Hej igen!

Funderade på om jag skulle starta en ny tråd, men det kändes lite onödigt. Får se om någon orkar svara på ny fråga nedan.

Så här såg det ut i somras. Själv monteringen är klar sedan länge, men jag hade tydligen ingen bild på den färdig. Kan lägga upp det senare.

215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

217.jpg
Skapa konto

233.jpg
Skapa konto

Nu till själva frågan. Det är ju inte så vanligt med grävda brunnar idag, så ibland får man leta en del efter information. Samtliga källor säger att man helst ska ha lera runtom en bit ner. Den lever och rör sig men är samtidigt tät och håller ytvatten borta. Saken är den att lera inte är särskilt lätt att hitta. För de allra flesta är det skräp och ofta deponeras det, men då ligger det tillsammans med jord, grus och annat. Tiden går och snart börjar det frysa. Jag måste bli klar innan vintern då systemet ska dras igång i januari.

Nu funderar jag på att foga och sedan lägga platonduk utanpå runtom. Vad tror ni om det? Kasst? Hyggligt? Bra? Jag måste liksom komma vidare och har ingen bra plan för var jag hittar lera i de kvantiteter jag behöver (inte mer än nån m3, men ändå). Eller ska jag skita i det helt, foga kanterna och bara lägga sand sedan? Högst upp ska jag se till att antingen lägga hårt trampad jord i frånlut från brunnen alt. gjuta betong där. Men som sagt, den där metern, 1,5 med lera...

Hörde någon tala om betongsand i sammanhangen också. Kan det vara ett alternativ? Jag vet inte hur det är uppbyggt men det går väl att läsa om på nätet.

Tacksam för tips!

Oj vad tyst det blev. Jag kanske svamlar för mycket... :)

I färre ord, då. Platonduk runt brunn för att hejda ytvatten från att komma in, istället för lera, vad tror ni om det? Ska alltså foga också, men som komplement.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.