Hej

Jag behöver använda en avrundningsfräs med radie 12,7, till mina fönsterbänkar.

Jag har bara hittat en med 12 mm skaft. Min maskin tar som mest 8 mm.
Vad är det maskiner som tar 12 mm i chucken?

Är det så att en fräs med 12,7 i radie är för stor för en "vanlig" överhandsfräs.

Tacksam för svar.

Mats

Hej

Jag tittar i Elus katalog, och där finns avrundningsfräs med r=12,7 mm och 8 mm skaft.

Best.nr. 054 37 10 05

Extra kullager

Best.nr. 054 35 28 01

per

Även festool har en i sitt sortiment:

Avrundningsfräs HW, 8 mm spindel (491016)

D: 38,1 mm
NL: 19 mm
GL: 59 mm
R: 12,7 mm

cat_d8_abrund_z3f_1.jpg
Prislappen ligger ~600 inkl. moms men då ingår två storlekar på kullager så du dels kan använda den som avrundningsfräs, men även som profilfräs med det mindre kullager.

Toolbox.se har två varianter, för 100kr(woodpecker) eller 350kr(CMT) + moms... :cool:

pernitta skrev:
Hej

Jag tittar i Elus katalog, och där finns avrundningsfräs med r=12,7 mm och 8 mm skaft.

Best.nr. 054 37 10 05

Extra kullager

Best.nr. 054 35 28 01

per

Elu, är det samma som DeWalt?

Mats

bigsnucke skrev:
Toolbox.se har två varianter, för 100kr(woodpecker) eller 350kr(CMT) + moms... :cool:
Detta är ju smått fantastiskt. Hur överlevde man innan internet?!

Jag satt, innan jag startade denna tråd, och letade efter en tidigare tråd där jag hade för mig att det diskuterades om köpställen för verktyg på nätet.

Dessa som Toolbox mm är en ny värld för mig. Förut gick världen gräns för sådant här vid Classe i sjön.

Finns det fler alternativ?

Mats

Här finns Cobolt:s katalog. Kvalitetsfräsar som kan beställas eller lagerhålles i de flesta järnaffärer med självaktning. Halvtums radie och 8-skaft finns på s 14.
http://www.tooltrust.se/katalog_frameset.htm

mattiasp skrev:
Här finns Cobolt:s katalog. Kvalitetsfräsar som kan beställas eller lagerhålles i de flesta järnaffärer med självaktning. Halvtums radie och 8-skaft finns på s 14.
[länk]

Ja, det lyser kvalitet om de här.
Plånboken sprang och gömde sig. :)

bigsnucke skrev:

Hej

Fick idag hem min beställda woodpecker avrundningsfräs. Glad i hågen satte jag igång.
Efter ett par meters körning, lossar kullagret. Ett fint hack i 900kr-skivan som resultat.

Varför i h_e är man så dumsnål ibland. Kan ge mig på att den dyrare CMT inte gjort så.

Ha de!

Mats

CMT-fräsen hade klarat skivan... Men du hade nog lite otur med den andra, jag har fräst många hundra meter med det billiga märket också. (Har fått gå med på snikalternativet ibland när frugan tycker leksakskontot är övertrasserat. :()

Timmervikarn skrev:
[quote author=bigsnucke link=1141842410/0#3 date=1141848099]Toolbox.se har två varianter, för 100kr(woodpecker) eller 350kr(CMT) + moms... :cool:

Hej

Fick idag hem min beställda woodpecker avrundningsfräs. Glad i hågen satte jag igång.
Efter ett par meters körning, lossar kullagret. Ett fint hack i 900kr-skivan som resultat.

Varför i h_e är man så dumsnål ibland. Kan ge mig på att den dyrare CMT inte gjort så.

Ha de!

Mats[/quote]

Grattis!
Du har just köpt dig ett argument till varför man inte skall köpa billighetsverktyg!

Gnäll nu ordentligt så att hustrun/motsv aldrig glömmer det!  

Skivan sparar du och har som snickerivirke.

Leif... skrev:
Himla trist sådant, gick frässtålet sönder eller var kullagret helt enkelt inte fastdraget ordentligt. Om det var det senare alternativet så får du nog ta på dig lite av skulden själv tyvärr.

Jo, skruven lossnade.
Borde kollat den innan. >:(

Ingen tröst för dig men anhållet bör ligga så att man är i linje med kullagret.
Samma sak har hänt för mig men då gick den yttre ringen på kullagret, det är vid sådana tillfällen man säger "Whoops" eller kanske lite mer starka ord *s*

Värre är om olyckor sker med en vertikalfräs, dvs en större stationär fräs, där är det risk att man inte överlever det. Är _noll_ kul att se ett hur något håller på att hända och se stycket gå igenom en vägg när man släpper det *rys*

*funderar* kan du inte såga bort den skadade biten och limma på en list? Vet inte träslag i och för sig men det mesta brukar gå att trixa till. Lägg den i bakkant i vättsa fall.

/Kent

Hej Timmervikarn

Av det som skrivits tidigare förstår jag , att Dina skivor har rätvinkliga ändhörn. Och då borde Du ha använt ett fräsbord och en fräs utan kullager.

Det går snabbare, ger en bättre yta (genom lång anliggning) och personligen upplever jag det som säkrare.

Om däremot skivorna har rundade ändhörn är det inget annat än kullagrad fräs som gäller. Möjligen kan man använda kopierstång och fräs utan kullager, men det är en osäker metod.

per

Snickarboden skrev:
Ingen tröst för dig men anhållet bör ligga så att man är i linje med kullagret.
Samma sak har hänt för mig men då gick den yttre ringen på kullagret, det är vid sådana tillfällen man säger "Whoops" eller kanske lite mer starka ord *s*

Värre är om olyckor sker med en vertikalfräs, dvs en större stationär fräs, där är det risk att man inte överlever det. Är _noll_ kul att se ett hur något håller på att hända och se stycket gå igenom en vägg när man släpper det *rys*

*funderar* kan du inte såga bort den skadade biten och limma på en list? Vet inte träslag i och för sig men det mesta brukar gå att trixa till. Lägg den i bakkant i vättsa fall.

/Kent

"Ingen tröst för dig men anhållet bör ligga så att man är i linje med kullagret."

Där är jag int riktigt med. Kan du utveckla?

Det var på kortändan som olyckan skedde. Jag sågade bort 8mm, och fräste sedan om.
Eftersom skivan inte är symmetrisk, den avslutar mot en altandörr, syns det inte att den är lite för kort.

Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.