ett passivt hur är ett hus som inte behöver värmas!

kortfattat så ska den värmen som kommer från elektronik, personer, matlagning, tvätt, belysning och allt annat räcka för att hålla huset varmt och då man behöver ventelera en hel del luft i hus med dagens krav så måste man ha en effektiv värmeväxlare där så den luft som kommer in värms av överskotsenergi inne

sen så tycker jag personligen att ett passivt eller energisnålt hus ska vara i sten då man kan lagra så mycke mer energi i ett stenhus men då isolerar man utanpå det så det blir ett jämt inneklimat

men med att allt blir mer och mer energisnålt så blir det att man måste isolera mer och att bygga ett hus där man inte har ett värmesystem tycker jag är helt korkat fast man inte behöver isolera dåligt för det
 
Och varför är det korkat utan värmekälla?
 
miry skrev:
...

sen betvivlar jag på att nån kan bygga ett passivt hus med frigolit då det inte kan lagra värme och kyla men jag sett nånstans där de blåst upp en doom eller typ ett tält eller liknande som de sedan sprutat PU skum över så när det stelnar så blir det en tillräkligt stark och välisolerad konstruktion men väldigt lätt som behövs förankras i marken
...
Jo man kan ju det, http://www.bestahus.se/ är ett exempel. Det här företaget har funnits ett bra tag och har sålt byggsatser där kärnan i väggarna bestått av cellplast/"frigolit" och plywood på varsida om cellplastblocket. Byggsatserna har bestått i ett gäng block (ex 100cm x 35cm) som kommit numrerade + en 'ikea' ritning på var man ska lägga blocken :). Har en kompis som byggt och det står fortfarande kvar, finns säkert massor av argument för/mot cellplast i väggarna men det vet jag inget om. Sist jag hörde så hade Fiskarhedenvillan köpt in sig i det här bolaget, så deras varianter på hus lär dyka upp som "lågenergihus" till hösten (http://www.granback.se/tag/besta-hus/).
 
kamilenski skrev:
Och varför är det korkat utan värmekälla?
Passivhus bygger ju på att huset ska värmas med spillvärme från de apparater du använder samt kroppsvärme från de boende.
Iom det är lösningen känslig för hur många människor som är hemma och använder saker och ting.
Är ni då tex på semester i thailand samtidigt som det blir kallt så kan det bli knepigt med inomhustemperaturen.

Därmed bör man ha ett sekundärt värmesystem men då det förhoppningsvis kommer att användas synnerligen lite så skulle jag överväga nått billigt som ett par vanliga elelement
 
mats_o skrev:
Passivhus bygger ju på att huset ska värmas med spillvärme från de apparater du använder samt kroppsvärme från de boende.
Iom det är lösningen känslig för hur många människor som är hemma och använder saker och ting.
Är ni då tex på semester i thailand samtidigt som det blir kallt så kan det bli knepigt med inomhustemperaturen.

Därmed bör man ha ett sekundärt värmesystem men då det förhoppningsvis kommer att användas synnerligen lite så skulle jag överväga nått billigt som ett par vanliga elelement
Hur skulle det fungera med LLVP då? Kyla vid extrem värme och påtvingat värme (läkten skulle fördela den) vid extrem kyla?
/Hela mitt resonemang bygger kring byggnationen i Skåne! Har nämligen en tomt som jag måste söka bygglov på.
 
Vad skulle ni tycka om nedan:


Tak.
Takpannor
Undertakplast
Lättbalkar http://www.sjomarkens.se/lattbalk/index.html
50cm cellulösa isolering / ej luftspalt
0.2 plast
Träpanell

Vägg
Puts
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puts

Golv
400mm frigolit
100 betong
Klinker

Värme
FTX
LLVP Bara ifall.
El golvvärme i badrum

El VVB + solpaneller
 
LLVP borde funka finfint. Gäller bara att du ser till att luften flödar runt hyffsat men bygger du nytt så brukar ju planlösningara idag vara rätt öppna
 
lt1cobra skrev:
Jo man kan ju det, [länk] är ett exempel. Det här företaget har funnits ett bra tag och har sålt byggsatser där kärnan i väggarna bestått av cellplast/"frigolit" och plywood på varsida om cellplastblocket. Byggsatserna har bestått i ett gäng block (ex 100cm x 35cm) som kommit numrerade + en 'ikea' ritning på var man ska lägga blocken :). Har en kompis som byggt och det står fortfarande kvar, finns säkert massor av argument för/mot cellplast i väggarna men det vet jag inget om. Sist jag hörde så hade Fiskarhedenvillan köpt in sig i det här bolaget, så deras varianter på hus lär dyka upp som "lågenergihus" till hösten ([länk]).
kan tänka mig att man har en bärande stomme i de väggarna typ en trästomme men sen så skulle man få en bra styvhet med att göra sandwich element med pu skum bundet i två playwood skivor på varsin sida

det jag hänvisa till var där de satt upp ett tält eller ett skal som de blåser på skum från ena sidan bara men sådanna konstruktioner har jag inte sett i sverige och här när man använder det så har man en bärande konstruktion som sen isoleras så då det ger väldigt få köldbryggor
 
kamilenski skrev:
Vad skulle ni tycka om nedan:


Tak.
Takpannor
Undertakplast
Lättbalkar [länk]
50cm cellulösa isolering / ej luftspalt
0.2 plast
Träpanell

Vägg
Puts
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puts

Golv
400mm frigolit
100 betong
Klinker

Värme
FTX
LLVP Bara ifall.
El golvvärme i badrum

El VVB + solpaneller
men då blir det inte ett passivt hus utan ett energisnålt hus och du var nu med på varför jag är skeptisk mot just passiva hus och att de inte funkar så bra på vintersemestrar eller är osäkert om de kommer räcka med morgondagens energisnåla produkter som inte alstrar nämnvärt med värme

sen när det gäller ditt hus hur du tänkt så bör det innehålla mer saker så det blir rätt men saksamma där så är principen klar men du ska ha isoleringen på utsidan av det som lagrar energi så yterväggarna ska vara puts/gips innerst och sen leca/ytong och utanför det så kommer isoleringen så du använder trögheten i materialet för att få en jämn och bekväm innetemperatur och det är en fördel då det blir köldknäppar eller värme knäppar några timmar på sommaren så suger väggarna åt sig värmen och det är en fördel att kunna utnytja den värmen när det blir kallare på natten

och med en lagom stor LLVP så kan du ju se till att du klarar dig hela året med den som enda värmekälla

och skaffa dig en bra FTX då vissa inte är värda det de kostar
 
frågan är om FTX:en lönar sig i det läget.
har inte järnkoll på verkningsgraden på nya aggregat men vet att ett äldre inte lönade sig att docka mot en bergvärmeanläggning.
 
mats_o skrev:
frågan är om FTX:en lönar sig i det läget.
har inte järnkoll på verkningsgraden på nya aggregat men vet att ett äldre inte lönade sig att docka mot en bergvärmeanläggning.
Man blir rädd att bygga utan värmekälla i sten.

Hoppas nån vet lite mer om moderna FTX.
 
Passivhuset kan kan klara sig utan värmekälla vid normal användning. Men du FÅR ha en aktiv uppvärmning om du vill. En vedkamin är ett alternativ. Många har någon slags värmebatteri till FTX:en. Man är mer eller mindre tvungen att ha någon uppvärmning för att kunna hantera extrema situationer.
Tänk också på att passivhuset inte bara är en fråga om isolering. Fönster och dörrar är extremt viktiga, både vad gäller u-värde, storlek och placering. Husets planlösning och placering spelar också in.
 
Hade en intressant läsning om luftslussen. Dubbla entredörrar. Det är så synd att så få kan ämnet.
 
kamilenski skrev:
Hade en intressant läsning om luftslussen. Dubbla entredörrar. Det är så synd att så få kan ämnet.
Något som finns på nästan alla äldre hus. :D Tex med en glasveranda framför entredörren.
 
cem77 skrev:
Något som finns på nästan alla äldre hus. :D Tex med en glasveranda framför entredörren.
Gamla. Ja. Det gamla börjar bli modernt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.