Tack för den förklaringen.

Det blir nog som du gjort att prata med ventilationsfirma och se vad de anser och självfallet låta dem justera.
Tackar!

Jag skulle gärna vilja se din placering av tilluftsdonet i ett sovrum om du kunde ta ett foto. Det skulle vara uppskattat.

Redigerat:
Min andra fråga då, om jag ska citera mig själv:

"Min andra fundering:
Jag ska köpa någon slags fläkt som skall sitta på vinden och de jag står och väljer mellan är 1st Kanalfläkt IFA 140 D (3st sugstosar & 1 avluftsstos) eller 3st Kanalfläkt CK 100A el. C tillsammans med varvtalsreglering.
http://www.ventilationsbutiken.se/in...a3c50eb766da2a
http://www.ventilationsbutiken.se/in...c57d568e01df94

Från bottenvåningen går röret ändå upp till vinden och upp under skorstenens huv. Från de två toaletterna/badrum går separata rör till samma ställe på vinden som röret från bottenvåningen och därefter upp till skorstenen på samma sätt.

Vad tycker ni jag skall satsa på?"

Har svårt att tänka mig att du behöver den tryckuppsättning som 140D ger utan du kan säkert koppla ihop dina 3 rör till ett gemensamt 160 och använda en CK 160 B

Alternativen ovan kommer som förslag från just den butiken som produkterna är länkade. Har han då lämnat felaktig information eller misstagit sig vid val av produkter!?

Är du ventilationskunnig?

Du säger att huset är på 123 kvm. Garaget skall ha egen vent så då är det ca 100 kvm som skall ventileras vilket ger ett ventilationsflöde på ca 120 kubikmeter luft/tim eller 33 l/s. För att suga ut denna mängd luft i dina bef kanaler behöver fläkten klara dessa 33 l/s och ge en tryckökning på 40-50 pa ( med en något tillstrypt frånluftsventil ca 100 pa) Den föreslagna 140D ger 350 pa vid 33 l/s Om du däremot även skall ha med en kökskåpa (dvs att du inte har nån köksfläkt) är 140 D ett alt,Teoretiskt skulle du i stort sett klara husets grundventilation med 1 (en) ck 100 så varför 3? Visserligen är det bra med lite överkapacitet om man vill brassa på lite x-tra nån gång men varför köpa en Formel 1-bil när man ändå bara skall ha den till o från snabbköpet. Det är mest smart att samla alla rör till ett gemensamt, då du säkert även vill ha med en ljuddämpare för att dämpa kanalljudet. Hoppas butikgrabbarnas hjärnsläpp bara är temporärt.
Ja

Tycks som om det är jag som gjort en tabbe i mitt första inlägg. Jag har ett hus på boyta 103 + biyta 120 kvm där 1bils-garage ingår på 24kvm. Så den totala ytan som skall beräknas är ca 200kvm.

Mitt fel så är deras beräkning rätt nudå? :)

Kollade på några uträkningsmetoder och om man räknar på 200kvm så behöver jag 70l/s.

Det blir då lite tajt med CK 160B som har 69l/s, men CK 160C har 106l/s vilket borde vara mer än nog. Eller har jag fattat allt helt fel och det är mer i beräkningarna?

CK160C är i vart fall billigare än IFA 140D.

De 69 l/s ger den vid ett tryck på 189 pa. Det troliga är att du lätt skulle klara dig med 120-130 pa och då ger 160B betydligt mer (ca 80-90 l/s vad det ser ut som) En 160 C ihop med en varvtalsreglering blir naturligtvis lika bra och blir kanske tom aningen tystare då den bara behöver gå på rejält reducerad hastighet. De 106 l/s ger den vid en tryckuppsättning på 230 pa vilket du naturligtvis inte behöver. Dina befintliga kanaler är åtminstone 125 mm och skapar inga stora tryckfall.

Tackar för svar..

Jag har idag 150mm kanaler.
Min tanke är att byta ut mina nuvarande tallriksventiler 150mm och byta ut dem antingen till 125mm eller till 160mm frånluftsdon.

Vilken storlek är att föredra?

Har fått från tre olika firmor att använda antingen 125 eller 150 och den 3:e firma sade att på toaletterna ha 125mm och i duschutrymmen ha 160mm.

Jag blir minst sagt förvirrad!

AcidSleeper skrev:
Tackar för svar..

Jag har idag 150mm kanaler.
Min tanke är att byta ut mina nuvarande tallriksventiler 150mm och byta ut dem antingen till 125mm eller till 160mm frånluftsdon.

Vilken storlek är att föredra?

Har fått från tre olika firmor att använda antingen 125 eller 160 och den 3:e firma sade att på toaletterna ha 125mm och i duschutrymmen ha 160mm.

Jag blir minst sagt förvirrad!
Skrev fel.

Med 150-kanaler är tom en 160B onödigt stor.
En 160-ventil går naturligtvis att strypa ner så att det mindre flöde som behövs till de mindre utrymmena efterlevs men då blir springan i ventilen, där luften skall sugas in , mycket liten och blir svårare att hålla sig ren från fuktigt damm mm som snabbt kan ändra flödet. Man vill gärna ha ett grundtryckfall över donen för att vettigt kunna styra luftflödet från de olika rummen annars kunde du lika gärna ha kvar dina gamla tallriksventiler. Hur du än gör så ta inte så allvarligt på siffror på flöden hit o dit.Ventilation är till för att hålla fukt, lukt o emissioner inom rimliga gränser och om du tidigare klarat dig utan mögel mm med den nära nog obefintliga ventilation du haft så blir det bättre med fläkten oavsett om du har 15 eller 20 l/s i utsug på toan. Blir det däremot onödigt bra o torr luft inne kan värmenotan raskt öka så sätt även in en tyristorreglering till din 160B åxå så du kan vara med att behovsstyra utsuget.

Då skaffar jag då 125mm frånluftsdon.....

Japp, jag ska köpa en trafo varvtalsreglering..

I övrigt, ser allt bra ut!???

Hej!
Intressant tråd då jag själv har ett likadant hus. Jag har fjärrvärme som uppvärmning och 3-glasfönster. Har satt in tilluftventiler i övervåning och satt in en badrumsfläkt som går konstant. Upplever en klar förbättring av luften. I källaren har jag stängt all tilluft. Verkar komma in nog mycket genom källarventilerna ändå.
Ett problem jag har är att i lilla toan uppe blir det kallras så där har jag stängt frånluftventilen. Annars går all luft in där.
Hade en tanke att sätta in badrumsfläkt även där och i tvättstugan, men en central fläkt kanske är smidigare om än lite bökigare att installera. Fördelen med badrumsfläkt i tvättstugan är väl att den kan vara fuktstyrd och man kanske minskar drifttiden på avfuktaren(då det är torrt ute).
Så jag följer tråden och ser hur det utvecklar sig.
Jag förbrukar ca 13-14000kwh på enbart värme dessa sista kalla vintrar i norrra sverige. Hur mycket av det skulle kunna sparas med FTX?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.