Mikael_L
Jag kan kolla med kompisen min, som behövde en med extra bra räckvidd då de skulle utrymma sitt hus i ett par månader och behövde få wifi't att nå nästan 100m bort, till det tillfälliga evakueringsboendet.

Han tjackade en som hade 3 antenner och som löste uppgiften.
 
Eftersom det är rätt strikta regler kring tillåten uteffekt så är det nästan alltid antennerna som gör skillnaden mellan olika accesspunkter (oavsett om de sitter i en router eller är rena accesspunkter).
 
Ja, antennerna är viktiga men programvaran är också avgörande. Med smart programvara kan man öka både räckvidd, men framförallt hastigheten.

Det ska väl finnas någon asus som ska vara riktigt bra också - minns dock inte modellnumret på rak arm.
 
Kan du förklara hur programvaran kan påverkar signal/brusförhållandet? För det är normalt det som begränsar räckvidden.
 
Programvaran kan förstås inte påverka signalbrusförhållandet, det är ju vad det är, men givet ett S/N så kan man ju med välfungerande modulering få olika resultat och det är en mjukvarufråga.

Men, tar du alla routrar av normalkvalitet så kommer en antenn göra mycket större skillnad än sw mellan dessa routrar.

Det tråkiga är dock att en bra antenn antennsladd kostar obetydligt mindre än tex

https://www.senetic.se/product/NBE-5AC-19

För under 1500spänn så kör man ju många hundra Mbs med fri sikt och 25m mellan antennerna.
 
Sitter inte TS repeater i fel hus? Om mobilen har dålig täckning i garaget kommer väl en repeater inte ha så mycket bättre .,
 
Mikael_L
elpaco skrev:
Sitter inte TS repeater i fel hus? Om mobilen har dålig täckning i garaget kommer väl en repeater inte ha så mycket bättre .,
Ja ungefär så tänkte jag också.
Eller eg att om routern är den svagaste länken i signalkedjan så är det bäst att köra repeatern nära routern.

Om det är nallen som är svagaste länken så är det nog bäst om repeatern sitter närmast där.
 
MathiasS skrev:
Programvaran kan förstås inte påverka signalbrusförhållandet, det är ju vad det är, men givet ett S/N så kan man ju med välfungerande modulering få olika resultat och det är en mjukvarufråga.
Nja, installerar du t.ex. DD-WRT så har den normalt ingen möjlighet att påverka själva radiomjukvaran. Radiomjukvaran brukar inte heller vara särskilt öppen, tvärtom är tillverkarna av radiokretsarna rätt hemliga av sig när det gäller den biten.

Moduleringen måste ju också uppfylla standarden, annars är det svårt att hitta klienter som kan ansluta.
 
hsd
det finns ju riktantenner ...
körde i slutet på 90-talet med riktantenn ca 300m och 11Mbit/s
 
hsd skrev:
det finns ju riktantenner ...
körde i slutet på 90-talet med riktantenn ca 300m och 11Mbit/s
Breezecom? :)
 
Nerre skrev:
Nja, installerar du t.ex. DD-WRT så har den normalt ingen möjlighet att påverka själva radiomjukvaran. Radiomjukvaran brukar inte heller vara särskilt öppen, tvärtom är tillverkarna av radiokretsarna rätt hemliga av sig när det gäller den biten.

Moduleringen måste ju också uppfylla standarden, annars är det svårt att hitta klienter som kan ansluta.
Jag trodde det var radiomjukvaran vi pratade om. Varför skulle vi prata om en mjukvara som inte har med saken att göra?
 
TS har inte delat med sig sådär jättemycket information, men om hen har dålig räckvidd kan en flytt av APen till att sitta på en vägg i huvudhöjd förbättra situationen. Under skrivbordet är inte en bra plats då det dämpar radiosignalerna.

D-link har lång erfarenhet av Wifi, men dess produkter håller jämförelsevis låg prestanda. Ett byte av AP kan förbättra räckvidden.

Att kontrollera signalstyrkan i AP:en för extendern är ett av de viktigaste verktygen för att nå en acceptabel lösning.
 
MathiasS skrev:
Jag trodde det var radiomjukvaran vi pratade om. Varför skulle vi prata om en mjukvara som inte har med saken att göra?
Vilka routrar känner du till där man kan byta ut radiomjukvaran till nåt annat än olika versioner av tillverkarens egna?

Och som sagt var, hur man mjukvaran förbättra räckvidden utan att bryta mot standarden?

Men mexitegel får väl förtydliga vilken programvara det var han syftade på.
 
Du pratar fortfarande om något helt annat. Jag antog att man menade att man ska välja en router som har bra (radio)mjukvara. Ingen har väl pratat om att byta ut denna mjukvara? Man får välja rätt burk från början helt enkelt.

Varför ska du gång på gång anta att "folk" menar saker som är omöjliga? Är det för att mucka gräl eller vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.