Jag har ett antal vattendunkar som jag byter ut halvårsvis. De står på en hylla vid ett element och nu senast när jag skulle byta vatten i dunkarna så kände jag att de var varma (p g a elementet som värmt upp dem).

Är det någon fara med tanke på legionellabakterier etc? Bör jag förvara dem på annan plats istället?

LoweW
"Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C." - Folkhälsomyndigheten.

Mörkt och svalt ska det förvaras.

LoweW LoweW skrev:
"Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C." - Folkhälsomyndigheten.

Mörkt och svalt ska det förvaras.
Tack!

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
En tesked eller tom. en matsked äkta orginal oparfymerad klorin eller motsvarande klormärke utan tensider och parfym i typ 20 liter vatten (kolla efter med klorhalten med teststickor typisk för swimingpool om du inte litar på näsan) så kan du förvara vatten i åratal utan byte - så länge det luktar en antydan till 'badhus' om vattnet så är det väldigt få saker som kan leva i miljön.

Alternativ till klorin är några korn av chock-klorgranulat eller kalciumhypoklorit man har för poolbruk, det räcker med några få korn i strösockerstorlek per liter i en dunk och innan man får känsla på hur mycket som är 'lagom' så använd pool-teststickor för klor. 1 kg burk chockklor-granulat som du tex. köper på biltema kan behandla många, många kubikmeter vatten över åren.

Skulle gissa 1-2 ppm klor (ger märkbar klordoft) enligt mätsticka är lagom för långtidsförvaring - kolla efter ett par veckor efter vattenpåfyllnaden av dunken att klornivån fortfarande hålls och fyll på några korn eller klorinlösning till om det inte skulle vara så - vilket gäller främst vatten från egen brunn, där en del organisk material i inledningen kan käka upp en del av kloret de första dagarna efter tillsatsen, medans kommunal vatten kommer att hålla klorhalten stabil under betydligt längre tid...

Klorbaserade vattenreningstabletter ( klor är för övrigt det enda som biter på E.coli, och som använder samma ämne som chockklor för poolbruk) som man köper för dyra pengar kan ge över 12 ppm klor och det smakar/luktar väldigt mycket klor, men fortfarande drickbar utan fara - och smakar och luktar såpass illa att de säljer tabletter dyrt tillsammans med klortabletterna som tar bort smaken - och se stycket under vad de egentligen innehåller... och att ersättningen kan köpas i bak och kryddhyllan.

När vattnet skall brukas och folk tycker att det luktar/smaka för mycket klor - häll i en knivsudd askobinsyra i dunken och all smak av klor kommer inom mycket kort tid att vara borta efter omskakning.

Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
Eller så använder man kollodialt silver som är ofarligt i förhållande till klor.

• Haha
  • Wow
Johanlidman och 4 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Ofarligt?
[länk]

Legionella kan ignorera, det är bara ett problem om du andas in vattendimma.
Ofarligt att dricka.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver

Detta är riktigt skitsnack. Kollodialt silver har använts mycket länge. Man lade t.ex ett silvermynt i vattentunnorna på fartyg förr i tiden. Djurbessättningar använder det, särskilt i USA.
Använder det själv med gott resultat.
För ett tiotal år sedan började det bli populärare, sen kom en skrämselartikel ut i en Helsingborgsblaska, om jag kommer ihåg rätt. Livsmedelsverket högg direkt ivrigt påhejade av läkemedelsindustrin och förbjöd försälning till människor, utan någon som helst backup av seriös forskning. Bara lite olika flummigheter.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
[länk]

Detta är riktigt skitsnack. Kollodialt silver har använts mycket länge. Man lade t.ex ett silvermynt i vattentunnorna på fartyg förr i tiden. Djurbessättningar använder det, särskilt i USA.
Använder det själv med gott resultat.
För ett tiotal år sedan började det bli populärare, sen kom en skrämselartikel ut i en Helsingborgsblaska, om jag kommer ihåg rätt. Livsmedelsverket högg direkt ivrigt påhejade av läkemedelsindustrin och förbjöd försälning till människor, utan någon som helst backup av seriös forskning. Bara lite olika flummigheter.
Och detta är riktigt dumt!

För mycket länge sedan lät en av sveriges största industriella användare av kvicksilver en anställd ”uppvisningsbada” i en kvicksilvertank för att visa på dess höga viskositet; kroppen flöt närmast på ytan än strax under. Ett fascinerande fenomen.
Att det samtidigt var förenat med livsfara för den badande visste ingen.

Att detta är mycket länge sedan innebär ju inte att man redan då visste något vi har missat eller glömt.

Det är väl just avsaknaden av konkreta, vetenskapliga forskningsresultat, när det gäller biverkningar eller skadliga effekter som är grunden för livsmedelsverkets inställning när det gäller kollodialt silver som är avgörande.

Dina argument är ju i sin helhet en sammanställning av lite olika flummigheter kan man säga, utan några konkreta forskningsbaserade belägg som styrker dina påståenden.

Att det används på djurbesätttningar i USA känns ju i dagarna som ett särskilt dåligt argument där man valt en dömd kriminell person med såväl moraliskt som intellektuellt tveksam kapacitet till landets president för en andra gång samt att avgående presidenten väljer att ge sin egen son ett extremt utbyggt benådande för begågna brott.
Allt är inte fel i det landet och alla kan ju inte vara idioter där men jag vet inte hur mycket som är rätt heller…

I vissa länder ger man antibiotika med fodret för att hålla djurbesättningarna friska — känns ju inte som ett argument för att vi är dumma i huvudet och de vet bättre bara för att vi inte gör likadant.

För egen del ser jag en poäng med att man inväntar vetenskapliga resultat innan man säger ja eller nej till olika saker och känner till konsekvenser.
//Ronnie

• Gilla
Klass0n och 11 till
  • Laddar…
P
F Fakathong skrev:
Kollodialt silver har använts mycket länge. Man lade t.ex ett silvermynt i vattentunnorna på fartyg förr i tiden.
Du använder även färg och tapeter med arsenik i, samt vattenledningar av bly då antar jag? Måste ju vara bra iom att det användes förr.
Och tur att djurhållningen har samma tuffa regler som mat etc för människor, det gör det enklare att äta och använda allt som tillåts på djur.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Du använder även färg och tapeter med arsenik i, samt vattenledningar av bly då antar jag? Måste ju vara bra iom att det användes förr.
Och tur att djurhållningen har samma tuffa regler som mat etc för människor, det gör det enklare att äta och använda allt som tillåts på djur.
Silvermynt är inte kolloidala (kolloidala partiklar, partiklar så små att de hålls uppslammade av vätskemolekylernas värmerörelser) och torde kunna ses som vidskepelse. Kolloidalt silver kanske har effekt men även bieffekter men antingen är effekterna otillräckliga, inte tillräckligt väl kända eller så är bieffekterna för stora.

Kokning av vattnet före konsumtion borde vara effektivt (vet dock ej om det kan finnas sporbildande bakterier att ta hänsyn till), men ibland vill man förstås kunna bruka sitt beredskapsvatten med kort varsel. Frågan är hur snabbt klorin eller vattenreningstabletter verkar om de tillsätts när vattnet behövs?

Där jag bor är vattnet från de kommunala slangarna ofta dåligt.
Tricket är att fylla vattnet i dunkar som är genomskinliga och ställa dem i solen en vecka eller två för att rensa från bakterier utan att använda da kemikalier.

Utmaningen är att hitta kärleken som klarar uv-strålningen.

Det vanliga är att använda dunkar, 5-10l från köpevatten.

Kap Verde.

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Tricket är att fylla vattnet i dunkar som är genomskinliga och ställa dem i solen en vecka eller två för att rensa från bakterier utan att använda da kemikalier.
Jag skulle nog vilja säga tvärtom, tricket är att använda vatten från en bergborrad källa och förvara vattnet mörkt och svalt, då står det sig länge.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Klor har bevisat sin effekt sedan över hundra år:

Water chlorination - Wikipedia

och är relativt fritt från biverkningar, tillgängligt överallt och är billigt. Det får min röst.

F FGLIN skrev:
Silvermynt är inte kolloidala (kolloidala partiklar, partiklar så små att de hålls uppslammade av vätskemolekylernas värmerörelser) och torde kunna ses som vidskepelse. Kolloidalt silver kanske har effekt men även bieffekter men antingen är effekterna otillräckliga, inte tillräckligt väl kända eller så är bieffekterna för stora.

Kokning av vattnet före konsumtion borde vara effektivt (vet dock ej om det kan finnas sporbildande bakterier att ta hänsyn till), men ibland vill man förstås kunna bruka sitt beredskapsvatten med kort varsel. Frågan är hur snabbt klorin eller vattenreningstabletter verkar om de tillsätts när vattnet behövs?
Vattenreningstabletter brukar ange en timme. Klor funkar minst lika snabbt och tillsätter man sedan askorbinsyra så förbrukas resterna av kloret. Blir det någon askorbinsyra över efter den kemiska processen slipper man skörbjugg.
För storskalig rening är klor svårslaget.

Att ställa dunkar i solljus gynnar tillväxten av vissa bakterier, effektiv UV-behandling sker under helt andra former.

Kolodialt silver hade jag hoppats försvann från marknaden men tydligen kan man fortfarande lura folk

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vattenreningstabletter brukar ange en timme. Klor funkar minst lika snabbt och tillsätter man sedan askorbinsyra så förbrukas resterna av kloret. Blir det någon askorbinsyra över efter den kemiska processen slipper man skörbjugg.
För storskalig rening är klor svårslaget.

Att ställa dunkar i solljus gynnar tillväxten av vissa bakterier, effektiv UV-behandling sker under helt andra former.

Kolodialt silver hade jag hoppats försvann från marknaden men tydligen kan man fortfarande lura folk
Med det sagt är det ju inte fel med ett filter och/eller en UV-penna, men som du skriver behövs det mer rationella metoder för ett hushåll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.