Jag provsmakade vatten från en fjällbäck jag fyllt på i tjugolitersdunkar. Vattnet kom från dalsnibba och var från 2019.
Det hade stått mörkt, svalt och smakade hur bra som helst. Drack två glas för att se om jag blev dålig, men icke. Så uppenbarligen kan vatten under rätt omständigheter förvaras mycket länge.
Nu är dukarna rengjorda och fyllda med kommunalt vatten. Återkommer om fem år 😀🤢

När det gäller hälsofrämjande preparat som inte kan patenteras, gäller det att ta med i beräkningarna att läkemedelsbolagen gör allt de kan för att få sälja sina egna varor istället. -Follow the money.

Om just silvret är till godo eller inte, låter jag vara osagt, men bara för att det av våra myndigeter, inte kan bevisas vara oskadligt, är inte mycket till argument.

Här är en bild på Dalsnibba som tvärs emot vad namnet antyder inte är en dal utan en topp med utsikt över Geiranger i Norge.

Utsikt från Dalsnibba i Norge med vy över Geirangerfjorden, parkeringsplats och människor som tittar ut från utsiktsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intet Intet skrev:
När det gäller hälsofrämjande preparat som inte kan patenteras, gäller det att ta med i beräkningarna att läkemedelsbolagen gör allt de kan för att få sälja sina egna varor istället. -Follow the money.
Samma sak kan sägas om försäljare av "naturläkemedel".

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Samma sak kan sägas om försäljare av "naturläkemedel".
Självklart. Allt som konkurrerar med läkemedelsbolagen är paria i deras ögon. Fri konkurrens är bra sålänge det inte drabbar en själv 😝.

Intet Intet skrev:
Självklart. Allt som konkurrerar med läkemedelsbolagen är paria i deras ögon. Fri konkurrens är bra sålänge det inte drabbar en själv 😝.
Jag tror inte Klorin tillverkas eller marknadsförs av läkemedelsbolagen. Däremot kollodialt silver marknadsförs som alla andra kvacksalveriprodukter. Dvs att vetenskapliga studier inte går att använda.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror inte Klorin tillverkas eller marknadsförs av läkemedelsbolagen.
?
A Anders_Nilsson skrev:
Däremot kollodialt silver marknadsförs som alla andra kvacksalveriprodukter. Dvs att vetenskapliga studier inte går att använda.
Eller att studierna gav fel resultat och därför skrotades. Follow the money.

Frugan hade en dispyt med läkemedelsverket eller livsmedelsverket när hon ville beställa, vad jag minns var melatonin🤔. Detta var ett tag sedan, så detaljerna är suddiga. Men, det blev inget med det, för firman saluförde det som ett milt insomningsmedel vilket var förbjudet i Sverige. Så för att återgå till vatten, frågade hon -om jag köper dricksvatten från samma firma och de hävdar att det förhindrar uttorkning. Är det förbjudet att ta in då också? -Ja! Godis gick däremot utmärkt att importera.

Redigerat:
Det fins fler källor för klorering av vatten än just klorin - dessutom i storpack som kemikalier för pool-bruk där 1 kg i pulver räcker för väldigt många m³ vattenrening samt i täta behållare och fuktfri förvaring håller i årtionden.

Om ni någon dag experimenterar med korn av fingranulerad poolklor och teststickor för pool som mäter klorhalt så kommer ni snart inse hur otroligt lite det behövs av det för att vattnet skall ha flera ppm med fri klor efter upplösning och är vattnet rent utan organiska oxiderbara föroreningar så kan denna klorhalt behållas i vattenbehållarna lång tid framöver - fins det ingen för den fria kloret att oxidera så blir det kvar i lösningen precis som natriumhypokloriden i kloridflaskan kan hålla sig över flera år.

Dessutom är de di och triklorisocyanurat-baserade varianterna av poolklor exakt samma ämne som används i de kommersiell och förhållandevis dyra klorbaserade vattenreningstabletterna (i då väldigt utdrygad form då det behövs typ 1 sockerkorn stor granulatbit per liter av vatten för 1-2 ppm klor, men dessa kanske har motsvarande 10 sockerkorn för 10-20 ppm klornivå) och då kan man fråga sig vad resten av tabletten består av - dels ämnen som gör att det bubblar och löses upp fort vilket kan vara en bas som bikarbonat och en organisk syra som citronsyra - sedan fins det också med stor sannolikhet aluminiumbaserad salt som har som avsikt att vara flockmedel som samlar fina partiklar och humusämnen till större partiklar som sedimenterar ut och blir så stora att de kan filtreras av.

När man pratar om 1 timmes behandlingstid så gissar jag att det avser vattenreningstabletterna baserade på natriumperkabonat (samma ämne som tex. finns i stor mängd i Vanish och motsvaranbe tvättförstärkare med natriumperkarbonat) som i upplösning i vatten bildar väteperoxid (och natriumkarbonat som höjer pH) i vattnet, problemet är att väteperoxider i lägre nivåer biter inte på E.coli bakterier då de har enzym i sig som bryter ned väteperoxiden för att skydda sig själv då bakteriern har det förhållandet i magen med tarmslemhinnor som hela tiden bildar mindre mängder väteperoxid.

För klorbaserade vattenreningstabletter brukar behadlingstiden sträcka sig kring 10-20 minuter och många av produkterna har massiva mängder med klor för kanske 20 ppm klor inledningsvis för att hantera väldigt smutsigt vatten och ofta erbjuds tabletter som tillsätts efter behandlingstiden för att ta bort den starka klorsmaken/lukten (det är fortfarande drickbart utan risk för hälsan, men de flesta vill inte av lukten och smaken). Dessa extra avkloringstabletter man petar i är en extrem dyr form av en mycket liten knivsudd med askobinsyra...

lukt och smakgränsen klor i vatten brukar ligga i området 0,5 ppm, vattenreningsverken bukar lägga sig på runt 0,25 ppm klor för att förhindra att vattnet blir återinfekterat i rörledningarna ut till förbrukarna då i de kommunala vattennäten är i högst varierande i ålder och kvalitet med enorm uppdämd underhållsbehov och man måste anpassa sig efter de sämsta delarna.

Med andra ord kommunal vatten man tappar i sina beredskapsdunkar har redan en smula klor i sig och kommer att hålla vattnet hygieniskt lång tid framöver utan tillsats, annars om man är orolig kan man hälla i en tesked klorin och klorhalte går sedan att kolla med näsan (luktar märkbart klor när det är 1 ppm) eller använda sig av pool-testkit för att kontrollera klorhalten - så länge det fins minsta klor så är det inte någon märkbar tillväxt.
---

Man kan göra sin egna 'klorin' med att köpa pool-kemikalien kalciumhypoklorit samt pH+ och kolla noga att pH+ är natriumkarbonat (natriumsoda)

väg upp 3 gram av kalciumhypokloriten och lös i ca 0.5 dl vatten tills det är fullständigt upplöst - gör samma sak med 3 gram med natriumsoda i också 0.5 dl vatten.

När båda är upplöst så slår man ihop vätskorna tillsammans, rör om och det kommer att vara mjölkvitt som beror på en fällning av krita (kalciumkarbonat) i väldigt fin form, låt det stå halv till 1 dygn och kritan kommer att sedimentera till en ganska tunt lager i botten - häll av den klara delen till ny behållare så mycket som möjligt (om det kommer med lite krita har ingen egentlig betydelse)

Den klara delen av vätskan har i stort sett samma natriumhypoklorithalt runt 2,5 - 3 gram/100 ml natriumhypoklorit som den kommersiella 'klorin' man köper i varuaffären.

en 750 grams förpackning av kalciumhypoklorit för poolbruk och dito med natriumsoda räcker för mer än 20 st 1-litersförpakningar av klorin man köper i affären.

---

Den här processen med utbyte av 1-värda anjoner och lättlösligt envärda katjonföreningar som natriumsalter resp. svårlösligt 2-värda katjonföreningar som kalcium med 2-värdiga anjoner som karbonatjoner är väldigt likt mekanismen för tillverkning av lut-laget när man blötlägger lutfisk att svälla, att man blandar soda eller potaska med släkt kalk (vilket alla 3 fins i mer eller mindre mängd naturligt vid utlakning av i nybränd vedaska) vilket ger samma process att sodans 2-värdiga CO3²⁻-anjoner byter plats med 2st OH⁻ 1-värdiga anjonerna till en stabilare förening på den släckta kalken och bildade kalciumkarbonate är i stort sett olöslig i vatten och fälls ut som krita medans Na⁺ jonerna till sammans med OH⁻ som blir kvar i lösningen, är mer känd som kaustiksoda då man behöver högre pH än ca pH 12 som max kan nås med natriumsoda i hög koncentrat för att mjuka upp och få den torkade fisksköttet att svälla.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle nog vilja säga tvärtom, tricket är att använda vatten från en bergborrad källa och förvara vattnet mörkt och svalt, då står det sig länge.
Jag pratade om vatten här som inte är livsmedelsklassad. UV-ljus dödar bakterierna.
Samma som de UV-filter som man monterar om man har problem med bakterier I vattnet från brunnen.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag pratade om vatten här som inte är livsmedelsklassad. UV-ljus dödar bakterierna.
Samma som de UV-filter som man monterar om man har problem med bakterier I vattnet från brunnen.
SODIS är ju en välkänd metod att rena vatten.
Det kan väl ändå inte vara uppe till diskussion?

D Dilato skrev:
SODIS är ju en välkänd metod att rena vatten.
Det kan väl ändå inte vara uppe till diskussion?
SODIS kräver blå himmel och många timmar sol med hög UV-index.

Dessutom måste vattnet förvaras i plastbehållar som släpper igenom UVC-ljus vilket många plaster faktiskt gör mer eller mindre men inte glasbehållare.

Inte heller så relevant de närmaste månaderna här uppe i norden utan passar mer när man är närmare ekvatorn. vattenreningslösningen måste fungera även om det är mulet från november till februari med kanske bara enstaka soldag med låg solstånd och låg UV-index under hela perioden...

P
P Pysslarn skrev:
Och detta är riktigt dumt!

För mycket länge sedan lät en av sveriges största industriella användare av kvicksilver en anställd ”uppvisningsbada” i en kvicksilvertank för att visa på dess höga viskositet; kroppen flöt närmast på ytan än strax under. Ett fascinerande fenomen.
Att det samtidigt var förenat med livsfara för den badande visste ingen.

Att detta är mycket länge sedan innebär ju inte att man redan då visste något vi har missat eller glömt.

Det är väl just avsaknaden av konkreta, vetenskapliga forskningsresultat, när det gäller biverkningar eller skadliga effekter som är grunden för livsmedelsverkets inställning när det gäller kollodialt silver som är avgörande.

Dina argument är ju i sin helhet en sammanställning av lite olika flummigheter kan man säga, utan några konkreta forskningsbaserade belägg som styrker dina påståenden.

Att det används på djurbesätttningar i USA känns ju i dagarna som ett särskilt dåligt argument där man valt en dömd kriminell person med såväl moraliskt som intellektuellt tveksam kapacitet till landets president för en andra gång samt att avgående presidenten väljer att ge sin egen son ett extremt utbyggt benådande för begågna brott.
Allt är inte fel i det landet och alla kan ju inte vara idioter där men jag vet inte hur mycket som är rätt heller…

I vissa länder ger man antibiotika med fodret för att hålla djurbesättningarna friska — känns ju inte som ett argument för att vi är dumma i huvudet och de vet bättre bara för att vi inte gör likadant.

För egen del ser jag en poäng med att man inväntar vetenskapliga resultat innan man säger ja eller nej till olika saker och känner till konsekvenser.
//Ronnie
Vad har Kvicksilver med Kollodialt silver att göra ?
Det är två olika grundämnen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
X xxargs skrev:
SODIS kräver blå himmel och många timmar sol med hög UV-index.

Dessutom måste vattnet förvaras i plastbehållar som släpper igenom UVC-ljus vilket många plaster faktiskt gör mer eller mindre men inte glasbehållare.

Inte heller så relevant de närmaste månaderna här uppe i norden utan passar mer när man är närmare ekvatorn. vattenreningslösningen måste fungera även om det är mulet från november till februari med kanske bara enstaka soldag med låg solstånd och låg UV-index under hela perioden...
Nu var ju mitt svar ett inlägg till vad @gaidin sa som rackades ner 😆på av @fribygg.

Utanför ankdammen Sverige där det varken finns djupa bergskällor eller lätt tillgängligt kommunalt renat vatten så skiner ofta solen.

I Sverige kan man vid kris köpa mineralvatten på typ Ica, här är det inget större problem.

Så, tråden har ju glidit iväg till att omfatta även utanför Sverige.

I Sverige finns det inget problem med att förvara vatten över längre tid..punkt.

Det är inte heller brist på rent vatten någonstans egentligen.

Utomlands däremot..

SODIS är en enkel och billig metod som fungerar även i Sverige, men bara på sommaren när solen lyser, på vintern blir det i så fall uvljus, jag har hört att det finns dom som har det i brunnen/hydroforen?

https://cirkulation.se/ivu/soldriven-uvb-desinfektion-foer-dricksvatten/

Redan renat vatten förvaras mörkt och svalt om möjligt, annars i så mycket solljus som möjligt.
Värsta är väl oklorerat vatten förvarat varmt och mörkt.🤔

Redigerat:
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag talar om Sverige, det är jämförbara förhållanden där jag är och i Dalarna där TS håller hus (vill minnas att det står JKPG vid din profil @gaidin, men du är väl nån annan stans i världen?)

F fribygg skrev:
Jag talar om Sverige, det är jämförbara förhållanden där jag är och i Dalarna där TS håller hus (vill minnas att det står JKPG vid din profil @gaidin, men du är väl nån annan stans i världen?)
Jag är från Jönköping men är ute och reser. Jag nämnde ju i min kommentar var jag är och att det är här man gör så.

Det är etablerat och fungerar.

Däremot köper jag flaskvatten för att dricka men använder kommunalt vatten till disk, matlagning och tandborstning.

De som använder kommunalt vatten för dryck ställer ofta ut flaskor i solen innan de dricker vattnet.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I Sverige kan man vid kris köpa mineralvatten på typ Ica
Det är jag inte så säker på.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.