Fler bilder kan fixas. Vad är det för uppgifter du behöver?
 
Tänkte mest på lite dimensioner på ingående material och andra typer av mått. Kanske någon beskrivning på hur det är sammanfogat och kanske något tänk på detta och gör inte samma misstag som jag om det nu finns några sådana att berätta om.....
 
Bilder och mer info om bordet kommer förhoppningsvis på söndag
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Det som ska bli bibliotek fungerar för tillfället som sonens rum. Kvar att göra här är att sätta dörrar på bokhyllorna och skaffa en dörr till själva rummet.

Fönstret har blivit en dörr och rummet har blivit en dryg meter smalare.


20160408_180253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160408_180259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160408_180304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160408_180318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort två grova skisser på den stora tillbyggnaden och skulle vilja ha lite input åå dessa.

Kan tillägga att tomten är relativt långsmal och att det därför finns vissa begränsningar i bredden.



20160413_121909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160413_122333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160413_121136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två kontor? Om de måste vara två kanske det andra alternativet kunde vara en fördel då man istället för en permanent vägg sätter upp någon form av flexibel skiljevägg. Alternativt bygga ett stort rum och sedan sätta upp en mindre gedigen gipsvägg. Då slipper ni sitta fast med två rätt små rum som är jobbiga att göra om till ett stort rum om behovet någon gång skulle uppstå.

Har jag missat en övergripande planlösning tidigare i tråden? Hur hör tillbyggnaden ihop med befintlig byggnad?
 
Jag och mannen kan tyvärr inte dela kontor (been there done that) men det med gipsvägg ska jag tänka på. Det var en bra idé.

Är det någon av planlösningarna som du gillar mer än den andre? De är iofs relativt lika men ändå
 
Har gjort en grov ritning nu där även den gamla husdelen fond med. Allt ovanför de svarta strecken är alltså tillbyggnad.

14606401662551069075194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I söder kommer det gå ett trädäck utmed hela huset och utanför biblioteket kommer det också bli ett trädäck.
 
Vad hände med tvättstuga/tvättavd? Teknikrum?
 
Vi har källare under hela nuvarande hus med hobbyrum, spa, tvättstuga och pannrum :) men det är klart det syns ju inte här.

Vi funderar även på att ha källare under en mindre del av tillbyggnaden med trappa i klädkammaren så att man inte behöver gå igenom hela huset med tvätt. (Trappan är i köket)
 
Med flexibel skiljevägg tänkte jag mig kanske en skjut/vikvägg (takhög så det blir heltäckande) eller att man sätter upp takhöga bokhyllor eller liknande.

Jag hade valt den där kontoren är bredvid varandra. Dels för att kunna göra dem till ett rum längre fram men även för att de i sådana fall ligger i söder. Då hamnar barnrummen åt norr och blir förhoppningsvis inte lika kokheta och ljusa (barn som vaknar alldeles för tidigt) som våra barnrum blir sommartid.

Boendemässigt är det kanske försvarbart att lägga badrummet där ni tänkt er. Men byggnadsmässigt? Det är långt till husets övriga vatten och avlopp.

En trappa i klädkammaren kommer ta en hel del plats. Går det att göra ett tvättnedkast på lämpligt ställe i stället för att minimera tvättsläpandet?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag är inte mycket för snedväggar, men mellan klädkammare o det gula sovrummet hade jag nog satt en, för att slippa den smala ingången till sovrummet.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Farfalle skrev:
Med flexibel skiljevägg tänkte jag mig kanske en skjut/vikvägg (takhög så det blir heltäckande) eller att man sätter upp takhöga bokhyllor eller liknande.

Jag hade valt den där kontoren är bredvid varandra. Dels för att kunna göra dem till ett rum längre fram men även för att de i sådana fall ligger i söder. Då hamnar barnrummen åt norr och blir förhoppningsvis inte lika kokheta och ljusa (barn som vaknar alldeles för tidigt) som våra barnrum blir sommartid.

Boendemässigt är det kanske försvarbart att lägga badrummet där ni tänkt er. Men byggnadsmässigt? Det är långt till husets övriga vatten och avlopp.

En trappa i klädkammaren kommer ta en hel del plats. Går det att göra ett tvättnedkast på lämpligt ställe i stället för att minimera tvättsläpandet?
Riktigt bra tankar. Tvättnedkast har vi funderat på från varje sovrum. Badrummet döpt vi tänka mer på.
 
Idag kommer det en arkitekt hit och ska titta på huset för att sedan lämna offert på tillbyggnaden. Det ska bli oerhört spännande. 😊
 
Nu börjar det bli dags att skicka in bygglovshandlingarna till kommunen. :)

Lägger in lite bilder på sista typritningen från arkitekten, det har tillkommit några smärre ändringar efter detta men inget av betydelse.

Befintlig planlösning (dock är badrum redan byggt här även om det inte redovisas)
Typritning av ett hus med två våningsplans layout och texten "GRUNDLÄGGNING HALLUTBYGNAD, ENLIGT TIDIGARE BYGGLOV".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny planlösning BV
Arkitektritning av ett hus med planlösning för entréplan, markerade befintliga och nya element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny planlösning Källare
Arkitektritning av källarplan med markerade befintliga och nya element såsom badrum och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsritning
Arkitektritning av sektion A-A för ett hus med angivna mått för rum som sovrum, hall och kontorsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot norr
Arkitektonisk ritning som visar fasad mot norr för en planerad bostadsbyggnad.

Fasad mot söder
Arkitektritning av en husfasad mot söder med markerade områden för nytt tak, utbyggnad och solpaneler.

Fasad mot öster
Arkitektritning av husfasad mot öster med markering av tillbyggnad och måttsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot väst
Arkitektritning av en husfasad mot väst med nya tillbyggnader och existerande planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.