Mikael_L
Hmmm.
Jag har lagt alldeles för mycket tid på att rita min friggebod i sketchup, så det känns lite bättre om jag kan dela med mig av det hela, så någon annan förhoppningsvis får lite nytta av allt arbete.

Friggan är 504 x263 cm 13,3 kvm (ca).
Jag har designat den med liggande mälarpanel, 70mm reglar och isolering i stommen.
Takstolar är uträknade med takstolboken, men lite modifierade för att spara höjd.

Sketchup-modellen är tokdetaljerad, dock inga spik :D.

OK, allt finns inte där. Innerväggar, foder, vindskivor, allt plåtarbete ev invändiga fönstersmygar, översta panelbrädan som ska täcka mellan takstolar, osv saknas. Delvis pga att nu har filen blivit såpass stor att den slår i taket för max bifogad filstorlek (250k).

Men annars är varenda bräda ritad för sig. Jag har sektionerat upp modellen i många olika lager, för att lättare kunna rita om eller kontrollera / mäta några detaljer.

Men som antytts i början, "no rights reserved". Det är fritt för var och en att fritt kopiera ändra eller bygga efter denna ritning.

• Gilla
Sebastian Nirvin
  • Laddar…
Mikael_L
Filen är i sketchup 5 -format, jag provade installera google-sketchup 6 för att testa.
Jag märkte inga direkta problem, men om någon hittar något som inte lirar kan ni väl skriva om det, så får jag veta om det är några kompabilitetsproblem.
En liten inforuta berättar att om ni sparar den i 6-format så går den inte att öppna med äldre versioner kommer ju, men det är bara arbeta vidare.
Jag provade också att spara om den i v6-format, filen blev några enstaka kb större.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Mikael_L
Jag kan beskriva lite mer:
Innertakhöjden är 220.
Innerytan blir ca 11,6 kvm om man sätter 13mm gips på väggarna.
Friggan är alltså inte byggd för att maximera 15 kvm, utan jag har satt mått efter att det ska bli mindre mängd kapning av gipsskivor, färrer reglar och mindre spill.
Kanske idiotiskt, för vad ska jag bygga på de resterande 1,7 kvm som jag har friggebods-byggrätt på .... :confused:

OK, jag har planer på en liten lekstuga ...

Men om man är sugen på en välisolerad bod, så blir det 0,75 kvm till, ifall man kompletterar med liggande 45x45 reglar + isolering på utsidan av regelverket.

Golvet gör jag av råspont 22x95 som jag, om jag får tillräckligt fin spånt, låter vara färdig golvyta i början åtminstånde, men senare kanske klickgolv eller nåt sånt ...

Imponerande Mikael, imponerande. Någon har för mycket fritid :cool:

Den där är så detaljerad att om man skulle exportera 2D-bilder med olika lager synliga vartefter så skulle det vara en komplett byggbeskrivning. Du skulle kanske ge dig in i businessen med att sälja friggebodsbyggsatser. :)

Snyggt !!

Om det är ok kanske jag kan låna den som grund för mitt 18kvm gäststugebygge framöver ? :)

/K

Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Snyggt !!

Om det är ok kanske jag kan låna den som grund för mitt 18kvm gäststugebygge framöver ? :)

/K
Självklart Klas!
Bara kul.

Om det nu inte framgick nog tydligt att ritningen är "allmän egendom".
Vill du ha en annan spännvidd på takstolarna så kan du säga till, så låter jag mitt program räkna fram nya.

Mikael_L
it-snubben skrev:
Någon har för mycket fritid :cool:
Näää...

Eller, ja tydligen...
eller nä inte nu längre ... :D

Det ena gav det andra helt enkelt.

Först tänkte jag bara rita ett golvbjälklag för att få en skiss till min fråga på forumet.

Sen när jag ändå var igång så fick jag för mig att jag ritar hela regelstommen, så får jag testa de teoretiska ideerna nästan praktiskt.
När man sitter och "caddar" fram det hela så ser man ju direkt om det blir problem, typ att saker inte går att fästa ihop och sånt.

Sen blev jag lite sugen på att se hur det hela kommer se ut som färdigt, om propotioner och höjd på fönster osv kommer se vettigt ut.

Ja sen var det så lite kvar... att sätta dit lite gavelspetsar och vindskivor och sånt ...
Nu har Per godkänt lite större utrymme för .skp-filer så jag kanske uppdaterar ritningen vilket år som helst med alla detaljer med. ;)

Men det var som sagt nyttigt, jag har fått chansen att prova konstruktionen nästan på riktigt. Efter ett tags caddande så insåg jag t.ex. att friggan blev för hög, vilket jag inte alls insåg tidigare i planeringen. Jag missade helt enkelt vad underramen + de vinklade delarna av takstolarna la till. Så 100mm sänkning av takhöjden + modifierade takstolar har fått ner höjden till en acceptabel nivå.
Sen när jag håller på och bygger, så behöver jag inte räkna och fundera nåt och ändå kapa fel .. :surprised:
Det är bara att mäta i modellen så blir det rätt.

Sen var det trots allt rätt kul. Jag funderar nästan på att hoppa över den där jobbiga biten med spik och bräder nu.... och börja med nästa projekt istället ... *skratt*

jaja

Slutligen; jag tänkte till lite, för alla de som inte har har sketchup installerat och är intresserade men inte nog för att idas börja ladda hem och installera programmet så tänkte jag att jag kan ju presentera en "teaser".
Så på bilderna ser ni hur friggeboden ser ut. Med sketchup kan ni mäta, flytta och modifiera allt, bräda för bräda.

Jag har också lagt saker i olika lager, så den andra bilden visar t.ex hur bjälklag, golv, stomme och takstolar ser ut (4 olika lager) ...

• friggebod.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • friggebod_stomme.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en sådan där fråga som intresseklubben kan notera.

Hur länge tog det att åstakomma denna detaljerade uppritning?

Jag har plippat lite i GS men aldrig kommit någon vart så jag är grymt imponerad.

Mikael_L
Beppo skrev:

Jag har plippat lite i GS men aldrig kommit någon vart så jag är grymt imponerad.
En kafferast typ. Med lite datorvana vettu ... ;) :D

Nä ärligt talat, några timmar har det ju blivit, men mycket har också varit lärotid.

Skulle jag börja rita upp den idag igen, så skulle jag troligen kunna vara klar på mindre än 8 timmar ... tror jag ... :surprised:

Mikael_L
Nu kommer en uppdaterad version av friggan.
För de som redan laddat ner den gamla så finns det kanske ingen anledning att ta hem den nya ifall ni inte går i byggtankar.
Jag har förändrat bjälklags - trossbottenkonstruktionen lite. Golvbjälkar är numera urjackade och bärs upp av tryckade 45x45'or. Oljehärdad 3,2 mm masonite har jag behållt som blindbottenskiva, men några 22mm tjockt tryckt virke håller upp underifrån.

I övrigt är friggan kompletterad med mer foder, vindskivor, den andra gavelspetsen.
Men den ser i stort ut som tidigare.

Jag är medveten om att det saknas en del detaljer, takfotsbräda hade t.ex. varit snyggt, men då skulle takstolarna ritats lite annorlunda och råsponten lagts annorlunda, så jag ids nog inte rita in den, utan sätter dit den när jag bygger istället.
Det ska nog vara lite mer ströläkt i luftspalten, för att hålla vindpappen på plats...
Det ska antagligen vara någon extra regel för att stödja mitten av fasadpanelbrädan som är mellan varje takstol.
Det ska även till lite plåtskoning, fönsterbleck...
Fönstersalning på insidan ...
javisst, listan blir lång .. :surprised:

mats_o har i uppdrag att antingen ta bort filen med den ursprungliga friggan, eller flytta den här filen dit. Så finns det ingen sketchup-fil i den här posten så hittar ni den nya versionen i post #2 istället.
mats: Om du tar bort friggan i post #2 så kan du kanske lägga till en text att filen återfinns i en senare post.

Mikael_L
Beppo skrev:
Mikael_L skrev:
Skulle jag börja rita upp den idag igen, så skulle jag troligen kunna vara klar på mindre än 8 timmar ... tror jag ... :surprised:
Nu när jag suttit och plittrat dit en massa detaljer så ...
Nä, inte ritar jag allt det här på 8 timmar. :rolleyes:

Men det är detaljerna som tar tid. På 8 timmar kan jag nog hinna rita en sån här sak så den duger bra till att bygga efter och få en ungefärlig materialspecifikation.
Men alla pillriga smådetaljer får lösas under byggets gång, istället för vid ritbordet. :surprised:

Mikael_L
Jag forstätter att överarbeta saker och ting.. Är man redan igång så är det lika bra att göra det alldeles ordentligt. :D

Nu har jag en materiallista också till denna friggebod.
Med priser från K-rauta resp Byggmax (som har priser på nätet)
Anlednigen är egentligen att jag ska låta den lokalaste bygghandeln få chansen att offerera på materialet (friggan + garaget).

Jag tror att listan är ganska komplett, spik saknas, lite byggbeslag med. Kommer precis nu på att plåtvinklar att fästa takstolar borde varit med.
Övrig plåtskoning saknas.
Jag hittade inte ytterdörr, fönster och ytpapp på K-rautas hemsida, så även om K-rauta verkar vara drygt 1000:- billigare så är dom i realiteten antagligen mer än 4000:- dyrare.

Men jag har redan köpt fönster för 500:- (faktiskt nya, konkursauktionen i valbo) och tänker hitta en begagnad dörr för max 500:- .

Ang dörr. Hur är det med det som kallas förrådsdörr och friggebodsdörr.
Det står ibland att dom inte är avsedda för innetemperatur på mer än 18°, är det för att dom är dåligt isolerade eller beror det på att dessa dörrar riskerar att slå sig pga stor skillnad på fukt eller temp på utsida resp insida?

Ang fönster. På min friggebodsritning är det ett fönster som 12x13 och ett som är 13x12 .. :surprised:
Det beror på att det är just dessa fönster jag råkar ha. I materiallistan har jag satt 2 st 12x12, så stommen måste göras om lite ifrån ritningen.

Skillnaden mellan friggebodsdörrar och vanliga är ofta att f-dörren saknar plåten innanför ytmaterialet. Den riskerar därigenom att slå sig vid stora temperaturskillnader.

Börjar med att ge Mikael en stor eloge för ritningen som du delger oss, och nu till mina frågor som jag behöver få lite tips angående för att komma igång och anpassa till mitt tänkta projekt. Vill ha tips hur jag enklast går tillväga för att exempelvis göra boden bredare än nuvarande 263 och lite annat plock är rätt novis på sketchup än men brukar lära mig fort :) är det någon som sett någon bra bok eller pdf eller dylikt som är bra för att komma igång så är jag tacksamm för tips

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.