att hitta samma info i dimensioneringstabellerna. Jag kan gå ner till 45x195 men då gäller cc600 och det blir för dyrt för att tjäna 2.5 cm på takhöjden.
Att Jabo kör med 45*145 beror på att de kör med papptak och det väger ju ingenting jämförelsevis.
 
Mikael_L
Just det, jag var i behov av lite mer stöd i mina bjälklagsfunderingar.

På den bifogade bilden ser man bjälklaget underifrån.

Då hela bjälklaget kommer ligga nära marken och riskera både uppstänk och uppstigande markfukt så funderar jag på lämpliga skyddåtgärder.

1. Om jag använder tryckad 45x170 i ramen runt om, blir det bra? Överdrivet och/ eller dumt? Eller kan det tom behövas mer än så? (knappast va)

2. Vanligt virke i 45x145;orna, som ligger skyddade bakom den oljehärdade masoniten. Vill ju helst inte använda tryckat virke där det kan sprida sig till inomhus, ifall ... Borde jag använda tryckt här, eller kanske ngn annan behandling.

3. Oljehärdad masonit under hela boden, räcker det? Står det emot tidens tand tillräckligt samt klarar tyngden från överliggande isolering?

4. Slutligen, vad bör jag göra med 25x25 läkten som är synlig underifrån både här och där?
Ska jag behandla den på något sätt? Olja, cuprinol ... Förslag !?
 
  • Bjalklag_sekt.jpg
Jag har kört med tryckad syll 45*145 och tryckad läkt 45*45. Invändiga bjälkar i rent trä. En plintgrund har bättre ventilation än en krypgrund och kan klara sig bättre ur fuktsynvinkel. För egen del har jag 30-40cm kross 32-64 under och runt min oisolerade frigga.

Vad gäller blindbotten så räcker inte 3.2 masonite. Använd riktig blindbottenskiva 9mm som antingen är vax- eller borbehandlad. Det finns även fibercementskivor att köpa.
 
Mikael_L
Tack.

Jo jag tror det blir bra med tryckad 45x170 runtom men otryckt "inne" i bjälklaget.

Men ska jag följa dina råd i övrigt så måste jag välja en annan konstruktion ...
Dels får jag inte plats med 45x45 som bärande läkt, och mindre dimensioner finns nog inte som tryckt. Fast iofs kan jag väl ta och ge mig på att jacka ur bjälklaget, då funkar det ju men med lite mer jobb.

Sen vad det gäller blindbotten så blir det samma sak, omkonstruktion krävs. För jag har inte hittat blindbottenskivor i större dimension. Alla verkar vara utformade för att läggas in ovanifrån på bärläkt, mellan bjälkarna. Med oljehärdad masonite hade jag kunnat spika på den helt enkelt direkt på bjälkarna undersida.

Varför fungerar inte masoniten? Är det för att oljehärdad inte klarar sig, det blir mögelpåväxt ändå, eller är det för svagt för att hålla vikten av isoleringen?
Om jag söker på blinbotten i forumet (eller google) får jag trots allt rätt många träffar där det föreslås 3,2 mm masonit som blinbotten...

Slutligen, vad tycker ni skulle vara det bästa att behandla obehandlat trä med, så det klarar den marknära miljön bättre, dvs någon sorts impregmering man kan blaska på själv.
 
Lägger in min konstruktion här då - eller min och min: Konstruktionen på byggsatsen som jag köpte på caboden:

220x45 i bjälklag (men då är det en riktig stuga ingen frigga)
22x45 läkt under bjälklaget - som stöd för blindbotten bla
3.2 masonit obehandlad som blindbottenskiva

Ingenting är tryckat uton bärlinan som ligger under bjälklaget (dvs inget urjackande behövdes utan jag har sänkt mittenplintarna 145mm bara jämfört med de andra plintraderna.

Jag har "blaskat" på cuprinol på yttersyllen (skall målas i sommar). Blinbotten ör obehandlad men jag funderar på att blaska på lite träolja där också - kan knappast skada.

Jag har också tittat under stugor som stått på plintar eller krypgrund i mer än 20 år utan att ha sett att masoniten var skadad - så jag är inte alltför orolig där, så länge man ser till att minimera fukten under grunden så borde det klara sig...

/K
 
Jag jackade ur med sticksågen, en baggis faktiskt. Annars kan du ställa upp bjälkarna på högkant upp och ner och bunta ihop dem. Kör sedan med handcirkeln (med rätt djup) noggrant vid "inre" snittet. Sedan sågar du bort resten av urjackningen med ett antal snitt gärna lite kors och tvärs. Lite puts med stämjärn kan behövas också.

Vad gäller 3.2 masonite så tror inte jag att det håller i längden. Det kommer att svacka med tiden. Sedan tror jag inte på att spika masoniten underifrån. Det behövs en läkt tex 22*95 som stöd. Då kan du lika gärna köra med riktiga blindbottenskivor som läggs i uppifrån.
 
ClasseClas skrev:
Vad gäller 3.2 masonite så tror inte jag att det håller i längden. Det kommer att svacka med tiden. Sedan tror jag inte på att spika masoniten underifrån. Det behövs en läkt tex 22*95 som stöd. Då kan du lika gärna köra med riktiga blindbottenskivor som läggs i uppifrån.
Jag förtydligar lite - det är inlagda blindbottenskivor i min konstruktion - de ser inte behandlade ut dock...

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Jag förtydligar lite - det är inlagda blindbottenskivor i min konstruktion - de ser inte behandlade ut dock...

/K
Hmm, vill du förtydliga ännu lite mer då ... ;)
Det är alltså 3,2 mm masoniten som är dessa blindbottenskivor, sågad i lagom bredd mao. (550-555 mm)

För nu vart jag osäker på om du menade att du hade ordinära (tjockare än 3,2mm) blinbottenskivor, och sen ytterligare ett masonitlager under detta.

Och din 22x45 läkt under blindbotten, ligger den då korsande bjälklaget? Under masoniten.
 
Ja alltså:
Under bjälklaget sitter det 22x45 läkt spikat så att det "sticker ut" som en kant där blindbottenskivorna vilar.

Om det sen är "vanlig" masonite eller "riktiga" blindbottenskivor vet jag faktiskt inte - hur kan jag se skillnaden (har aldrig reflekterat över att man skulle använda andra skivor än masonite) ? :)
Men dom ligger iaf vilande på läkten, och är alltså inte spikate i bjälklaget eller så...

/K
 
Hej! Tack för alla värdefulla funderingar och tips. Jag är en man som tar mina första stapplande snickar-steg mot en egen friggebod och det är skönt att man inte är ensam om att vara vilsen i material och dimensionsdjungeln. Fråga till Mikael: Vad blev till slut dimensionerna i ditt golvbjälklag och klarade du dig med att ha plintar/bärpunkter under ytter-ramen? Vilsen amatör undrar...
 
Mikael_L
Till sist blev det 45x170 i ytterramen (tryckt virke) och 45x145 (otryckt) som bjälkar mellan de långa 45x170.
Exakt enligt bild i inlägg #13.

På undersidan satte jag oljehärdad masonit och 7 st tryckt tunnt och smalt trallvirke under denna för att hjälpa till att hålla upp masoniten.
Nu med facit i hand, så borde jag struntat i oljehärdad masonit och det där, och istället spikat läkt på nederkant bjälkar och lagt in trossbottenskivor istället.
Att välta upp detta bottenbjälklag på ända för att kunna sätta dit masoniten var ingen barnlek. Dessutom blev det lite snett vid den operationen, diffar 2 cm på diagonalen :mad:, inte hela världen men ändå irriterande för en perfektionist. ;)
Det gick inte snabbare heller, det enda jag sparade var några enstaka ruttna kronor.

Skulle jag göra om boden idag skulle jag kanske också kortat den, så det blivit 8 st fack för isoleringen i bjälklaget som varit exakt cc60 alla, nu är det cc60 för de 6 mittenfacken, men de två yttre är lite bredare.
OK, inga speciella problem med detta, men ingen stor fördel heller direkt. :surprised:

OK, vidare bland frågorna, bjälklaget ligger på 6 st stående LECA-block (19x19x59) ett i varje hörn samt ett i mitten på varje långsida.

Jag har 22mm råspont som golv. Jag har provgått golvet lite, upplever inte svikt eller så som något problem, visst känner man efter noga så känns det att det inte är lika stumt som i ett välbyggt hus, men inget som man tänker på vid vanligt bruk. Jag skulle nog våga öka spännvidden 1 eller 2 dm ifall det var viktigt.
Men vill man öka spännvidden eller få golvet mer stumt i detta utförande så kan man ju skruvlimma 22mm golspånskiva med vitt utelim.

Edit:
Du har säkert sett att jag har en annan tråd om friggan. http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/91149-frigga.html
Men det är OK att använda denna tråd för frågor och så, med. Båda är under bevakning. :)
 
Redigerat:
Tack för ditt utförliga svar och tips. Äntligen en plats på nätet där jag förstår vad som skrivs. Jag har läst och studerat otaliga sidor med byggbeskrivningar utan att egentligen bli klokare. Nu känns det som att jag vågar spotta i nävarna och göra ett försök. Hoppas att även jag så småningom kan bidra med erfarenheter. Under resans gång kommer jag säkert att göra många misstag och hånas av mer snickarkunniga bekanta...
 
Hej,
är nu i färd med att sätta upp en 24 kvadrats stuga (Folkstugan, byggsats). Plintplanen består av 18 plintar (6 under stugan) och 4 bärlinor 50*150mm. Funderar på att minska antalet plintar under stugan efterosm de är svåra att komma åt om nåt ska rättas till. Kan man exvis ersätta med med kraftigare/fler bärlinor och ta bort de fyra yttersta och bara behålla de två mittersta. Jag kan stå ut med lite mer svikt i golvet men vill förstås ha en hållbar konstruktion... Har ni nåt tips på hur man ska tänka? :confused:

Bifogar plintplanen !

/hgr_73
 
  • plintplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte riktigt poängen. Om du har färre plintar så blir ju hela konstruktionen känsligare för om en plint sätter sig och behöver rättas till. Ju fler du har, desto större är chansen att det inte blir några problem om en eller två sätter sig. Minskar du antalet blir de väl inte lättare att komma åt för det?

Sedan ska du egentligen inte behöva justera dem ifall du sätter plintarna på rätt sätt.
 
Du har en poäng i att med färre plintar så blir hela konstruktionen känsligare. "Plintarna" är lecablock på morän och packad sandbädd, så jag antar att man kan behöva rätta till dem om något år... Men det kanske är svårt att komma runt det helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.