Hej,
jag skulle också vara mycket tacksam för manual. Jag har en likadan installerad ca 1980 i mitt nyköpta hus. Begriper inte hur den funkar...

/Mats

Hade helt glömt denna tråden. Ni som vill ha mina dåliga bilder från manualerna får skicka ett pm.

/JH

Hej!
ser att det fortfarande är lite liv i den här gamla tråden:) själv har jag eldat ganska precis ett år med min alpha 1 panna och jag måste konstatera att det blir en vinter till med gammel pannan då ekonomin inte tillät pannbyte i år:S har nu fått in snitsen och det fungerar rätt bra med kombinationen ved/pellets. för att summera från den 20 november 2010 till dags datum så har jag klarat det gångna året på fyra pall pellets samt en hel del ved, och har under tiden haft en relativt bekväm uppvärmning av huset. vore jätte kul att höra hur ni upplever era gammel pannor och hur och med vad ni eldar? om någon nybliven alpha1 ägare har några handhavande funderingar så kan jag säkert bidra med något tipps också.

S
I helgen åker den gamla alpha-pannan ut! Ersätts av en Nibe Vedex 3300.

Trevligt, min har fått sällskap av en värmepump som håller den varm ner till -15.
Eldade dock några gånger i vinter innan jag hade fått igång pumpen riktigt.

7

Redigerat:
Grattis till den d^_^b
Installerar nog en sådan jag åxo bara det blir lite varmare ute.
Hoppas du skriver lite recensioner när du är igång med den.

S
Ja, ska försöka skriva lite om hur det fungerar... Kopplar även in 4st 500L-tankar samtidigt, får hoppas att allt fungerar :)

snurr skrev:
I helgen åker den gamla alpha-pannan ut! Ersätts av en Nibe Vedex 3300.
Skriv gärna en rad när du fått fart på nya pannan, Vore roligt att få en referens på hur mycket mindre ved/pellets? det går åt jämfört med den gamla alpha pannan.

varför just denna panna?

om det var mig du frågade obba? så är jag nyfiken då jag har en TMV alpha 1a el, olja, ved. som behöver bytas, jag eldar ca 50% ved samt 50% pellets, brännare som sitter i oljedelen, 500 liter acktank som rundpumpas med pannan. och det skulle vara kul att veta om man kan vänta sig någon märkbar skillnad i förbrukning om man byter till t.ex. modern vedpanna med acktankar,laddomat och beredaren i tanken i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.