Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Ja,Kaptenfisk skrev:
En vanlig lampkoppling:
Du har en fasledare (ledare från centralens säkring, som leder fram ström). Den går till din strömbrytare på väggen. Om brytaren är till så leds strömmen från brytaren i en tändtråd, som går till lampan. Strömmen går igenom lampan, och leds tillbaka till centralen i en neutralledare, kallas även nolla. Den är ofta blå (men i äldre anläggningar kan den ha annan färg).
Vid en krontändning, så har du samma koppling, men en extra tändtråd från brytaren till lampan, och brytaren behöver ha två knappar/brytare.
Fasledare är numera oftast bruna, för 15 år sedan var den oftast svart, desförinnan kunde den ha vilken färg som helst (inte gröngul). Tändtrådar kan ha vilken färg som helst, utom gröngul eller blå.
Krontändning är numera relativt ovanligt, det var ett sätt att variera ljusstyrkan i en lampa förr i tiden när det inte fanns dimmers. Krontändningen kräver ju tre anslutningar till lampan för funktion (2 tändtrådar, en neutral). Därför skulle en jordad lampa behöva 4 anslutningar. Krontändning hade i princip redan försvunnit när kravet på att allt skall vara jordat kom. Så det finns inga kronkontakter med skyddsjord (har för mig att det faktiskt kom en standard för det, men som i praktiken aldrig slog igenom).
Och man bör påminna om att en felkopplad jordledare är akut livsfarligt, en apparat/lampa som kopplas in med felkopplad skyddsjord, kan vara spänningsförande med 230V på höljet. Sådana olyckor inträffar då och då.
Det ser bra ut. Frågan om det första uttaget kvarstår dock. Frågan är om någon kopplat fel ( någon kopplat kron m.h.a. gr/gu tändtråd) eller bara satt fel uttag. Vore bra med en bild på baksidan av strömbrytaren till ditt felaktiga uttag.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det är en möjlig tolkning, men jag tycker inte man skall byta ut den utan att kontrollera var den den gröngula är ansluten, samma kreativa person kan ju ha kopplat om den i andra änden för att skapa en krontändning. I så fall kan ett byte av uttag skapa en livsfarlig situation.E etompau skrev:
Nu kan vi se att den grön/ gula åtminstone inte är kopplad till den strömbrytaren. Fortfarande bör den grön/ gula kollas upp ordentligt.
F.ö. kan det gå att dra in en extra tändtråd till brytaren,om den har 2 knappar, annars får du byta till en riktig kronbrytare, så du får till din funktion, men uttaget i taket måste ju bytas.
F.ö. kan det gå att dra in en extra tändtråd till brytaren,om den har 2 knappar, annars får du byta till en riktig kronbrytare, så du får till din funktion, men uttaget i taket måste ju bytas.
Det måste absolut fixas!HasseTeknik skrev:
Är det någonting jag själv skulle kunna fixa?
Den grön/gula skulle kunna vara dragen till jordningen i vägguttagen? Är det en möjlighet?
Eftersom du i ditt första inlägg skrev att dina kunskaper inte var så bra, så rekommenderar jag starkt att du tar in en elektriker. Svårighetsgraden att dra en extra tändtråd kan variera från otroligt enkelt till extremt svårt, helt beroende på hur allt är installerat.Kaptenfisk skrev:
Det där är en tvåpolig brytare, inte en kronbrytare. Gulgrön är högst sannolikt en jord och det bara sitter fel uttag. Men att mäta är att veta. Att dra in en extra tändtråd är inte särskilt svårt, men det kräver ju ett lämpligt uttag.
Stort tack för alla svar.
Då är frågan, hur formulerar jag mig på bästa sätt så att en elektriker förstår ved jag behöver hjälp med?
1: Kontrollera var den jordade sladden är dragen och jordad i, samt byta ut tak-uttaget till ett med jordat stift.
2: Om det går, dra in en till tändkabel så att jag kan ha två lampor kopplade till varsin dimmerknapp.
Om ni har tips på bra elektriker i Göteborg är det varmt välkommet!
Då är frågan, hur formulerar jag mig på bästa sätt så att en elektriker förstår ved jag behöver hjälp med?
1: Kontrollera var den jordade sladden är dragen och jordad i, samt byta ut tak-uttaget till ett med jordat stift.
2: Om det går, dra in en till tändkabel så att jag kan ha två lampor kopplade till varsin dimmerknapp.
Om ni har tips på bra elektriker i Göteborg är det varmt välkommet!
Du måsteha en annan kontakt om du ska ha två lampor.
Sitter neutralen fast ordentligt så behöver inte uttaget bytas.O Steamboy skrev:
Den flärpen behövs bara när ledaren ska lossas
Kan någon skriva en lista på vad som behöver göras/köpas för att få till det vi är ute efter?
Petimetrarna kan nog hävda att det inte är beröringsskyddat när man har tagit bort uttaget. Men å andra sidan sticker kopparen på tändtråden ut så långt så det är nog större risk att få en stöt där...U Uffe A skrev: