5 373 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Fredagshuset: Tidstypiskt 1960-talshus
om det är mäklarvisning tycker jag man gott kunde byta ut det mot "Alea jacta est"...Klaugust skrev:
Jag undrar hur stor energiförbrukning huset har. föevisso lättbetongstomme (radioaktiv?) men taket och grunden lär läcka. Men har man lättbetongbjälklag kan man ju tilläggsisolera om man gör det på rätt sätt. och fönster går att byta ut mot bättre utan att tappa stilen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 328 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 328 inlägg
Det finns regler om att fast monterade stegar måste finnas över en viss fasadhöjd (men att de sitter just på de platser där de sitter är troligen av praktiska skäl).M maria01 skrev:
Hm, jag har också ett 60-talshus men upptäckte just att min trappa inte har steg av marmor utan av trä med sunkig nålfiltsmatta. Kan detta gå som dolt fel? (Har å andra sidan ett riktigt tak.)
som jag skrev så var det väll dom som hade råd med det som hade stenMagnus E K skrev:Det finns regler om att fast monterade stegar måste finnas över en viss fasadhöjd (men att de sitter just på de platser där de sitter är troligen av praktiska skäl).
Hm, jag har också ett 60-talshus men upptäckte just att min trappa inte har steg av marmor utan av trä med sunkig nålfiltsmatta. Kan detta gå som dolt fel? (Har å andra sidan ett riktigt tak.)
men måste man ha 2 stycken? och borde dom inte ha dörr på dom så inte barnen klätrar uppMagnus E K skrev:Det finns regler om att fast monterade stegar måste finnas över en viss fasadhöjd (men att de sitter just på de platser där de sitter är troligen av praktiska skäl).
Magnus E K skrev:Det finns regler om att fast monterade stegar måste finnas över en viss fasadhöjd (men att de sitter just på de platser där de sitter är troligen av praktiska skäl).
Bra fråga och kanske har en kommit på plats senare. Har de alltid funnits där så gäller antagligen BABS 60 eller Svensk Byggnorm 1967 och då kan det vara de retroaktiva krav som finns på en byggnads taksäkerhet får inte påtagligt avvika från de ursprungliga kraven.M maria01 skrev:
Det är såna som du som gör att alla vackra hus med historia bara förstörs och försvinner! Ingen känsla över huvudtaget. Det där huset var det ju bara att flytta in i. Möjligtvis att det skulle behövas tid till att hitta fler tidstypiska möbler som passade in!L Lutte skrev:
Loved it!
Han kanske var ironisk eller försökte vara rolig. Vet ej iofs.Pellegnillot71 skrev:
Kallas det gym för att man sätter in en cykel o en boll kan alla ha ett hemgym
Är det bara jag som hade rivit väggen mellan "gym" och garage så fort man fått nycklarna?
Resten hade fått vara som det är men en rejäl verkstad/garage hade suttit som en smäck!
Resten hade fått vara som det är men en rejäl verkstad/garage hade suttit som en smäck!
Skulle säga att det är de som "renoverar" för ett par miljoner och sedan blir förvånade när grannens relativt orenoverade säljs för ett högre belopp.Pellegnillot71 skrev:
Liknande trådar
-
Fredagshuset: Modern energieffektiv lada med naturfasad
Artikelkommentarer -
Fredagshuset: Med medeltida torn utanför dörren
Artikelkommentarer -
Fredagshuset: Lyxigt nybygge smälter in med järnvitriolad träfasad
Artikelkommentarer -
Fredagshuset: Tidstypiska Villa Solberget högst upp i Stocksund
Artikelkommentarer -
Tidstypiskt 1963 i sober lyxvilla
Artikelkommentarer