E
E Erkaderka skrev:
menade mätarsäkring.
Bra i så fall, då har du inte så mycket sämre ställt än 3x16A i ditt hem.

Men säger passdel och gruppförteckningen 25A är det ju bara att köra så, saknas den kan du ju kolla hur grannen har det.

• Gilla
Erkaderka
  • Laddar…
Fairlane
Det jag tror att man vill förmedla här är:
  • Gul passdel gör att ett 25A säkring passar
  • Om kablarna till spisen är dimensionerade rätt i förhållande till den gula passdelen så är det ok
  • Om kablarna mellan spisen och proppskåpet är för klena för 25A så är det fel att det sitter en gul passdel där

Hur man sen kontrollerar kabels dimension överlåter jag med var hand till någon annan.

Förhoppningsvis är allt rätt, men att chansa kan vara ödesdigert.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E Erkaderka skrev:
Hur kan jag göra det? jag kan tillägga att det bara är 10A säkringar i samtliga proppar även om det finns övriga proppar som tål mer än det.
En 4mm2 kabel som de kunniga här på forumet anser räcker för att tåla 20A har diameter 2,8 mm. Om du stänger av huvudbrytaren kan du öppna dosan vid spisen och inspektera inkommande ledningen.
Rör ej kabeln utan att mäta först om spänningen verkligen är bruten!
Jag är inte någon elektriker, men jag kan inte se det annat att gul pasdel i kombination med röd säkring innebär något är ändrad.
Det kan vara att det var slut på gula säkringar, men det kan även vara att orginalkabeln är bytt mot tex 1,5mm och att det var slut på röda pasdelar.

J J Vos skrev:
men det kan även vara att orginalkabeln är bytt mot tex 1,5mm och att det var slut på röda pasdelar.
Visst är allt möjligt, men just den kombon känns extremt osannolik. Varför skulle man nedgradera ett spisuttag till att endast klara 10A?
Och samtidigt missa att byta passdelen.

useless useless skrev:
Visst är allt möjligt, men just den kombon känns extremt osannolik. Varför skulle man nedgradera ett spisuttag till att endast klara 10A?
Och samtidigt missa att byta passdelen.
Det kan också vara slut på rätt säkring och rätt passdel utan att kabeln är bytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.