Hej!
Vi har ett nybyggt hus men kaklat badrum. Efter besiktningen kom en kakelsättare in och fyllde i sprucken fog i golvet (som ingen ens hade sett). Fogen han fyllde i var fel så han fick senare komma och rätta till detta. Denna fogen har nu spruckit en andra gång och jag anmälde det till vår husleverantör. De hänvisade mig då till Golvkedjan som sedan bad mig kontakta de som kaklat vårat badrum. De som kaklade vårat badrum sa att de inte varit med om fog som spruckit 2 gånger i golvet så de trodde det var ett fel under kaklet. De vill inte foga om det igen för de tror det kommer spricka en gång till. De vidarebefordrade ärendet tillbaka till husleverantören och vår byggledare. Efter många turer hörde husleverantörens serviceavdelning av sig till oss och säger att "Det är inget som fel, ni får vänta 1 år till till en 2-årsbesiktning för huset måste vara med om en varm och en kall period".
Ingen verkar vilja ta ansvar för detta. Husleverantören säger att allt är rätt. Kakelföretaget säger att de inte vill fylla i ny fog för de tror det kommer spricka igen.
Min fråga är:
Får man ens göra såhär? Felet är dolt och ingen vill ta ansvar för att rätta till det. Hur hade ni gått vidare om ni varit i mina skor?.
Vi har ett nybyggt hus men kaklat badrum. Efter besiktningen kom en kakelsättare in och fyllde i sprucken fog i golvet (som ingen ens hade sett). Fogen han fyllde i var fel så han fick senare komma och rätta till detta. Denna fogen har nu spruckit en andra gång och jag anmälde det till vår husleverantör. De hänvisade mig då till Golvkedjan som sedan bad mig kontakta de som kaklat vårat badrum. De som kaklade vårat badrum sa att de inte varit med om fog som spruckit 2 gånger i golvet så de trodde det var ett fel under kaklet. De vill inte foga om det igen för de tror det kommer spricka en gång till. De vidarebefordrade ärendet tillbaka till husleverantören och vår byggledare. Efter många turer hörde husleverantörens serviceavdelning av sig till oss och säger att "Det är inget som fel, ni får vänta 1 år till till en 2-årsbesiktning för huset måste vara med om en varm och en kall period".
Ingen verkar vilja ta ansvar för detta. Husleverantören säger att allt är rätt. Kakelföretaget säger att de inte vill fylla i ny fog för de tror det kommer spricka igen.
Min fråga är:
Får man ens göra såhär? Felet är dolt och ingen vill ta ansvar för att rätta till det. Hur hade ni gått vidare om ni varit i mina skor?.
Någonting rör sig , inte stumt underlag , går inte att se på distans vad det kan vara , måste undersökas på plats
Ganska stora plattor som synes , dom behöver mer stumt än små , ingen kan se hur fixen ser ut på baksidan av plattan , om det är helt med fix under eller punktvis , stor skillnad
i övrigt inga kommentarer från mig
Ganska stora plattor som synes , dom behöver mer stumt än små , ingen kan se hur fixen ser ut på baksidan av plattan , om det är helt med fix under eller punktvis , stor skillnad
i övrigt inga kommentarer från mig
Medlem
· Västra Götaland
· 2 957 inlägg
Jag hade väntat tills huset torkat klart ca 1 år, innan det fixas. Minst en vinter iallafall. Mycket fukt som ska ur ett nytt hus innan det spruckit klart tyvärr.
Vet inte hur avtalet ser ut ,men det som sagts är det muntligt bara eller går det att utröna av avtalet att det ska åtgärdas vid 1 års besiktning .R Ran9 skrev:
Är det fler nya hus där , om så är så kolla med grannen om lika fel finns
Vi har dock bott här september -16 så huset har redan genomgått en vinter och en sommar. Problemet är ju att golvet var sprucket redan innan vi flyttade in enligt kakelsättaren. Vi anmälde detta tidigt och det har ju spruckit 2 gånger nu på samma ställe. 2-årsbesiktningen är ju något som är frivilligt och vi får bekosta den själva. Min åsikt är att husleverantören borde få detta fixat oavsett om vi vill ha besiktning eller inte eftersom felet är dolt. Vi står ju mitt emellan här. Kakelsättaren vill ju inte ens foga igen för han tror det är fel under kaklet. Vet ni hur man kan ta detta vidare annars?I Martenw skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 957 inlägg
2 års besiktningen är ju slutbesiktning, gör en sådan med egen vald bes.man, den är viktig. Brukar ligga på ca 5 kkr, det är det värt. Be sedan husleverantören åtgärda samtliga anm. inom en satt tidsperiod. Hur eller omfattning är deras sak.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Värt att poängtera är ju att det bara är en kosmetisk detalj. En spricka i en fog gör varken till eller från för funktionen i sig. Är huset normalt byggt så kan man nog lugnt avvakta och foga om sen om man stör sig på det.
Nja, om en fog spricker flera ggr på ett år så är det ju såklart ett underliggande fel.S Stefan1972 skrev:
Antingen så är undergolvet inte tillräckligt stabilt, eller så är plattorna lösa.
En fog spricker inte utan anledning, men det är klart, det är ju inte ngn katastrof.
Sen undrar jag fortfarande om det verkligen är i ett badrum som det lät på TS.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Nej såklart kan det vara nå fel men utgår man ifrån att det är byggt på normalt sätt så kan det ju bara handla om normala sättningar som avtar med tiden. Det jag menade primärt är ju att en del tror att det är plattor och fix som gör allting vattentätt. Så är det ju inte.
Reagerade på att du skrev att det är endast ett kosmetiskt fel, men det stämmer ju inte.S Stefan1972 skrev:
Kosmetiskt hade det varit om en platta låg snett, men fast, här ÄR det ju faktiskt ett fel.
Annars hade inte fogen spruckit, och vi vet inte heller om det är sprickor i underlaget eller inte.
Därför ville jag veta vad det är för underlag under plattorna, och om det är värme osv.
Sen vari felet ligger, det vet vi ju inte.........ännu!
Hej! Det är vattenburen golvvärme under. Det du tror är parkettgolv bredvid är tröskeln vid dörren Inställningarna för golvvärmen i badrummet rörde vi inte eftersom vi fick tydliga direkt att inte ändra det förrän en utsatt tid. Dock har vi inte rört det ändå.J Jörgen Ö skrev:
Japp en 2-årsbesiktning var ju något de ville att vi skulle utnyttja. Men eftersom detta felet pågått ända sen vi flyttat in så tycker vi det borde fixas innan. Annars kan man ju lämna allt i kass skick och sen bara säg "äsch ta det på er 2-årsbesiktning". Förstår du min tanke? Jag tycker det är lite frustrerande då kakelsättaren säger att det inte är någon idé att komma och foga igen eftersom han tror det är fel under. Så vi sitter lite i kläm hur man ens ska gå vidare med detta...I Martenw skrev:
Sammankalla alla entreprenörer till ett möte hos dig , men gör det skriftligt samt att dom får bekräfta dag/tidpunkt så kan ingen krypa ur
Så ska du se att det blir lite av varje som kommer fram , dom kommer att ha lite olika uppfattningar mot och med varandra , men lösningen ligger på någon av dom , du är helt utanför och bara åhörare
Gör lite minnesanteckningar av vad som sägs
Så ska du se att det blir lite av varje som kommer fram , dom kommer att ha lite olika uppfattningar mot och med varandra , men lösningen ligger på någon av dom , du är helt utanför och bara åhörare
Gör lite minnesanteckningar av vad som sägs
Aha, ja där ser man vad man kan lura sig på bilderna!R Ran9 skrev:
Ang problemet att fogen spricker......skulle kunna rada upp flera orsaker!
"Bara" lös platta/plattor som gör att fogen spricker
Blåsa under folietätskiktet
Ev bom flytspackelkaka som rör sig
Undergolvets konstruktion som rör sig för mycket.
Det ända sätt att komma underfund med problemet är att ta upp plattor för att se den vägen, vilket i sig är en risk för tätskiktet. Är det folie så brukar det kunna gå.
Men det finns inga risker med att foga det på nytt, den enda som kan hända är att det spricker igen....