11 758 läst · 26 svar
12k läst
26 svar
Fråga inkommande el
Såhär ser det ut med täckplåt så uthus får nog plats till vänster. Men ska jag ändå ändra så låter det som att det är att rekommendera att lägga den till höger även om manfår lägga den till vänster eller ”rakt” utanför täckkåpan.
Det är ganska stora hål i mätarskåpet. Inkommande el är 75 eller 100 säkert. Kollar jag på grannens skåp är det någon form av kabelskydd ditsatt också vilket blir svårt nu kanske. Vad säger reglerna om detta?
Det är ganska stora hål i mätarskåpet. Inkommande el är 75 eller 100 säkert. Kollar jag på grannens skåp är det någon form av kabelskydd ditsatt också vilket blir svårt nu kanske. Vad säger reglerna om detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
En till höger och en till vänster så får du balans i eldragningarna.
Protte
Protte
Nu vet jag inte vem som ska göra inkopplingen och ville ha skåpet på plats...
Öppningen för skåpet i fasad var inte enligt ritning så där krävdes en del extraarbete för att få det tätt. Misstänker att elektrikern inte anser det är hans problem. De som gjöt plattan använde albabalkar så de hade lagt rören utanför istället för som ritning i platta. Vet ej om elektrikern hade tagit på sig att bila ur detta och få det på plats heller. Skulle man lagt det mellan fasadgips och fasad hade man ej kunnat gå upp med rör ( och dessutom varit tvungen att riva fasadpanel). Sen är jag faktiskt tveksam om man hade fått det på plats själv. Är även två rör till data, 50mm och 75mm) som skulle in. Så det är 5 rör innanför panel som skulle in i skåpet. Förstår inte varför markkillarna ska ha så stora don till allt men vi hade det tillräckligt svårt med två man
Men om jag förstår detta rätt finns det inga regler som säger att man ej får sätta dit ett skåp själv utan det gäller endast inkoppling.
Öppningen för skåpet i fasad var inte enligt ritning så där krävdes en del extraarbete för att få det tätt. Misstänker att elektrikern inte anser det är hans problem. De som gjöt plattan använde albabalkar så de hade lagt rören utanför istället för som ritning i platta. Vet ej om elektrikern hade tagit på sig att bila ur detta och få det på plats heller. Skulle man lagt det mellan fasadgips och fasad hade man ej kunnat gå upp med rör ( och dessutom varit tvungen att riva fasadpanel). Sen är jag faktiskt tveksam om man hade fått det på plats själv. Är även två rör till data, 50mm och 75mm) som skulle in. Så det är 5 rör innanför panel som skulle in i skåpet. Förstår inte varför markkillarna ska ha så stora don till allt men vi hade det tillräckligt svårt med två man
Men om jag förstår detta rätt finns det inga regler som säger att man ej får sätta dit ett skåp själv utan det gäller endast inkoppling.
Men du har ju dragit in rör och kablar, blir lite betänksam när jag ser gula markrör uppe i skåpet, hur böjde du dessa för att få in i väggen, kommer nätägaren kunna dra in sin kabel i detta nu eller det ligger veckat i böjen?P ParOscar skrev:Nu vet jag inte vem som ska göra inkopplingen och ville ha skåpet på plats...
Men du har då ingen elektriker som är tilltänkt till jobbet?
Om vi bortser från huruvida det är sant så finns det tydliga regler och anvisningar från nätbolagen om hur ett fasadmätarskåp skall placeras och hur rördragning skall göras. Det anges i ett gemensamt regelverk som heter AMI, men i stort sett alla har små egna tillägg. Just anslutning av fasadmätarskåp innefattar maximal böjradie, hur den får komma upp genom plattan, att du måste ha en draggrop intill fasaden, osv. Nu vet jag inte vilket nätbolag du har, men se till att skaffa en kopia av deras tekniska anvisningar och kolla att du inte gjort något helt tokigt.P ParOscar skrev:
Här har du ett exempel på hur sådana anvisningar kan se ut:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf
Jar har dragit in dem längre i väggen så radien borde om något bli bättre. Men tycker de är hyfsat skarpa ändå faktiskt. Men det är ju de som gjort markarbetet som gjort det från början så man får väl anta att de har koll och det är en relativt stor firma. Men av erfarenhet så brukar det inte alltid vara en garanti och man måste ändå vara med under byggets gång. Fallen blev inte heller som de skulle och två vatten/avloppsrör kom inte mitt i den vägg de skulle...
Och skulle "din" elektriker vara tvungen och bila så torde det inte vara nått problem, bilning och håltagning ingår normalt i arbetsuppgifterna.
Samt ska man vara strikt efter regelboken så får du som icke "certifierad elinstallatör" inte dra ett enda rör som ska ingå i en elinstallation . Sedan får man tycka vad man vill om det.
Ps
Jag har aldrig dragit grövre rör/slang än 35 mm ( och oftast 25 och ett gäng 20) till ett fasadmätarskåp
Samt ska man vara strikt efter regelboken så får du som icke "certifierad elinstallatör" inte dra ett enda rör som ska ingå i en elinstallation . Sedan får man tycka vad man vill om det.
Ps
Jag har aldrig dragit grövre rör/slang än 35 mm ( och oftast 25 och ett gäng 20) till ett fasadmätarskåp
Jag förutsätter nu att TS inte är auktoriserad installatör, elinstallationsarbete är då inte tillåtet enligt svensk lagtolkning. https://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/elinstallationsforetag/egenkontrollprogram/R rävlyan skrev:
Förutom det så kommer inte elnätsföretaget ansluta någon abonnent om det inte finns någon registrerad installatör som borgar för att arbetet är riktigt utfört.
Men det är som sagt inte detta jag tycker tråden bör fokusera på och så som frågan var ställd var ditt svar ett förslag på en lösning, dock utan att se till helheten, problemet är att frågan från början är oriktig då elinstallatör redan borde varit i full fart med detta, men det kan ju skurit sig eller denne blivit sjuk eller avlidit.
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
Jag har rensat bort en längre subdiskussion som jag ansåg var Off Topic
/moderator
/moderator
Vad är helheten då ? att det inte är enligt dina perspektiv med utgående till höger i skåpet , som jag sagt förut skåpet är ett kopplingsutrymme , där nätägaren har sin del och abonnenten sin del , den sistnämnda gör nästan den vill i kopplingshänseende så länge det ligger inom regelverket på säkerhetsbasisS Slugge skrev:
Helheten är det vi inte kan se, men det spelar ingen roll, TS kommer göra som denne anser bäst och kommer i slutändan garanterat stå med ett färdigkopplat fasadskåp så jag har inget mer att tillägga, kommer TS med återkoppling är det alltid av intresse.