8 492 läst · 49 svar
8k läst
49 svar
Forskning visar på brister i fördelarskåp
Älskar när folk har en åsikt om något de inte vet något om.K karlmb skrev:
För att böja ett golvvärmerör i en tvär böj så måste du ha en fixtur annars kommer röret garanterat veckas så det blir stopp i det. Annars får man ha en lång böj. Men då kan man inte isolera väggen som man borde. Dessutom så brukar reglarna vara från tak till golv och då är det nära tillhands att rören behöver gå genom regeln med. När gipset väl är på plats så ökar risken för att nån ska skruva i regeln för att sätta upp något och träffar ett rör. Självklart kan man öppna luckan och kolla åt vilket håll rören går men det kommer ändå hända.
Eller hur?A Alexn72 skrev:Älskar när folk har en åsikt om något de inte vet något om.
För att böja ett golvvärmerör i en tvär böj så måste du ha en fixtur annars kommer röret garanterat veckas så det blir stopp i det. Annars får man ha en lång böj. Men då kan man inte isolera väggen som man borde. Dessutom så brukar reglarna vara från tak till golv och då är det nära tillhands att rören behöver gå genom regeln med. När gipset väl är på plats så ökar risken för att nån ska skruva i regeln för att sätta upp något och träffar ett rör. Självklart kan man öppna luckan och kolla åt vilket håll rören går men det kommer ändå hända.
Vad vet du egentligen om att konstruera en bil? Men synpunkter på produkten har du säkert ändå..
Givetvis måste man använda adekvata verktyg för att bocka slang och rör, det är ju ingen skillnad mot hur man jobbar på andra ställen i en VVS-installation.
Men om nu säker vatten vill ha ett fungerande system som inte läcker så får man ju ha material och metoder som ger avsett resultat och tex föreskriva spikskydd där rören går upp i väggen ifall det finns risk att de punkteras.
Samma risk är ju överhängande fö nere vid golvet när man kommer upp när vägginsidan pga man försöker maximera bockningsradien, lär väl ha hänt att den som skruvat socklar gått in i ett eller annat golvvärmerör den vägen.
Hur menar du med lång böj och att det inte går att isolera?
Håller med om att cc-60 på reglar gör att det kan bli lite trångt om man både ska få plats med ett skåp och 15 bockade rör, men är det bara med i förutsättningarna från början så går ju det att lösa med en avväxling för att slippa håltagning av en regel. Eller så tar man fram plåtreglar just tänkta för ändamålet med ordentliga hål i från början.
Detta är knappast en fråga om kostnader..
Klart det går att ta rör från sidan men det är så mycket sämre så det är ingen idé att ens diskutera om det.K karlmb skrev:Eller hur?
Vad vet du egentligen om att konstruera en bil? Men synpunkter på produkten har du säkert ändå..
Givetvis måste man använda adekvata verktyg för att bocka slang och rör, det är ju ingen skillnad mot hur man jobbar på andra ställen i en VVS-installation.
Men om nu säker vatten vill ha ett fungerande system som inte läcker så får man ju ha material och metoder som ger avsett resultat och tex föreskriva spikskydd där rören går upp i väggen ifall det finns risk att de punkteras.
Samma risk är ju överhängande fö nere vid golvet när man kommer upp när vägginsidan pga man försöker maximera bockningsradien, lär väl ha hänt att den som skruvat socklar gått in i ett eller annat golvvärmerör den vägen.
Hur menar du med lång böj och att det inte går att isolera?
Håller med om att cc-60 på reglar gör att det kan bli lite trångt om man både ska få plats med ett skåp och 15 bockade rör, men är det bara med i förutsättningarna från början så går ju det att lösa med en avväxling för att slippa håltagning av en regel. Eller så tar man fram plåtreglar just tänkta för ändamålet med ordentliga hål i från början.
Detta är knappast en fråga om kostnader..
Haha, det var ju roligt! Ja då vet du vad jag menar.A Alexn72 skrev:
Det finns många förståsigpåare i alla branscher men det ska väl inte hindra en saklig diskussion på BH?
Låt oss hålla oss till det tekniska problemet och lägga bort titlarna.
MVH/ Motorkonstruktör med +30 år inom bilkonstruktion
Jaja, du bidrar ju inte direkt till upplysning så vi andra kan ju utveckla ett fungerande system istället.T twoody skrev:
Det är ju uppenbart att det nuvarande är utformat mer för att vara lätt att jobba med än för att ge något speciellt skydd så det kan vi ju skrota direkt.
Som står i rapporten, det vi uppnått är att att alla kopplingar är lokaliserade samlat och att de är inspekterbara och möjliga att reparera.
Så släng bort själva skåpen. Då blir det mer lättjobbat.
Ok har montera många skåp och det har aldrig varit något problem.K karlmb skrev:Jaja, du bidrar ju inte direkt till upplysning så vi andra kan ju utveckla ett fungerande system istället.
Det är ju uppenbart att det nuvarande är utformat mer för att vara lätt att jobba med än för att ge något speciellt skydd så det kan vi ju skrota direkt.
Som står i rapporten, det vi uppnått är att att alla kopplingar är lokaliserade samlat och att de är inspekterbara och möjliga att reparera.
Så släng bort själva skåpen. Då blir det mer lättjobbat.
Skåpen jag monterat har fungerat utmärkt och vi på bygget har aldrig tänkt en tanke att något skulle vara speciellt krångligt med dom.
Så varför skulle jag klaga på något som fungerar?
Fungerar? Har du ens läst rapporten?T twoody skrev:
Nu vet jag inte om alla fördelarskåpstillverkare har i sinna monteringsanvisningar att man ska testa om skåpet är tätt, men vi provar om skåpen är täta och hittills har alla varit det.K karlmb skrev:
Och sen har vad jag vet alla skåp en öppning för att vatten ska kunna rinna ut om det blir läckage.
Så om dom nu har så stora problem med skåpen så skriv ditt en mening i varje monteringsanvisning
Testa om skåpen är täta genom att täta dräneringshål och fyll på med vatten.
Så nu är problemet löst om det nu finns tillverkare som inte har med det i sin anvisning.
Det kan ju även finnas problem med åldersbeständigheten i tätningsringarna.T twoody skrev:Nu vet jag inte om alla fördelarskåpstillverkare har i sinna monteringsanvisningar att man ska testa om skåpet är tätt, men vi provar om skåpen är täta och hittills har alla varit det.
Och sen har vad jag vet alla skåp en öppning för att vatten ska kunna rinna ut om det blir läckage.
Så om dom nu har så stora problem med skåpen så skriv ditt en mening i varje monteringsanvisning
Testa om skåpen är täta genom att täta dräneringshål och fyll på med vatten.
Så nu är problemet löst om det nu finns tillverkare som inte har med det i sin anvisning.
Och ett test är alltid sämre än en "idiotlösning".
Jfr förbudet mot dolda skarvar.
Besserwisher
· The Great North
· 1 001 inlägg
Skulle vilja säga att på de flesta installationer jag ser så går inte läckageindikeringen ut på rätt sätt. Hallar, garderober osv. Känns som planeringen för placeringen uteblir.
Jag är i färd med att montera dit ett fördelarskåp från uponor för tappvattnet men jag är inte skitimponerad!
Hur hade de tänkt att det ska kunna bli (idiotsäkert) tätt med de rörgenomföringarna? Gummituttar som inte går att efterdra?
finns det nåt alternativ av typen förskruvning?
Hur hade de tänkt att det ska kunna bli (idiotsäkert) tätt med de rörgenomföringarna? Gummituttar som inte går att efterdra?
finns det nåt alternativ av typen förskruvning?
Redaktionen skrev:
Hej är detta ok? Hus byggt 2018.H hackatall skrev: