N
E elmont skrev:
Då kan du ju tala om för elektrikern att man kan använda enfas-tvåfas och trefasgrupper, vet din elektriker inte det så är det ännu ett skäl att byta ut honom.
Normalt har man alltid blandade grupper dvs uttag och belysning på samma säkring, men gärna två olika grupper i samma rum.
Jag missförstod frågan.

N Noun skrev:
När vi renoverar ett rum så kan vi dra upp VP rör till vinden för att sedan ringa till elektrikern som kommer och kopplar ihop allt.
Det är väl en bra idé att dra upp VP-rör och förbereda , men det finns ingen anledning att ha någon vägg för någon slags kopplingscentral på vinden.

När ni renoverar ett rum så drar ni upp ett vp-rör från takdosan för rummets lampa till vinden. Där skarvas VP-röret med ett som kommer från den nya elcentralen. VP-rörsskarvar finns i olika smaker och färger.
Tre delar av inhalator: munstycke, medicinkapslar, behållare. Astma eller KOL-behandling. Vit och blå plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga dosor behövs för det.

Strömbrytare och eluttag har VP-rör som utgår från takdosan. Det går nog snabbare att koppla om rörens och kablarnas båda ändar är i samma rum.

N Noun skrev:
Tänk ett hus från 70 talet där det är nästan omöjligt att hitta hur rören går under isoleringen.
Rören är dessutom av konstig dimension och det varierar vad man har använt.

Dessutom kommer vi inte att fixa med taket än och därför behöver vi kunna köra det i etapper.

Nätverkskablarna finns det separata rör för att komma till varje rum och till alla access punkter.
De kan jag drar och kontaktera själv då det är inga problem.
N Noun skrev:
Tänk ett hus från 70 talet där det är nästan omöjligt att hitta hur rören går under isoleringen.
Rören är dessutom av konstig dimension och det varierar vad man har använt.

Dessutom kommer vi inte att fixa med taket än och därför behöver vi kunna köra det i etapper.

Nätverkskablarna finns det separata rör för att komma till varje rum och till alla access punkter.
De kan jag drar och kontaktera själv då det är inga problem.

På 70-talet var rördimensionerna 15,2 och 18,6 mm men så var det någon som tyckte att det ska vi ändra på, men det har åtminstone funnits övergångsmuffar.
Vet man inte hur rören dragits vilket nog är det vanligaste så kanske det är enklare att dra helt nytt med dagens 16 mm rör.
Nu beror det ju hur allvarlig renovering det görs av rummen, bara nya tapeter eller byte ända in till isoleringen?
Det är ju inte hopplöst att reda ut hur nuvarande eldragning är gjord. Från strömbrytare till takuttag och mellan vägguttagen är nog ganska självklara.
Befintlig gruppförteckning kan avslöja en hel del om vad som hör ihop.
Protte

N
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl en bra idé att dra upp VP-rör och förbereda , men det finns ingen anledning att ha någon vägg för någon slags kopplingscentral på vinden.

När ni renoverar ett rum så drar ni upp ett vp-rör från takdosan för rummets lampa till vinden. Där skarvas VP-röret med ett som kommer från den nya elcentralen. VP-rörsskarvar finns i olika smaker och färger.
[bild]
Inga dosor behövs för det.

Strömbrytare och eluttag har VP-rör som utgår från takdosan. Det går nog snabbare att koppla om rörens och kablarnas båda ändar är i samma rum.
Jag kommer tyvärr inte åt takdosan då vi inte fixar med taket, utan endast väggarna.
Sedan har jag inte tillräckligt med VP rör har att fixa så varje rum kan ha två separata grupper, en för belysning och en för uttag även om jag klumpar ihop vissa rum.

N
E elmont skrev:
Då kan du ju tala om för elektrikern att man kan använda enfas-tvåfas och trefasgrupper, vet din elektriker inte det så är det ännu ett skäl att byta ut honom.
Normalt har man alltid blandade grupper dvs uttag och belysning på samma säkring, men gärna två olika grupper i samma rum.
Ps
Att dra upp en massa rör/slang på en vind och koppla där är ett typiskt hempularförslag från folk som kanske inte har så stor erfarenhet.
Om elektrikern drar fram alla grupper från elcentralen till respektive kopplingsutrymme på vinden så behöver han bryta elen till elcentralen en gång. Sedan räcker det att flippa säkringen när ett rum ska kopplas på?

Alternativet är att släcka hela centralen varje gång ett rum ska kopplas på eftersom han behöver gå in i centralen?

Att göra såhär blir också betydligt billigare då jag kan dra fram alla rör och elektrikern debbar mig för
tiden det tar honom att dra in nya kablar och koppla ihop allt.

Redigerat:
  • Gilla
lob
  • Laddar…
N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dra rör på vinden kan du väl göra, bara de förläggs på den varma sidan.
Men kopplingsdosor på vinden är riktigt udda.
Du får helt enkelt acceptera doslock på väggarna. De går att tapetsera/måla över så att de knappt syns. Och man kan i viss mån minska antalet genom att använda apparatdosor.

Så mycket mer går inte att säga utan att veta mer om hur det ser ut hos er.
Du skriver, bara de förläggs på den varma sidan. Vad menas med detta och varför är det viktigt?

N Noun skrev:
Om elektrikern drar fram alla grupper från elcentralen till respektive kopplingsutrymme på vinden så behöver han bryta elen till elcentralen en gång. Sedan räcker det att flippa säkringen när ett rum ska kopplas på?

Alternativet är att släcka hela centralen varje gång ett rum ska kopplas på eftersom han behöver gå in i centralen?

Att göra såhär blir också betydligt billigare då jag kan dra fram alla rör och elektrikern debbar mig för
tiden det tar honom att dra in nya kablar och koppla ihop allt.
Ja du lär väl ha bättre koll på den typen av jobb än vad jag har, så jag viker mig omedelbart

• Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
N
E elmont skrev:
Ja du lär väl ha bättre koll på den typen av jobb än vad jag har, så jag viker mig omedelbart
Mitt syfte är inte att få någon att vika ned sig, men man måste kunna ifrågasätta?
Jag är med när det kommer till att det ser hemmpulat ut. Dock finns det flera fördelar med arbetssättet.

Det är väl just ifrågasättandet som är det som får folk att tappa gnistan. Det är ytterst sällsynt att en "amatör" upptäcker nått nytt som proffsen inte för länge sedan provat även om amatörerna tror att det är lika nytt för proffsen som för dom.

• Gilla
one- och 2 till
  • Laddar…
N Noun skrev:
Jag kommer tyvärr inte åt takdosan då vi inte fixar med taket, utan endast väggarna.
Sedan har jag inte tillräckligt med VP rör har att fixa så varje rum kan ha två separata grupper, en för belysning och en för uttag även om jag klumpar ihop vissa rum.
Det börjar bli lite svårt att hänga med nu hur du tänker. Om det inte går att komma åt takdosorna ska dessa då matas den "gamla" vägen till centralen, medan uttag och brytare i väggarna ska gå via vinden? Jag förstår inte heller hur du ska komma upp till vinden från de renoverade rummen om du inte ska röra taken? Det börjar kännas väldigt rörigt? Om du ska få nån bra hjälp behöver du beskriva tydligare vad som ska göras.

N
D Dublin skrev:
Det börjar bli lite svårt att hänga med nu hur du tänker. Om det inte går att komma åt takdosorna ska dessa då matas den "gamla" vägen till centralen, medan uttag och brytare i väggarna ska gå via vinden? Jag förstår inte heller hur du ska komma upp till vinden från de renoverade rummen om du inte ska röra taken? Det börjar kännas väldigt rörigt? Om du ska få nån bra hjälp behöver du beskriva tydligare vad som ska göras.
Problemet är att få läser urspringsfrågan. Jag är med på att det finns andra sätt att fixa detta på.
Dock är jag inte intresserad att sätta in extra dosor i väggarna eller dra via andra uttag.

Min fråga var om det går att samla alla kopplingar i en central låda istället för att använda flera stycken.
Det visade sig inte gå för att varje grupp behöver ha sitt eget kopplingsutrymme.

N
E elmont skrev:
Det är väl just ifrågasättandet som är det som får folk att tappa gnistan. Det är ytterst sällsynt att en "amatör" upptäcker nått nytt som proffsen inte för länge sedan provat även om amatörerna tror att det är lika nytt för proffsen som för dom.
Men eftersom jag inte önskar extra dosor i väggarna eller att man kopplar via andra uttag så blir det inte
många andra lösningar som är möjliga förutom att lägga allt på vinden?

Din enda anmärkning var att det ser hemmapulat ut vilket jag inte säger något emot?
Har jag missat något?

N Noun skrev:
Du skriver, bara de förläggs på den varma sidan. Vad menas med detta och varför är det viktigt?
Om rören går i ett kallt utrymme så bildas kondens. Du får en ström av varm och relativt fukltig luft från bostadsutrymmet, upp igenom röret. Det blir då kondens i röret om det går i ett kallt utrymme.

Det finns flera sätt att undvika detta, helst se till att rören går i rumstemperatur överallt.

Det finns en del saker med dragning av elrör som inte är helt uppenbara för alla oss amatörer. Bla. så skall rör inte gå inbäddade i isolering, de kan då överhettas.

• Gilla
Noun
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på problemet med att använda takdosorna som kopplingsutrymme. Om du har takdosor idag, så har du väl rör till dem, som går ned till brytaren i rummet, och kanske till något ytterligare uttag? dra vidare därifrån.

I många fall drar man nytt från takdosor genom att komma åt uppifrån vinden.

Som sagt är det svårt att förstå eller sätta sig in i vad du vill göra och varför. Det finns inte mycket som hindrar att göra något åt hållet du vill eller en blandning av olika sätt som nämnts här.

Du kan kanske göra några skisser som enkelt visar vad du tänker tex några väggar med de olika delarna på och vart du tar vägen med ledningarna. Svårt att förstå varför du inte kan nyttja det som finns och komplettera både direkt eller genom dina dragningar på vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.