Typ så här kanske.
 
  • Handritade skisser av en grundplatta med måttangivelser och konstruktion för betongfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ju inte tvunget hålla den kvar med "motvikt" flytkraften kan du lika gärna ta upp via förankring med tex band. Bara att fästa dem i ankare på båda sidor om tanken. Du kan gräva in dem lite i sidorna av schaktet och packa väl gärna lite stensatt så kommer den ingenstans.

Jämför med tex hur olika staglinor läggs fast i grävt hål med en tallrik av betong likt en förstärkt gångplatta. Som sagt är det annars lätt att underskatta Arkimedes i de här fallen med onödiga överraskningar som följd.
 
Arkimedes gör sig mest påmind i vattensjuk lös lera/jord. I en väldränerad sandmorän blir det inte mycket lyft.
 
M MagHam skrev:
Arkimedes gör sig mest påmind i vattensjuk lös lera/jord. I en väldränerad sandmorän blir det inte mycket lyft.

Nu är det ju tyvärr en vattensjuk lerjord det handlar om. Ett enkelt sätt att förankra den är att fyll upp till hälften runt tanken och sedan dra en kraftig fiberduk över den som man låter gå ner över sidorna på tanken innan man återfyller det sista
 
  • Gilla
Stolsben och 1 till
  • Laddar…
Första tanken i mitt minireningsverk vid fritidshuset ligger djupt (en bit ner i grundvattnet) Där var gräventreprenören väldigt noggrann med att förankra. Grundvattnet pumpades bort och hålet bottnades med grus. Tanken placerades på plats, fylldes med vatten, och en krans av betong gjöts runtom med fästöglor som den bandades fast i .
Så ja, man får anpassa sig efter förutsättningarna.
 
Redigerat:
Okej, tack! Tror att tankarna börjar ta form. En sak som jag tänkte på är att om tanken är fäst i bottenplattan av betong och gropen sedan är fylld med jord så trycks ju plattan ner av vikten av all jord (minus den minskade "vikt" som vattnet ger upphov till) också, så det borde räcka och bli över med ett ton betong. Ser fram emot att släpa upp 40 säckar där ... :sweat:

Vad använder man för slags "snören"? Vad klarar sig för evigt under jord utan att brytas ner? Vore bäst om själva plasttanken är den som först ger upp – och jag hoppas verkligen att den ska överleva längre än jag. Vill absolut inte gräva upp trädgården igen.
 
Spännband från Jula/Biltema funkar bra.
 
Varför tank om det är så vattensjukt? Vore inte en rörspetsbrunn kul?
 
M Masthugg skrev:
Varför tank om det är så vattensjukt? Vore inte en rörspetsbrunn kul?
För att lagra regnvatten??
 
Även om man är @lat så kan man väl se kopplingen.
 
halper halper skrev:
Okej, tack! Tror att tankarna börjar ta form. En sak som jag tänkte på är att om tanken är fäst i bottenplattan av betong och gropen sedan är fylld med jord så trycks ju plattan ner av vikten av all jord (minus den minskade "vikt" som vattnet ger upphov till) också, så det borde räcka och bli över med ett ton betong. Ser fram emot att släpa upp 40 säckar där ... :sweat:

Vad använder man för slags "snören"? Vad klarar sig för evigt under jord utan att brytas ner? Vore bäst om själva plasttanken är den som först ger upp – och jag hoppas verkligen att den ska överleva längre än jag. Vill absolut inte gräva upp trädgården igen.
Om du binder den behöver du som sagt inga mängder betong det är inte vikten du jobbar med då bara fixpunkterna för banden. Det är inte svårt att ordna fyra punkter som tar upp tillräcklig kraft. I princip bara få till lite yta så löser det sig. Inte lätt att dra tex 1/2 m2 upp genom packad jord.

Och som band går det fint med som nämnts enkla spännband.
 
M Masthugg skrev:
Varför tank om det är så vattensjukt? Vore inte en rörspetsbrunn kul?
Problemet är att det inte verkar finnas något vatten där när det behövs. Det var snustorrt fram till för någon månad sedan. Tanken är att tanken ska vara till att vattna bärbuskar och sådant under sommaren. (Mycket billigare med kommunalt vatten förstås, men nu är vi inne på tredje året med ständigt bevattningsförbud.)
 
Om det är riktigt torrt på somrarna kanske det är lämpligt att gräva vidare då istället för att försöka gräva under vatten i leran som det är nu. Lite trist med en öppen grop men ditt jobb blir mycke lättare.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Om det är riktigt torrt på somrarna kanske det är lämpligt att gräva vidare då istället för att försöka gräva under vatten i leran som det är nu. Lite trist med en öppen grop men ditt jobb blir mycke lättare.
Ja jag har i stort sett pausat arbetet nu och tänkte ta krafttag till våren. Har satt ut lite hinder så ingen kan påstå att de inte märkte gropen efter att de gått över någon annans villatomt och/eller genom snårig skog för att på något sätt av misstag hamna på vår tomt. Inte riktigt ett ställe man passerar om man inte har hyss för sig.
 
Köp fiberduk och rulla över och förbi hela tanken. Duken kommer fungerera som ett extra hängsle när jordmassorna ligger på och samtidigt skydda lite extra om du råkade få lite sten mot tanken.
Sedan hade jag nog inte tömt tanken helt över vinter så det finns lite extra vikt därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.