10 243 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Frågor om nedgrävd vattentank: hur svårt att göra rätt själv?
God jul, forumvänner!
Jag planerar att till våren stoppa ner en tank för att samla regnvatten. Om det spelar någon roll så är det en tank på 3 kubikmeter som kommer att hamna ca 1,5 meter under jord, vilket innebär att toppen på den är ca 400 mm under marknivån – detta är enligt instruktionerna minimum för denna typ av tank. Enligt säljpropagandan är installationen trivial: gräv en grop, släng ner tanken, koppla lite slangar, fyll igen. Klart! De instruktioner som finns tillgängliga beskriver förmodligen vad man ska göra om man vill göra det på precis rätt sätt, och är otroligt mer krävande: man ska fylla med rätt fraktioner, man ska i vissa fall bygga en stödmur under mark, man ska dränera gropen tanken ligger i, osv osv.
Min fråga nu är egentligen: vad kan man kompromissa med, och vad blir konsekvenserna? Jag har grävt ut flera kubikmeter (för hand!) och det vore trevligt att återanvända detta material. Varför behöver det vara just 8/16 istället för blandad skrotjord och lera? Hur viktigt är det med dränering? I hålet står nu en pöl med 30 cm vatten. Om jag gräver ytterligare 50 cm gissar jag att det blir 80 cm. Vad spelar det för roll om tanken är omgärdad av vatten? Ska jag dränera måste jag ju gräva ännu djupare, och dessutom gräva en fåra som är typ två meter djup långt bort för att lägga ner en slang, som leder vattnet långt bort. Dels är det otroligt mycket jobb (det blir en bred fåra om man ens ska kunna stå och gräva två meter ner – efter en meter ungefär är problemet mer att få upp skiten snarare än att gräva) och dels är det omöjligt eftersom det är berg i vägen, eller i alla fall rejäla stenbumlingar. Och den där stödmuren... marken lutar några grader mot platsen där tanken är tänkt att vara, men det har den ju "alltid" gjort.
Det är svårt att få upp maskiner på baksidan av tomten pga topologin, så arbetet måste göras för hand om man inte vill utöka budgeten rejält. Vet inte vad en kran som kan lyfta dig en meningsfullt stor grävmaskin skulle kosta, men de flesta jag pratat med har skakat på huvudet och sagt att det inte är något de kan göra ens för pengar.
Ser fram emot insikter!
Jag planerar att till våren stoppa ner en tank för att samla regnvatten. Om det spelar någon roll så är det en tank på 3 kubikmeter som kommer att hamna ca 1,5 meter under jord, vilket innebär att toppen på den är ca 400 mm under marknivån – detta är enligt instruktionerna minimum för denna typ av tank. Enligt säljpropagandan är installationen trivial: gräv en grop, släng ner tanken, koppla lite slangar, fyll igen. Klart! De instruktioner som finns tillgängliga beskriver förmodligen vad man ska göra om man vill göra det på precis rätt sätt, och är otroligt mer krävande: man ska fylla med rätt fraktioner, man ska i vissa fall bygga en stödmur under mark, man ska dränera gropen tanken ligger i, osv osv.
Min fråga nu är egentligen: vad kan man kompromissa med, och vad blir konsekvenserna? Jag har grävt ut flera kubikmeter (för hand!) och det vore trevligt att återanvända detta material. Varför behöver det vara just 8/16 istället för blandad skrotjord och lera? Hur viktigt är det med dränering? I hålet står nu en pöl med 30 cm vatten. Om jag gräver ytterligare 50 cm gissar jag att det blir 80 cm. Vad spelar det för roll om tanken är omgärdad av vatten? Ska jag dränera måste jag ju gräva ännu djupare, och dessutom gräva en fåra som är typ två meter djup långt bort för att lägga ner en slang, som leder vattnet långt bort. Dels är det otroligt mycket jobb (det blir en bred fåra om man ens ska kunna stå och gräva två meter ner – efter en meter ungefär är problemet mer att få upp skiten snarare än att gräva) och dels är det omöjligt eftersom det är berg i vägen, eller i alla fall rejäla stenbumlingar. Och den där stödmuren... marken lutar några grader mot platsen där tanken är tänkt att vara, men det har den ju "alltid" gjort.
Det är svårt att få upp maskiner på baksidan av tomten pga topologin, så arbetet måste göras för hand om man inte vill utöka budgeten rejält. Vet inte vad en kran som kan lyfta dig en meningsfullt stor grävmaskin skulle kosta, men de flesta jag pratat med har skakat på huvudet och sagt att det inte är något de kan göra ens för pengar.
Ser fram emot insikter!
Varför du lägger dränerade lager runt om har med tjälen att göra. Tanken kan bli skadad om du inte gör det. Jag har själv en tank nedgrävd på landet som tar hand om regnvatten från taket som man kan vattna med sommartid under torrperioder. Den är av lågbyggande modell vilket innebär att den tar större yta i anspråk. 1.5 meter djup totalt med singel (rund) i botten. Den kan ligga i grundvatten utan problem. Däremot så kan man inte köra bil över den. Det går om man modifierar tanken men då får den inte ligga i grundvatten. Vilken tank funderar du på och varför?
Ja, jag gissar att det har med tjälen att göra. Vad vatten gör när det fryser har jag erfarit (Coca-Cola i frysen bland annat), men det jag funderar på är om det är ett problem på 1 meters djup i Sörmland år 2021 och framåt. Tanken kommer ju också att vara i alla fall delvis fylld på vintern, eftersom det tenderar att komma nederbörd under höst och tidig vinter. Måste man se till att tanken är tom innan det eventuellt blir vinter? Tanken länkade jag till, men kanske lite oklart, i första inlägget: tank på 3 kubikmeter. Låter lite som den tank du beskriver.Silver78 skrev:Varför du lägger dränerade lager runt om har med tjälen att göra. Tanken kan bli skadad om du inte gör det. Jag har själv en tank nedgrävd på landet som tar hand om regnvatten från taket som man kan vattna med sommartid under torrperioder. Den är av lågbyggande modell vilket innebär att den tar större yta i anspråk. 1.5 meter djup totalt med singel (rund) i botten. Den kan ligga i grundvatten utan problem. Däremot så kan man inte köra bil över den. Det går om man modifierar tanken men då får den inte ligga i grundvatten. Vilken tank funderar du på och varför?
Då ska tjälen gå djupt för att det skall bli ett problem. Jag tömmer aldrig ur tanken på vintern. Däremot brukar jag ta ur pumpen. Sen får man kolla lövrensen på stuprören och rensa bort en del skit årligen. Brukar även spola röret årligen från stuprören till tanken. Inbillar mig att det är lättare att förebygga stopp än att åtgärda då det blir problem. Hade väl kunnat gjort det smidigare med en rensbrunn men tanken ligger relativt nära huset.
Om inte gropen är väldigt väl dränerad så riskerar du att få en uppdykande ubåt när tanken är tom.halper skrev:
För måånga år sedan så grävde jag ned en septitank där jag då bodde, en morgon när jag tittade ut ifrån frukostbordet så låg U137 på tomten. En om tank har väldigt mycket flytkraft!
Ah, bra poäng. En tom vattentank i en grop med vatten lyfter förstås. Men nu är den ju fylld med jord/lera (om jag fyller med det utgrävda joxet) eller 8/16 (om jag följer instruktionerna). Kanske kan fylla igen med betong …L lat skrev:
Då återstår frågan hur man dränerar med tanke på att det är handgrävande som gäller, och att det dessutom blir svårt att få fall hela vägen. Hmm. Kan ju köra med pump men skulle vara trevligt med något som förlitar sig mindre på teknik.
En tank har en lyftkraft på 1000 kg per m3, så ska du få den att ligga kvar när den är mer eller mindre tom, så måste du ankra den i en betongplatta under på min 2000 kg. även jag har satt ner sådana i vattensjuka områden. Det blir att spänna fast den i botten med speciella spännband i en betongplatta. Har sett dom som kommit upp och rören liknar plockeipinn ovan mark. Så tänk till före så är du hemma.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
För några år sedan skulle dom gräva ner en oljeavskiljare modell större på jobbet. Dom hade ett jäkla jobb att få en på plats för den flöt upp hela tiden. Man fick som ovanstående skriver förankra oerhört ordenligt i marken för att den skulle stanna på plats.
Så med en tank på tre kubik måste jag ha en betongplatta på tre ton. Om nu gropen är ca 2x2,5 = 5 kvm, hur tjock blir den då? Om densiteten är 2,3 ton/kubik så blir det alltså sisådär 30 cm betong: 0,3 m tjock x 5 kvadrat x 2 ton per kubik = 3 ton betong.
Då ska jag alltså bära upp typ 120 säckar … hmmm. Och blanda. Kanske bara kan hålla ner säckarna; vatten finns det ju
Då ska jag alltså bära upp typ 120 säckar … hmmm. Och blanda. Kanske bara kan hålla ner säckarna; vatten finns det ju
Måste du få ner den så djupt? Lägger du den grundare kanske du orkar få ner en dränering så slipper du att gjuta.
Det står i instruktionerna att den ska vara täckt med minst 400 mm jord, så det var det jag utgick från. Tanken är 1070 själv, så det blir 1,5 meter ungefär.C Carbonara84 skrev:
Det låter förstås rimligt på sitt sätt, men då kommer den ligga ännu djupare ner i vattnet.harry73 skrev:
Okej. Så jag gissar att det mesta som inte är vasst (för att inte punktera tanken) och släpper igen vatten ska gå bra.useless skrev:
Jag förstår men att den ska vara täckt med 400mm material betyder ju inte att den behöver vara nedgrävd till det djupet. Du kan väl höja marken runt omkring med massorna du fått över?halper skrev:
Ja, det är en möjlighet förstås. Någon decimeter extra kan jag kanske fylla ut med. Blir nog en kombination av åtgärder: ett lite djupare hål med något ton vikt i botten, ett par decimeter överblivna stenplattor som vikt ovanpå (i sin tur på någon decimeter ”mjukare” grus så de inte skaver sönder tanken) och sedan lite mer än 400 mm jord.C Carbonara84 skrev:
Om jag räknar rätt behöver jag ungefär 65 cm matjord ovanpå (3 ton) så om jag har ett ton i botten som håller ner behöver jag bara drygt 40 cm ovanpå. Om jag kan öka densiteten med stenplattorna borde 40 totalt räcka. Och så någon decimeter till som lite försäkring. Och sedan är tanken nog inte helt tom vid denna årstid när det börjar bli riktigt blött. Var inget vatten i hålet för några veckor sedan.