perkele skrev:
Gäller problemet alltid i ytterväggar eller endast ytor mot ytterväggar som är kaklade? M.a.o. är det inget problem om det är en målad yttervägg/snedtak som inte normalt utsätts för vattenstänk?
Problemet gäller egentligen inte alls ytor som inte utsätts för vatten, men de nya branschreglerna kommer sannolikt inte göra någon skillnad på huruvida väggen utsätts för vatten.

En målad vägg är det knappast några problem med oavsett vilket, den torkar ju upp, till skillnad från fixet bakom plattorna.
 
Jag har cc60 i golvet och ovanpå det brädor. Tänkte lägga vattenburna golvvärmeslingor i glespanel på det. Se limma gips och sen flytspackel på det.
Blir det för klent om jag förstår detta rätt?
 
Antagligen. Du kommer ju ha plåtar som förhindrar vidhäftning mellan glespanelen och golvgipsen, och då minskar golvgipsens förstärkande förmåga avsevärt. Men det beror på hur tjockt och stadigt undergolvet är som ligger där idag, det kanske redan är ganska böjstyvt.
 
Hmm tog förgivet att det var cc60 då det var det i köket.. Men det var mer cc45 och planken på golvet är 3 cm! tjocka.
Allt verkar väldigt stabilt måste jag säga!
 
Nja, då låter det som att det nog skulle kunna fungera som du tänkt. Men jag är inte helt säker.
 
Kommer en snickare på torsdag. Han får vara med att avgöra då. Badrummet är annars 3 x 3,2m om det har någon betydelse.
 
Har cc 60 mellan golvbjälkarna i ett badrum på 3.0*3.2 meter. Min hantverkare vill lägga dubbla lager med golvspånskivor då han tycker det är för långt med cc60. Det skall sedan flytspacklas med el golvvärme slingor. Är detta godkänt och kommer det hålla? Ser inte detta bland dina 3 alternativ för cc 60.
 
Det kommer definitivt hålla, det är ju starkare än de alternativ jag nämner. På c/c 600 räcker det med en 22 mm golvspånskiva som skruvas och limmas mot reglarna och sedan 15 mm flytspackel. Det finns ingen anledning att lägga dubbla skivor som han tänkt.
 
Kan bara applådera Jons möda och kunnande. Mkt tacksam guide att kolla igenom.
Mvh
Jörgen
 
Hmm vet inte om jag missat.

Men vi ska bygga ett nytt badrummet på nedervåningen där vi har rent betonggolv på vad vi tror en isolerad platta (byggt 89).

Vi vill ha vattenburen- samt el- golvvärmeslingor. Jon du pratar om bärighet på golvet. På platta borde det väl inte vara ett problem ?

Frågan är hur man bäst får till det.

Tanken är:
1. Få fast pex-slangen
2. Armeringsnät
3. Gjuta med betong (plant)
4. El slingorna gjuter vi in när vi flytspacklar fallet

eller är det smartare att få med elslingorna redan med betongen ??
 
Nej, böjstyvheten är såklart redan tillräckligt hög om man har en betongplatta under.

Ni kan göra som ni tänkt, även om jag inte kan se att armeringsnätet egentligen behövs. Annat än att det blir enklare att fästa slangarna i det, förstås. Jag hade nog valt att lägga elslingorna i spackelskiktet som du skriver, det blir mer snabbreglerat och lite mer effektivt.

Ni skulle också kunna skippa betongen och bara spackla in alla slangar och slingor direkt på den befintliga plattan.
 
jon_h skrev:
Nej, böjstyvheten är såklart redan tillräckligt hög om man har en betongplatta under.

Ni kan göra som ni tänkt, även om jag inte kan se att armeringsnätet egentligen behövs. Annat än att det blir enklare att fästa slangarna i det, förstås. Jag hade nog valt att lägga elslingorna i spackelskiktet som du skriver, det blir mer snabbreglerat och lite mer effektivt.

Ni skulle också kunna skippa betongen och bara spackla in alla slangar och slingor direkt på den befintliga plattan.

TACK för svaret!
 
jon_h skrev:
Underlag golv


Böjstyvheten ska, enligt PER’s branschregler minst motsvara 22 mm golvspånskiva på reglar med max 300 c/c. Oftast ligger reglarna på 600 c/c i befintliga konstruktioner, och det går att förstärka detta på i princip tre sätt.

1. Regla i till 300 c/c. Detta innebär ofta mest åverkan och mest jobb, men ger det säkraste resultatet, särskilt om man ska ha ett stort flerpersonsbadkar eller liknande tunga laster.



Golvet i ett våtrum skall enligt branschreglerna alltid ha ett fall på minst 1:100, alltså en centimeter per meter, i hela rummet, samt minst 1:50 närmast brunnen (i praktiken i duschhörnan). Detta innebär att man i princip alltid måste flytspackla, även om man förstärker med gips enligt alternativ 2. Därför är det nästan alltid vettigare att förstärka med flytspackel direkt, och skippa gipset.

Ska man lägga vattenburen golvvärme på träbjälklag finns det olika alternativ att använda sig av, och det blir lite snårigare. Det finns är inte riktigt lika givna typlösningar här, så man bör kolla hos med sina leverantörer av värmesystem, skivor och spackel.

Ett vanligt alternativ på träbjälklag är att man lägger slingorna i plåtar mellan glespanel och sedan lägger en golvspånskiva. Ovanpå detta kan man fortsätta som tidigare nämnts.
/Jon
Jag tänkte regla om till 30cc och lägga plåtar/slang i glespanel. På detta ska jag sedan sätta en 22mm spånskiva, detta räcker för att uppfylla kravet på böjstyvhet. Men sedan kan man ju inte sätta klinkers direkt mot spånskivan, måste även spackla för att få fallet mot brunnen. Hur tjockt spackel kan jag ha närmast brunnen då (dvs på det tunnaste stället).?
 
Fortfarande minst 12 mm.
 
De nya branschreglerna ligger uppe på Byggkeramikrådet nu. Jag ska uppdatera texten ovan så fort jag hinner, sannolikt i morgon.

Vilka tätskikt som är godkända enligt de nya kraven verkar inte stå klart ännu.

Edit: Jag skriver en uppdaterad text och lägger in den lagom till de nya reglerna börjar gälla. Vill inte ta bort den gamla texten ännu, då den fortfarande beskriver vad som gäller i några veckor till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.