Hur stor är risken att man råkar ut för krypströmmar om man blandar beslag och skruv hej vilt?? Var länge sedan jag hade koll på kemiboken i detta. Rostfritt ihop med zink låter inte helt optimalt men jag kan ha fel här.
 
Oädlast är ju zinken så zinket på beslaget lär ju åka först, sen själva beslaget. Men det är ju ganska mycket material i beslaget att ta av så i brist på rostfria beslag räknar jag med att det komemr funka bra. Jag återkommer till tråden om 10 år med en bild :)
 
Jag kommer i sommarens Altanbygge iaf INTE köra rostfria skruvar till balkskor mm. Känns helt fel att bygga upp dom bärande bitarna med något som skall fysikaliskt ruttna bort. Tar det 3 eller 15 år spelar eg ingen roll. Det känns bara helt fel.

Trallen däremot är självklart att köra rostfritt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Gunnebo har iaf en ankarskruv med deras beläggning för tryckat.

Saxat ur Gunnebos skruvbroschyr.
"Ankarskruv Impreg™ är anpassad för dagens tryckimpregnerade virken och typgodkänd i korrosivitetsklass C4."

Nu är mitt friggebodsgolv helt igenskruvat, så jag byter inte nu iaf.
Jag får väl också rapportera (vilket år som helst) när hela boden brakar samman ... :surprised:
 
Nimajneb: vad har du tänkt fästa beslagen med då, gunnebos impreg-belagda är ju den enda skruven som verkar godtagbar och den har jag aldrig ens hört nån nämna innan jag började googla häromkvällen.. så berätta gärna vad du hade siktat in dig på.
 
importensketsig skrev:
Nimajneb: vad har du tänkt fästa beslagen med då, gunnebos impreg-belagda är ju den enda skruven som verkar godtagbar och den har jag aldrig ens hört nån nämna innan jag började googla häromkvällen.. så berätta gärna vad du hade siktat in dig på.
Förzinkat mot förzinkat, då får jag inga krypströmmar som äter upp metallen.

Som jag har förstått det så berodde den största delen av rostskadade bilar på 80-90 talet på att man började blanda rostfria delar med zink-legeringar och dessa blandningar skapade krypströmmar som käkade upp bilen på bara några år. (hade bla själv en SAAB 900 -94 som återkallades pga detta).
Men som sagt jag är ingen kemist men tillräckligt mycket lekman för att inte ta risken.
 
Har du inte läst tråden du kommenterar i? Vi har ju just avhandlat att förzinkade skruvar inte funkar i längden i tryckimpregnerat virke..?
 
importensketsig skrev:
Har du inte läst tråden du kommenterar i? Vi har ju just avhandlat att förzinkade skruvar inte funkar i längden i tryckimpregnerat virke..?
Att inte försinkad skruv skulle hålla i impregnerat virke är en teori som tycks leda till olika slutsatser.
Galvaniska krypströmmar är dock ren fakta. Vilket betyder att Rostfria skruvar ihop med förzinkade beslag kommer att få beslagen att korridera. Ta dödsynden med att skruva fast rostfritt tak med galvade skruvar, inom 6 månader så har man inga skruvskallar kvar.

Sedan hänger du ju åxå på miljön, bor man som vi 100m från havet så måste man vara extra försiktig.

För min del betyder det att jag vill läsa på mer om olika Zn legeringar som inte har problem med tryckt virke då den rostfria ankarskruven är helt borta som alternativ.
 
importensketsig skrev:
Tryckimpregnerat virke av idag har jag fått höra av P-plats fräter mindre på skruv än tidigare och från annat håll hörde jag precis det motsatta, att det fräter mer, men oavsett så är alla överens om att alla typer av förzinkning (utom, möjligen, varm-förzinkning) äts upp med tiden i tryckimpregnerat virke och att det förstås då börjar rosta. Envisas man med att köra förzinkat i tryckimpregnerat virke bör man välja en större tjocklek (ex.vis 4.8mm eller mer). Bäst är dock rostfritt, som har en extra bonus i det att dess mjukhet ger en elasticitet som gör att den passar bra för beslagsinfästning då den är mindre benägen att gå av.
För några år sedan var det endast A4 som gällde när det gäller rostfria trallskruv men idag är nästan alla A2 och detta kan betyda två saker:
Priset går före det egentliga behovet eller att "syran" i impregneringen inte är vad den var...
Jag tror på en kombination av dom båda...

A2 = Rostfritt
A4 = Syrafast rostfritt
 
Nimajneb skrev:
Galvaniska krypströmmar är dock ren fakta. Vilket betyder att Rostfria skruvar ihop med förzinkade beslag kommer att få beslagen att korridera. Ta dödsynden med att skruva fast rostfritt tak med galvade skruvar, inom 6 månader så har man inga skruvskallar kvar.
Stämmer verkligen det där? Inom tex byggnadsplåt så skall egentligen alla infästning ske med rostfritt. Detta gäller även fast det man fäster inte är rostfritt. T.ex. rännkrok och fönsterbleck. Det är till och med så att glidklammer för bandtäckning är gjorda i förzinkad plåt, men skruven som är förmonterad är rostfri.
 
storstark skrev:
Stämmer verkligen det där? Inom tex byggnadsplåt så skall egentligen alla infästning ske med rostfritt. Detta gäller även fast det man fäster inte är rostfritt. T.ex. rännkrok och fönsterbleck. Det är till och med så att glidklammer för bandtäckning är gjorda i förzinkad plåt, men skruven som är förmonterad är rostfri.
Första google träff:
http://www.euro-inox.org/htm/p_5_SW.html
kapitel:
2.4 Användning tillsammans med andra material

Det tog tydligen 10 år för bilindustrin att fatta detta men idag har dom iaf lärt sig.
 
Bra länk! Intressant med resonemanget att den ädlare metallen (i mitt fall skruven) bör ha större yta än den o-ädla metallen (i mitt fall balksko, vinkeljärn eller spikplatta) för att det ska bli ett bra galvaniskt element. Jag ser rent fram emot att fota skruvarna och beslagen om 10 år och se hur det gick faktiskt :) Tror jag ska göra en referens-träbit och slänga in under verandan som är lätt att plocka upp och titta på.
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Smart med en referensbit. Kanske bästa lösningen kommer att bli att blanda rostfritt o galvat. Förhoppningsvis håller någon av dom lite längre än den andra
 
Det är alltså inget problem att fästa förzinkade beslag/krokar/bleck osv med rostfritt. Bara det rostfria skruvförbandet inte är till massan större än beslaget. När vi pratar rännkrok så får väl krokens massa uppskattas till minst 50 gånger större än de rostfria skruvarnas.
 
Redigerat:
storstark skrev:
Det är alltså inget problem att fästa förzinkade beslag/krokar/bleck osv med rostfritt. Bara det rostfria skruvförbandet inte är till massan större än beslaget. När vi pratar rännkrok så får väl krokens massa uppskattas till minst 50 gånger större än de rostfria skruvarnas.

Googlar man så kommer frågan upp om att blanda rostfri skruv med förzinkade beslag så är det NO-NO..
Ingen skriver det är OK att blanda.

Hittade bla denna katalog som var ganska bra när det kommer till infästningar,

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/Kiinnitysopas_p_svenska.pdf

För min del blir det iaf rostfri trallskruv och bra förzinkade ankarskruvar (alt spik)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.