41 718 läst · 31 svar
42k läst
31 svar
Fresh Intellivent eller PAX ?
Jag har både Calima och Sky design.
De är likvärdiga med vissa små skillnader.
Pax:en är mycket flexiblare att installera. Den går att sätta med dubbelhäftande tejp och olika sladdragning.
Förmodligen spelar det mindre roll i de flesta fall, men kan vara bra att tänka på innan man väljer.
Pax är också lättare att plocka bort för rengöring.
Sky har lite bättre luftflöde.
Vet inte om någon är tystare än den andra, men det är två bra fläktar och jag skulle nog välja sky om det inte fanns problem med installationen där den skulle sitta.
De är likvärdiga med vissa små skillnader.
Pax:en är mycket flexiblare att installera. Den går att sätta med dubbelhäftande tejp och olika sladdragning.
Förmodligen spelar det mindre roll i de flesta fall, men kan vara bra att tänka på innan man väljer.
Pax är också lättare att plocka bort för rengöring.
Sky har lite bättre luftflöde.
Vet inte om någon är tystare än den andra, men det är två bra fläktar och jag skulle nog välja sky om det inte fanns problem med installationen där den skulle sitta.
Jag har en Pax Calima i badrummet och i tvättstuga/toa en Fresh IQ (som en Sky men utan luktsensorn och 700 kr billigare)
Båda gör sitt jobb bra med att ventilera bort fukt och jag märker just ingen skillnad på dom vad gäller ljudvolym på högfart.
Båda gör sitt jobb bra med att ventilera bort fukt och jag märker just ingen skillnad på dom vad gäller ljudvolym på högfart.
Jag har en Intellivent SKY i mitt badrum, installerades i våras när badrummet byggdes (elektrikern satte in den).
Är väldigt nöjd med den! Ventilerar snabbt ut fuktig lukt när man tex har badat, bra förmåga att känna av en förhöjd luftfuktighet. Känner av lukter (fast denna funktion har jag stängt av i appen). Bra med boost-knapp för att snabba på ventilationen. Appen är logisk och bra. Låg ljudnivå på fläkten (förutom när man boostar då hörs det såklart)
Det enda som jag tycker funkar mindre bra är just kopplingen med appen (går via bluetooth). Generellt sett så har bluetooth inte så lång räckvidd men jag tycker att denna har ännu kortare räckvidd än andra apparater jag har. Jag kan leva med det och det är inte så ofta jag är inne i appen då fläkten sköter allt själv. Enda gången jag är inne i appen är om jag vill dra på lite boost. Alltid kul att dra på en boost för nöjes skull
Är väldigt nöjd med den! Ventilerar snabbt ut fuktig lukt när man tex har badat, bra förmåga att känna av en förhöjd luftfuktighet. Känner av lukter (fast denna funktion har jag stängt av i appen). Bra med boost-knapp för att snabba på ventilationen. Appen är logisk och bra. Låg ljudnivå på fläkten (förutom när man boostar då hörs det såklart)
Det enda som jag tycker funkar mindre bra är just kopplingen med appen (går via bluetooth). Generellt sett så har bluetooth inte så lång räckvidd men jag tycker att denna har ännu kortare räckvidd än andra apparater jag har. Jag kan leva med det och det är inte så ofta jag är inne i appen då fläkten sköter allt själv. Enda gången jag är inne i appen är om jag vill dra på lite boost. Alltid kul att dra på en boost för nöjes skull
Har Calima i badrummet, också den med appstyrning via bluetooth, och visst är det kul att boosta när man har långsittningarC claym skrev:Jag har en Intellivent SKY i mitt badrum, installerades i våras när badrummet byggdes (elektrikern satte in den).
Blåtanden till Caliman fungerar på åtminstone fem meters avstånd (har inte provat längre bort än) med stängd dörr så man kan boosta även när frun mökar därinne
Haha . För att ha telefonen på muggen är väl default 2019 ?Keiller skrev:
Tycker inte riktigt min klarar av att boosta på 5 meter eller med stängd dörr. Får göra ett test ikväll
Tack för input. Verkar vara liknande produkter.
Någon som har en känsla på om gränsen för fuktstyrning måste justeras manuellt mellan årstiderna? På min gamla PAX 760 är det en ratt där man sätter fukt-läget när den ska dra igång. Fungerar dåligt. Är det ett "digitalt" värde nu för tiden?
/J
Någon som har en känsla på om gränsen för fuktstyrning måste justeras manuellt mellan årstiderna? På min gamla PAX 760 är det en ratt där man sätter fukt-läget när den ska dra igång. Fungerar dåligt. Är det ett "digitalt" värde nu för tiden?
/J
På Caliman ställer man in fuktsensorn i fyra olika lägen, från "Ingen avkänning" till "låg", "mellan" och "hög känslighet". Jag kör tills vidare med "hög". Exakt vid vilken procents luftfuktighet den startar vet jag inte. Finns inte angivet, tror jag.E erikssonjorgen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tar i alla fall bort imma och fukt dubbelt så snabbt som den förra Paxfläkten jag hade, vilken var en 80-tals Pax 101. Från 100 dB till 20 dB var ju ett lyft bara det
Tack!
Då ska man bara bestämma sig...
/J
Då ska man bara bestämma sig...
/J
Ja, båda är lika enkla att installera. Monteringen av själva fläkten kan du göra själv. Det är den elektriska anslutningen man inte får göra själv. Åtminstone inte om du t.ex behöver dra fram ström till fläkten.A Ahm.s skrev:
Står också i begrepp att bestämma mig för en Intellivent eller Pax-variant, men min primära fråga är: går det att bygga in fläkten i vägg samt montera lämpligt galler framför? Fläktarna är ju så ohemult fula, speciellt om man ska montera en sådan på en vägg i ett 20-talshus. Ser för övrigt inte alls fördelarna med att kunna styra fläktarna mha app. Vill bara att den ska känna av förhöjd luftfuktighet & starta. Doftigenkänning är ju en bonus, men ej krav.
Jag antar att det går att fälla in enheten i väggen och sätta ett galler utanpå. Och gör du det är det ju en klar fördel att kunna appstyra istället för att lossa gallret och göra inställningar på enheten.R Rutilus skrev:Står också i begrepp att bestämma mig för en Intellivent eller Pax-variant, men min primära fråga är: går det att bygga in fläkten i vägg samt montera lämpligt galler framför? Fläktarna är ju så ohemult fula, speciellt om man ska montera en sådan på en vägg i ett 20-talshus. Ser för övrigt inte alls fördelarna med att kunna styra fläktarna mha app. Vill bara att den ska känna av förhöjd luftfuktighet & starta. Doftigenkänning är ju en bonus, men ej krav.
Annars gör man inställningarna en gång, sen sköter det sig själv. Tills det blir strömavbrott, då går den tillbaka till grundinställningen.
Pratade precis med teknisk support på Fresh, och han menade att det inte var lämpligt att bygga in vare sig Pax eller Intelligent, eftersom fuktsensorerna sitter på sidan/kanten av fronterna på respektive fläkt och att det automatiska igångsättandet helt enkelt då kan bli fel eller inte funka alls. Fick tipset att montera en Pax Viadukt + frånluftdon framför denna, men man tappar då all automatisering avseende luftfuktighet & behöver en av/på-brytare till fläkten. Ett frånluftdon ser ju mycket smäckrare ut och stör inte så mkt, men det är ju f-n att det inte finns mer valfrihet vad gäller estetik.