Borde ni inte kunna kräva förra ägaren på taket eftersom han sa att de är fixat och inte läcker. Om de läckte varje gång de regnade så borde han ju veta om de och då går de under upplysningsplikten? Eller?

rima_laima skrev:
Hej,

Intressant med taket, jag sitter i samma läge och skulle behöva någon som jag kan lita på att han åtgärdar taket rätt. Jag har talat både med snickare och kunnig folk på bygghandel och deras förslag på hur jag ska lägga taket på utbyggnaden skulle resultera att jag hamnar i samma läge som ni hade dvs läckage. Tack och lov så kom jag fram till att deras lösning inte håller och skulle kunna orsaka läckage, jag misstänkte att taken måste gå ihop, som ert lösning nu, för att jag ska slippa läckage, är inte kunnig själv men resonerade till det så jag var inte säker tills jag hittade dit inlägg. Idag sitter det tegelpannor på befintlig hus, gäststuga, och korrigerad plåt på tillbyggnaden. Pannorna på gäststugan är gamla så ett bytte skulle göra taket gott. Tillbyggnaden har varit ett förråd som jag håller på att inreda till gäststuga. Har du kontakt uppgifter till tak läggaren? Mitt ställe ligger i Norrtälje.
[bild]

Tacksam för alla svar om hur är det bäst att lösa tak problemet för att undvika framtida läckage. Lutningen på tillbyggnaden som den ser ut nu är ca 6 grader, det är lågt i tak 1,6 m i lägsta punkten och ca 2 m i högsta.
Oj, nu var det ju jättelänge sedan du skrev. Har du fortfarande behov av hantverkare för taket?

Ramnemark skrev:
Borde ni inte kunna kräva förra ägaren på taket eftersom han sa att de är fixat och inte läcker. Om de läckte varje gång de regnade så borde han ju veta om de och då går de under upplysningsplikten? Eller?
Förre ägaren är ingen vi orkar bråka med. Vill inte ha något mer med honom att göra överhuvudtaget! Vi visste att taket skulle behöva göras om, det blev lite tidigare än önskat bara!

Ny har vi bytt panel och ytterdörr. Vi är så nöjda! Vi har inte bytt på hela huset då vi planerar bygga ut inom kort. Känns onödigt byta på väggar som snart ska ner!

Här är några bilder.

Innan:
IMG_7882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi passade på att tilläggsisolera.
IMG_7888.jpg
Skapa konto

Huset från andra sidan:
IMG_0120.jpg
Skapa konto

Gamla ytterdörren. Hel och fin.
IMG_8356.jpg
Skapa konto

IMG_8354.jpg
Skapa konto

Nya dörren:
IMG_8397.jpg
Skapa konto

Börjar bli färdigt!
IMG_8394.jpg
Skapa konto

• IMG_7882.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Före:
IMG_0850.jpg
Skapa konto

Efter:
IMG_2294.jpg
Skapa konto

• Gilla
Semiproffset och 10 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

Tack! Fast, hrrm, med "vi" menar jag naturligtvis hantverkarna :surprised:

Vad snyggt det blir, gillar verkligen taket! Och nya panelen blir jättefin!

Vilket lyft det blev. Glöm inte fortsätta uppdatera tråden :)

Snyggt.

Ja, nu är det ingen skamfläck längre, tvärtom. Snyggt (y)

Det börjar ju ordna upp sig det där huset! Kul att följa er!

Är ni nöjda med de hantverkare ni anlitar?

Jäklar vilket fint jobb ni har gjort! Hoppas att ni trivs bra :)

Szechuana skrev:
Här kommer några bilder på vad vi hade att utgå ifrån (bilder från prospektet).
Hej, jag vill bara påpeka att att publicera bilder som du inte själv tagit kan bli mycket dyrt. Det är fotografen som äger upphovsrätten till bilderna så det är inte smart att skriva att de är tagna från prospektet. Om du inte har frågat fotografen (ej mäklaren om han inte tog dem själv) om tillstånd att få återpublicera dessa i forumet kan det kosta dig mycket pengar. Du har inte heller angivit fotografens namn vilket betyder +100% på kostnaden per bild. Räkna med ca 5000kr per bild, +100% för uteblivet namn och ytterligare 10% för stöld så kan du se att det blir dyrt..

Om du har tillstånd till publiceringen så kan detta ses som en varning till alla andra som lånar bilder och publicerar dessa. Priserna ovan avser återpublicering på webben, om det hade varit i tryck så är det ca 50,000 istället för 5,000kr :)

Det är personen som trycker på knappen som äger upphovsrätten, så om din kompis tar ett foto av dig med din kamera så äger inte du bilden utan din polare..

Nu skall vi inte göra detta till en debatt om juridik, den kan vi hålla i ett annat forum, så jag vill avsluta med att säga att huset blev snyggt, bra jobbat!

/M

Riktigt snyggt!

Men får själv inte ihop det. Ni börjar med att skriva att ni inte har ekonomi till att köpa hus och så renoverar ni precis allt.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.