34 005 läst · 150 svar
34k läst
150 svar
Från aska till villa
två väggar resta innan 17.00 första dagen, Fredrik jobbar ensam med att spika ihop den 3:e väggen, så den enkelt kan resas i morgon bitti när de 2 snickarna kommer tillbaka hit. Allt har flytit på ganska bra ändå, men det tar ju lite tid innan man får full koll på vart alla "bitar i pusslet" är. I stort sett HELA huset levererades idag.
Ja, vill få tätt hus så fort som möjligt, prioritera allt arbete utomhus först, innan den kalla vintern kommer.
Idag fixar vi mellanbjälklaget, bland annat några tunga järnbalkar som ska upp, och i morgon bitti blir det att få upp takstolarna. =)
Idag fixar vi mellanbjälklaget, bland annat några tunga järnbalkar som ska upp, och i morgon bitti blir det att få upp takstolarna. =)
Tycker du det underlättar mycket att det är en materialsats från fiskarhedenvillan, istället för att beställa och kapa upp löpmetervirke?
Hur mycket och hur informativa och hur instruktiva ritningar följer med?
Skulle din mamma klara att resa huset med det som följer med?
Kanske det är för tidigt att ställa dessa frågor ...
Jag är iaf imponerad av hastigheten ni håller.
Är det två inhyrda snickare och du, eller ...?
Bra fråga, man sparar ju en massa tid på att slippa mäta och kapa, (förutom syll och hammarband.)Mikael_L skrev:Tycker du det underlättar mycket att det är en materialsats från fiskarhedenvillan, istället för att beställa och kapa upp löpmetervirke?
Men de ritningarna som medföljer vårt hus är lite snåla med mått. Kan bero på att "vråken" inte är det mest sålda huset. Är det något mått som inte står på ritningarna kan man alltid ringa konstruktören och få fram det den vägen.
När man kommer in i det så går det mycket fortare att bygga...men det går åt en massa tid till att läsa ritning.
Det är jag och två snickare som stomreser och gör tätt hus. Imorgon sätter vi takstolar, så nu ska jag läsa lite ritning...(för ovanlighetens skull
p.s. hade man byggt två fiskarheden-villor innan så hade vi haft tätt hus nu!
Lördag, dag 6. Jag får hjälpa av en granne att lägga färdigt råspontsluckorna på taket. Flyter på riktigt bra. Kämpar för fullt, vill få tätt hus så snart som möjligt eftersom det börjar närma sig förlossning med stora steg.