Jag har känt avsaknaden av fräsbord länge. Handhållen fräs är en sak, men oj vad mycket mer och vad mycket fortare det går att jobba med fräsbordet.

Jag hade länge planerat att bygga in fräsen i min Bosch GTS 10 XC bordssåg. Var beredd att hosta upp pengarna för en Trend T11 men fick tack vare denna tråden nys om Triton TRA001 samt dess "kopia" CMT7E (licenstillverkas tydligen av CMT i italien). Priset för denna inklusive frakt från Italien hamnade långt under vad en Trend T11 kostar. Jag slog till! Köpte även en förborrad fräsplatta samt "nivåjusteringshörn" från spanska Amazon. Amazon levererade till Göteborg på 2 dagar och TNT levererade fräs från Italien på 3 dagar, dock kom det en helg emellan.

Dags att börja bygga fräsbordet. Jag hade väldigt fin bit 20mm björkplywood med 0,7mm högtryckslaminat på båda sidor. Denna bit var precis lagom bred för att fylla ut hålet som blir när man skjuter isär bordet på GTS 10:an. Tillverkade träklossar som planhyvlades till presspassning i spåren i aluminumskenorna på sågen. Dessa träklossar la jag sedan plywooden på.
(Lite dåligt med bilder från detta tidiga skede tyvärr).

20160128-00.52.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härnäst skulle hål för fräsplattan göras. Radien på hörnen på denna är 3/4 tum. Enklast görs detta troligen med en kvistborr i dimension 1,5 tum. Hade dessvärre ingen kvistborr i den dimensionen. Jag kom dock på att jag kunde använda min Cobolt 19mm mallfräs och låta lagret gå runt ett hörn (alltså ett vasst hörn utan radie). På så vis fick jag en hörnradie på 19mm. 3/4 tum är 19,05mm, good enough! Resultatet blev faktiskt mycket bra.

20160205-02.13.19.jpg
Skapa konto

Grymt bra passning som till och med tål en riktig närbild!

20160205-00.15.06.jpg
Skapa konto

Nivåskruvarna på hörnbitarna var riktigt bra att jobba med. Enkelt att få exakt rätt i höjdled!

20160205-02.14.15.jpg
Skapa konto

Jag förstärkte min plywood på undersidan med ett par ekbitar som limmades fast. Därefter så monterade jag dit fräsen!

20160205-02.10.36.jpg
Skapa konto

20160205-02.10.56.jpg
Skapa konto

• Gilla
osimb04 och 4 till
  • Laddar…
Härnäst behövde jag bygga ett anhåll med utsug. Jag hade bara en vag idé om att jag skulle göra något som kunde "träs på" det befintliga anhållet på GTS 10:an. Dessutom trodde jag att det skulle vara bra med Incra skenor för att kunna fästa exempelvis "feather boards".

Eftersom jag hade ytterligare lite spill kvar av den laminerade björkplywooden så bestämde jag mig för att bygga även anhållet av detta material.

Jag började med att såga ur en fals ur plywooden och lämnade enbart laminatet kvar. Lite trixigt men gick bra med noggrannt inställd höjd på sågklingan.

IMG_20160202_210410.jpg
Skapa konto

Provpassning av delarna.

IMG_20160202_210633.jpg
Skapa konto

Fräste ett spår (självklart på fräsbordet) för incra T-track skenan.

IMG_20160203_004826.jpg
Skapa konto

Borrade hål för att skruva fast små mellanläggsbitar för att få distans mellan originalanhåll och fräsanhåll.

IMG_20160202_235140.jpg
Skapa konto

20160205-00.05.58.jpg
Skapa konto

Time for glue-up.

IMG_20160203_092309.jpg
Skapa konto

Gjorde hål för och limmade fast 50mm avloppsrör för spånanslutning. Dövade alla kanter på anhållet med 2mm avrundningsfräs.

IMG_20160203_105830.jpg
Skapa konto

Här har jag dessutom sågat ut vad jag tror blir lagom stort hål för fräsen. Enkelt att förstora om det behövs i framtiden. Hade först en plan på att ha en iläggsplatta här som kan bytas ut beroende på frässtål, jag tror dock jag kör på fast storlek på hålet. Det funkar så pass bra.

Skruvade slutligen dit incraskenan och tillverkade ett "stänkskydd" i plexi. Rundade kanterna på plexin i fräsen och limmade sedan denna med epoxy på en avkortat aluminumvinkel.

20160205-00.17.50.jpg
Skapa konto

Slutresultatet blev över förväntan!
20160205-02.20.08.jpg
Skapa konto

20160205-02.17.49.jpg
Skapa konto

• Gilla
netram och 8 till
  • Laddar…
Överlag är jag nöjd. Ja till och med mycket nöjd. Jag var rädd att vibrationer och liknande skulle skapa ett högt ljud eftersom allt hänger i GTS 10:ans plastchassi. Det är dock inga problem alls, fräsen är förvånansvärt tyst och genererar i princip inga vibrationer!

Utsuget under fräsen fungerar riktigt bra, men fräser man ett spår (så att utsuget i anhållet inte har någon effekt) som genererar mycket spån så ramlar lite lite igenom och ner på golvet. Det är dock inte mycket.

Utsuget i anhållet fungerar otroligt bra, det dammar ingenting om man fräser t.ex. en fals eller använder avrundningsstål eller fasfräs. Det är ruskigt effektivt faktiskt.

Att byta stål är också extremt enkelt, bara ta ur iläggsplattan och veva upp fräsen i toppläget. Här låser fräsen automatiskt spindellåset, väldigt praktiskt.

20160205-00.43.13.jpg
Skapa konto

Finns det något som är negativt då?

Ja, fräsen är stor och tung (7kg).

Om man bara använder veven så finns ett visst glapp i upp-ned led på frässtålet. Eftersom fräsen är så pass tung så tror jag inte det har någon större betydelse men det går att bli av med helt genom att låsa djupbegränsningen. Djupbegränsningen är fjäderbelastad mot anhållet så det räcker att vrida på en knopp så är hela fräsen låst men det hade ju varit allra enklast att slippa detta.

Upplägget med fräs i bordssågen har ju också sina begränsningar men jag är faktiskt nöjd långt över förväntan!

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
J
Snyggt!(y)

Blir något att fundera på när jag fått upp min gts 10:a ur kartongen.

Vackert! :wow:

vectrex skrev:
Gjorde hål för och limmade fast 50mm avloppsrör för spånanslutning. Dövade alla kanter på anhållet med 2mm avrundningsfräs.

[bild]
]
Snyggt bygge!

Kan du även vända fräsplattan 180 grader o köra som i denna bilden istället, dvs är anhållet dubbelsidigt? Jag hade nog föredragit den setupen, den känns mer naturlig med bra åtkomst till ämnet man jobbar med. Vevandet i all ära men det tar 2 sekunder att hissa fräsen till maxläget mha vridhandtaget, vilket ser ut att hamna lite oåtkomligt med fräsen på det hållet du har den nu (?)

Ola C skrev:
Snyggt bygge!

Kan du även vända fräsplattan 180 grader o köra som i denna bilden istället, dvs är anhållet dubbelsidigt? Jag hade nog föredragit den setupen, den känns mer naturlig med bra åtkomst till ämnet man jobbar med. Vevandet i all ära men det tar 2 sekunder att hissa fräsen till maxläget mha vridhandtaget, vilket ser ut att hamna lite oåtkomligt med fräsen på det hållet du har den nu (?)
Yes, anhållet är symmetriskt och vändbart. Det sitter enbart fast med friktion. När jag limmade ihop hela paketet så gjorde jag det tvingat över anhållet (syns på bilden ovan). För att inte få allt för tight passform (och för att inte få lim på originalanhållet) så tejpade jag det med maskeringstejp innan jag limmade.

Det blev ändå sugpassning, på gränsen till för tight men risken är ju annars att jag skjuter anhållet i längsled när jag pressar på ett ämmne. Hittills har det inte varit ett problem men om det blir det i framtiden så får jag låsa det mha bult igenom originalanhållet (det har hål för bult för att fästa tillbehör).

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Ola C skrev:
Snyggt bygge!

Som svar på din andra fråga, jag tror det går att använda ratten men man får ju böja sig ner på knä. Hade varit bättre om den vore vänd åt andra hållet. Problemet med det är att jag då får utsuget på framsidan. Såhär i efterhand hade det varit bättre att köpa en oborrad iläggsplatta så jag hade kunnat få fräsen precis som jag själv ville.

Mycket snyggt! Det där laminatet verkar helt perfekt till ett sådant bygge själv valde jag melamin vilket inte är lika kul i kanterna eftersom det lätt går sönder.

Den där fräsen verkar ju grym, med min montering lever fräsen om en hel del trots att jag byggt in hela fräsen i en ljuddämpad låda. Skulle vilja ha en annan fräsmotor men det kanske är bättre att gå på en sådan här fräs istället...

image.jpeg
Skapa konto

Gjorde ngt liknande själv men med skillnaden att sin variant passar i vardagsrummet :) snyggt jobbat.

• Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
...
Jag slog till! Köpte även en förborrad fräsplatta samt "nivåjusteringshörn" från spanska Amazon.
...
Vad heter "nivåjusteringshörn" på spanska? ;-)

Eller, ännu bättre, du råkar inte ha kvar länken till produkten på spanska Amazon?

Tackar ödmjukast!

vectrex
Jag gissar du köpt Incra skenorna och "build it bracket" från WoodworkingTools.se
Vilken dimension på frässtålet använde för skenan?
Är det M-gänga på bultarna som är med Incra grejorna?

Visst är det 3/4" man ska ha för att bultskallarna ska passa i skenan? Den bredare är till för jig-byggen och liknande?!
:)

FredrikR skrev:
vectrex
Jag gissar du köpt Incra skenorna och "build it bracket" från WoodworkingTools.se
Vilken dimension på frässtålet använde för skenan?
Är det M-gänga på bultarna som är med Incra grejorna?

Visst är det 3/4" man ska ha för att bultskallarna ska passa i skenan? Den bredare är till för jig-byggen och liknande?!
:)
Nu ska vi se här. Det är köpt från woodworking.se, men det kanske var den du menade? Jag handlade dock inte på siten utan direkt hemma i hans lilla friggebod i Partille. Frässtålet för att försänka skenan skall vara 3/4". Lite osäker på om mitt Cobolt stål är 19mm eller 3/4". Det är ju nästan samma och det funkade iaf. Djupet var 1/2".

Nej, det är inte M-gänga utan alla bultar med Incraprylarna är imperial (tum mått). Lite osäker på din sista fråga.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.