Låter bra. Förbrukningen är för elpatronen enbart när det gäller tidsfaktorn för el-tillsatsen och den visar ju tydligt att el-tillsatsen håller sig på ett par kW och inte alls 5,3 kW hela tiden som du först trodde. Kompressorn ska i princip gå konstant hela vinterhalvåret eftersom den är ganska liten och bara ger ca 2 kW värme. Kompressorns eleffekt är 650 W (vid max last) och till det kommer fläkt, cirkulationspump och elektronik så det blir normalt drygt 700 W. På 7 timmar blir detta alltså runt 5 kWh.

Kan tillägga att hushålls-el som tillkommer brukar antas vara ca 5000 kWh per år för en normalfamilj. Det motsvarar alltså 14 kWh/dygn och lite högre på mörka vintern och lite lägre under ljusa sommaren.

Rumsgivare kan vara både bra och dåligt för inomhustemperaturen så man kan behöva prova sig fram om den ska vara aktiverad eller ej. Jag tycker det är bäst att köra utan aktiverad rumsgivare och låta termostaterna sköta temperaturen i varje rum när man har en värmepump med shunt som F370. Har man aktiverad rumsgivare och det blir extra varmt där just den sitter så kan det blir för kallt i andra rum på t.ex. husets norrsida där solen inte kommer åt.
 
Redigerat:
Har du radiatorer eller golvvärme? Med golvvärme så blir rumsgivaren lite "trög" då plattan tar tid att värma upp. Det går att ställa in hur mycket rumsgivaren ska påverka så att ge den en en "låg faktor" och sänka kurvan borde kunna sänka din förbrukning.

Du kan även ställa in varmvattnet till ekonomi så minskar du användningen av elpatron något (se till att periodisk uppvärmning är aktiverat t ex var 10 eller 14 dag)
 
J Josth skrev:
Låter bra. Förbrukningen är för elpatronen enbart när det gäller tidsfaktorn för el-tillsatsen och den visar ju tydligt att el-tillsatsen håller sig på ett par kW och inte alls 5,3 kW hela tiden som du först trodde. Kompressorn ska i princip gå konstant hela vinterhalvåret eftersom den är ganska liten och bara ger ca 2 kW värme. Kompressorns eleffekt är 650 W (vid max last) och till det kommer fläkt, cirkulationspump och elektronik så det blir normalt drygt 700 W. På 7 timmar blir detta alltså runt 5 kWh.

Kan tillägga att hushålls-el som tillkommer brukar antas vara ca 5000 kWh per år för en normalfamilj. Det motsvarar alltså 14 kWh/dygn och lite högre på mörka vintern och lite lägre under ljusa sommaren.

Rumsgivare kan vara både bra och dåligt för inomhustemperaturen så man kan behöva prova sig fram om den ska vara aktiverad eller ej. Jag tycker det är bäst att köra utan aktiverad rumsgivare och låta termostaterna sköta temperaturen i varje rum när man har en värmepump med shunt som F370. Har man aktiverad rumsgivare och det blir extra varmt där just den sitter så kan det blir för kallt i andra rum på t.ex. husets norrsida där solen inte kommer åt.
Återigen, stort tack för förklaringarna. Har hjälpt mycket och gett mig lite mer förståelse. Ska avvakta med att aktivera rumsgivaren. Har fört lite statistik över tidsfaktorn under dagen och hamnade idag på cirka 37 kWh elpatron och 17 kWh kompressor, utifrån förbrukningen du nämnde (ca 700 W per timme). Så totalt ca 54 kWh uppvärmning under 24 timmar.

Vet du vad som är rekommenderat när det kommer till fönsterventiler? Huset har nya 3-glasfönster med en lång smal fönsterventil. Alla dessa var stängda när jag flyttade in. Jag öppnade i princip alla och vred upp alla radiatortermostater till max. Finns det någon rekommendation gällande ventiler där uteluften sugs in?
 
R Riverground skrev:
Har du radiatorer eller golvvärme? Med golvvärme så blir rumsgivaren lite "trög" då plattan tar tid att värma upp. Det går att ställa in hur mycket rumsgivaren ska påverka så att ge den en en "låg faktor" och sänka kurvan borde kunna sänka din förbrukning.

Du kan även ställa in varmvattnet till ekonomi så minskar du användningen av elpatron något (se till att periodisk uppvärmning är aktiverat t ex var 10 eller 14 dag)
Vi har radiatorer i alla rum som går via vattenslingan. Av någon anledning hade jag för mig att ena badrummet hade vattenburen golvvärme, men golvet i det badrummet har varit kallt sedan dagen vi flyttade in.

Jag kör vattnet på Normal nu. Tycker varmvattnet tar slut väldigt fort annars. Jag och tjejen kan ta varsin dusch i normal takt, sen är varmvattnet nästintill slut. Skulle jag ställa ner till ekonomi blir damen missnöjd. Men vi är som nämnt tidigare gamla lägenhetsråttor och varit bortskämda med varmvatten. Huslivet med vattentank är en ögonöppnare :)

Tittade i menyerna och såg att periodisk uppvärmning var aktiverad på 14 dagar kl 00:00. Det antar jag är för att ta död på eventuella bakterier som kan uppstå i tanken?
 
M Mhenk skrev:
Återigen, stort tack för förklaringarna. Har hjälpt mycket och gett mig lite mer förståelse. Ska avvakta med att aktivera rumsgivaren. Har fört lite statistik över tidsfaktorn under dagen och hamnade idag på cirka 37 kWh elpatron och 17 kWh kompressor, utifrån förbrukningen du nämnde (ca 700 W per timme). Så totalt ca 54 kWh uppvärmning under 24 timmar.

Vet du vad som är rekommenderat när det kommer till fönsterventiler? Huset har nya 3-glasfönster med en lång smal fönsterventil. Alla dessa var stängda när jag flyttade in. Jag öppnade i princip alla och vred upp alla radiatortermostater till max. Finns det någon rekommendation gällande ventiler där uteluften sugs in?
Fönsterventilerna behöver alla stå öppna för att ventilationen och frånluftsvärmepumpen ska fungera som avsett. Kapaciteten i fönsterventiler kan vara sådär halvbra beroende på modell. Bra att känna med handen att det finns ett drag. Väggventiler är egentligen lite bättre men kräver mer installationsjobb. Undersök om det sitter någon slags filter i ventilerna som kan behöva bytas.

F370 har en shunt och ingen växelventil som de flesta andra värmepumpar. Därför går det bra att använda termostaterna om man behöver det efter att man ställt in rätt värmekurva i F370.
 
M Mhenk skrev:
Vi har radiatorer i alla rum som går via vattenslingan. Av någon anledning hade jag för mig att ena badrummet hade vattenburen golvvärme, men golvet i det badrummet har varit kallt sedan dagen vi flyttade in.

Jag kör vattnet på Normal nu. Tycker varmvattnet tar slut väldigt fort annars. Jag och tjejen kan ta varsin dusch i normal takt, sen är varmvattnet nästintill slut. Skulle jag ställa ner till ekonomi blir damen missnöjd. Men vi är som nämnt tidigare gamla lägenhetsråttor och varit bortskämda med varmvatten. Huslivet med vattentank är en ögonöppnare :)

Tittade i menyerna och såg att periodisk uppvärmning var aktiverad på 14 dagar kl 00:00. Det antar jag är för att ta död på eventuella bakterier som kan uppstå i tanken?
Hmm jag kan inte minnas att vi någonsin fått slut på varmvatten så det låter som att ni tar både varma och långa duschar :)
Här är en liten illustrering av livet som villaägare

Tänk på att under vinterhalvåret så orkar ofta inte en klen frånluftsvärmepump som F370 att värma upp huset vintertid utan eltillskott, så allt varmvatten som går till dusch blir det direkt elpatronen som får värma.

Jag har själv kompletterat min F370 med en luftvärmepump för att kunna stänga av radiatorerna på övervåningen (och därmed även elpatronen). Yes periodisk uppvärmning har som funktion att döda eventuella legionellabakterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.