Utanpåliggande rör stör mig inte så sett, är mest fundersam på hur jag får in dem i rummet från början. De kommer ju från hydroforen rakt under badrummet så om jag gör någon liten sockelhistoria så går jag kanske fri och det blir väldigt lite rör. Å andra sidan så får man väl lov att göra undantag från den här "inga-rör-genom-golvet-reglen" om man renoverar ett gammalt badrum har jag för mig. Beslut beslut... En ritning hade nog underlättat, skall verkligen försöka fixa en.

Nix, ingen mer isolering. Rummet är litet som det är redan och jag är tveksam till att en 45:a isolering till hade gjort någon vårdslös skillnad.

Kommer röret redan nerifrån genom golvet?

I sådana fall hade jag inte gjort om utan bara noterat undantag i egenkontrollen

Ja, delvis. Röret till toaletten kommer ur golvet, rören till handfatet kommer ur väggen och rören till duschen har jag ingen aning om än för de kommer bakom en handikappdusch som är monterad på plats antar jag så den går liksom inte att dra ut för att se. Så det blir en glad överraskning. :)
Alla rör kommer dras om så jag kan ju välja var jag vill att de skall komma upp, ur golvet verkar ju vettigast med tanke på att det annars är en yttervägg som gäller och det är jag inte så sugen på.
"notera undantag i egenkontroll" - check!

Kolla kolla! Absolut inte den vackraste projekteringen någonsin men det är min alldeles första så jag är rätt nöjd ändå. :)
Såhär nånting tänkte jag mig mitt kommande badrum, det som ser lite underligt ut på den nedreväggen är en spegel med två mojänger som skall föreställa lampor. Har ingen aning om vad jag skall ha för sort, därför blev det två symboliska boxar bara. Golvmåtten är rätt samt duschhörnan, övrigt är kanske inte helt skalenligt.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till från en annan vinkel, tycker vi kan bortse från att jag tydligen råkat ta bort lite väsentliga delar av toaletten... :surprised: Otroligt roligt program detta hur som helst!

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte svara dig angående golvvärmen. Tycker absolut att du ska ha golvvärme, att den inte skulle orka värma upp badrummet finns inte på kartan så länge du diimensionerar den rätt. På betongbjälklag så kan du lägga upp till 160 W / m2. Träbjälklag är max 120W/m2 (tror jag). Det skall till ett extremt dåligt isolerat hus för att inte 120W/m2 skall räcka till, 160W/m2 värmer du nästan upp ett tält i norrland med (okej, en liten överdrift, men jag tror du förstår min poäng). Möjliga nackdelen är att golvet kan upplevas som för varmt att gå på när det är -30 ute, men jag tror inte det är någon fara.

vectrex - det låter ju kalas det där. Det är träbjälklag så 120W/m2 får det bli som max i så fall. Skriver upp på önskelistan bums! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.