Hej,
Jag har en CTC-kombipanna från 69 som jag kopplat 1 m3 acc.tank. Men för att slippa allt spring i pannrummet så köpte jag för ca. 1 månad sedan en beg. vedförugn för 35cm ved. Inte (Kenjon) men liknande.
MIn erfarenhet hittills är:
Fyller jag förugnen fullt så räcker det 4-7 timmar beroende på veden.
Kan elda med grövre ved.
Viktigt att man har tilluft till pannrummet.
Har man dåligt drag så behöver man nog komplettera med en fläkt!
Det är några veckors intrimmning innan man vet hur det fungerar. (Brinntid, drag, vedåtgång mm)
Det blir varmt i pannrummet!!!
Det är lätt hänt att det ryker in........(Blir bättre och bättre ju mer man lär sig om ugnen..;-)
Men jag är mycket nöjd över köpet och det har redan sparat mig många vändor ner i pannrummet. (Men jag vet inte om jag skulle köpa en NY!?!?!??, det finns ju begagnande)
Jag har en CTC-kombipanna från 69 som jag kopplat 1 m3 acc.tank. Men för att slippa allt spring i pannrummet så köpte jag för ca. 1 månad sedan en beg. vedförugn för 35cm ved. Inte (Kenjon) men liknande.
MIn erfarenhet hittills är:
Fyller jag förugnen fullt så räcker det 4-7 timmar beroende på veden.
Kan elda med grövre ved.
Viktigt att man har tilluft till pannrummet.
Har man dåligt drag så behöver man nog komplettera med en fläkt!
Det är några veckors intrimmning innan man vet hur det fungerar. (Brinntid, drag, vedåtgång mm)
Det blir varmt i pannrummet!!!
Det är lätt hänt att det ryker in........(Blir bättre och bättre ju mer man lär sig om ugnen..;-)
Men jag är mycket nöjd över köpet och det har redan sparat mig många vändor ner i pannrummet. (Men jag vet inte om jag skulle köpa en NY!?!?!??, det finns ju begagnande)
Jag köpte min förugn för 2000kr beg. då var det ny keramik i den. (Men vad jag förstått så gör det inget om keramiken är spruken, bara den inte fallit sönder i bitar.) Konstruktionen på en förugn är MYCKET enkel.
Jag vet några som lagat sina förugnar geom att sveta i plåt istället för keramik och det har fungerat bra.
För länge sedan gjorde man förugnar på plats, dvs man murade upp förugnen framför pannan.
På min ugn är det endast dragluckan som behöver elektronik, dvs det är en tempgivare(brytare) som bryter/öppnar strömkrets till, den mekanism som öppnar stänger dragluckan. (Vad mekanismen som stänger /öppnar dragluckan kostar vet jag inte, men jag tror inte heller att den går sönder så ofta....).
Jag skulle gissa att det inte finns några skorstenskrav för en förugn. Det är ju en tillsats du gör på befintlig panna och tillsatsen gör ju att förbränningen blir bättre, samt att skorstenen uppfyller ju redan de kraven som dinns för den panna du använder.
Jag vet några som lagat sina förugnar geom att sveta i plåt istället för keramik och det har fungerat bra.
För länge sedan gjorde man förugnar på plats, dvs man murade upp förugnen framför pannan.
På min ugn är det endast dragluckan som behöver elektronik, dvs det är en tempgivare(brytare) som bryter/öppnar strömkrets till, den mekanism som öppnar stänger dragluckan. (Vad mekanismen som stänger /öppnar dragluckan kostar vet jag inte, men jag tror inte heller att den går sönder så ofta....).
Jag skulle gissa att det inte finns några skorstenskrav för en förugn. Det är ju en tillsats du gör på befintlig panna och tillsatsen gör ju att förbränningen blir bättre, samt att skorstenen uppfyller ju redan de kraven som dinns för den panna du använder.
Fick nyligen köpa ny elektronik(magnet historia), 500:- låg i brevlådan dan efter beställningsdagen sånt gillar jag.
För min egen del har jag sparat många vändor ner i källaren sen jag insallerade min beg. förugn, jag har kopplat den mot en CTC -63 med acc.tankar på 1500 l. Jag har inte så stor kåk som de andra i denna tråd, men med två inlägg per dag värmer jag mina 140m2, ett ilägg på moronen och ett på kvällen.
För min egen del har jag sparat många vändor ner i källaren sen jag insallerade min beg. förugn, jag har kopplat den mot en CTC -63 med acc.tankar på 1500 l. Jag har inte så stor kåk som de andra i denna tråd, men med två inlägg per dag värmer jag mina 140m2, ett ilägg på moronen och ett på kvällen.
Hur stor vedvolym har förugnen och hur mycket värmer den på ett ilägg utan uttag?COD4 skrev:Fick nyligen köpa ny elektronik(magnet historia), 500:- låg i brevlådan dan efter beställningsdagen sånt gillar jag.
För min egen del har jag sparat många vändor ner i källaren sen jag insallerade min beg. förugn, jag har kopplat den mot en CTC -63 med acc.tankar på 1500 l. Jag har inte så stor kåk som de andra i denna tråd, men med två inlägg per dag värmer jag mina 140m2, ett ilägg på moronen och ett på kvällen.
Hejsan!
Här är en länk till en annan tråd ang. förugn.http://forum.byggahus.se/biobraensle/79901-foerugn-bra-eller-daligt-alternativ.html
Ugnen kräver bra drag i skorstenen.
Min egen förugn använde jag i ca: 6år, underhållet bestod av packningsgarnsbyte vart annat år.
Keramiken såg förfärlig ut, men det påverkade inte funktionen.
"Elektroniken" tog jag bort, då den satt ivägen och inte fyllde någon funktion - När jag eldade var jag ändå hemme och hörde, ifall pannan började koka.
Staffan
Här är en länk till en annan tråd ang. förugn.http://forum.byggahus.se/biobraensle/79901-foerugn-bra-eller-daligt-alternativ.html
Ugnen kräver bra drag i skorstenen.
Min egen förugn använde jag i ca: 6år, underhållet bestod av packningsgarnsbyte vart annat år.
Keramiken såg förfärlig ut, men det påverkade inte funktionen.
"Elektroniken" tog jag bort, då den satt ivägen och inte fyllde någon funktion - När jag eldade var jag ändå hemme och hörde, ifall pannan började koka.
Staffan
Min skorsten är cirka 6 meter med en rökkanal på ca 20 cm i diameter. Pannans rökrör ansluter 1,6 meter upp på skorstenen. Vilket gör att den är cirka 4,5 meter skorsten från pannan sett. Räcker detta?
Är vattenvolymen på 900 liter med panna + tank för lite för en exempelvis kenjon (35 cm)?
Är vattenvolymen på 900 liter med panna + tank för lite för en exempelvis kenjon (35 cm)?
Med ett ilägg värmer jag upp en(750l) av mina två tankar, men jag vet sen tidigare rådfrågning av en kompis(sotare till yrket) att den anläggning jag har i mitt hus, förugnen bort räknad är nära nog optimal för en förugnsinstallation.Don82 skrev:
Detta hade nåt att göra med lång/hög skorsten 8m, högt inflöde av primär luft till pannrummet samt att ej förglöma ett stort pannrum som möjlig gjorde en rak montering av förugnen mot pannan.
Fördelen är att den går att köra i både oljeuttag och veduttaget.Don82 skrev:
Sotmängden minskar jämfört med att köra som jag gjorde förut i vanlig vedpanna.
Nackdelen är att det blir väldigt rökigt inne om man inte eldar rätt med den. (öppnar luckan för att fylla på innan det brunnit ut tex)
Lite bökigt att sota ur pannan om man inte tar upp ett hål i sidan på pannan och sätter förugnen där, eller bygger hjul till den. Den väger några kilo.
Går även åt lite mer ved än i vanlig vedpanna känns det som. Förugnen ska ju upp i rätt "arbetstemp" för att fungera optimalt. Det är ju gengasen som ska antändas ved sekundärluften om jag inte har helt fel.
Själv köpte jag min 35:a för 1500:- med ett år gammal keramik. Funderar på att gjuta egen ny keramik bara för att prova.
Ska även prova att koppla förugnen till diselkassetten på 44 kw istället för i vedpannan på 25kw som jag har det nu. Se om det kan göra nån skillnad för vedförbrukningen.
Hej Anders.EN FÖRUGN BEHÖVER RÖKGASFLÄKT, här lär det komma invändningar.Ingen skall håna en ny,som sagt.Det går alldeles utmärkt att elda både motorcykeldäck restprodukter från köttindustrin och mycket annat.Saken är den att en förugn är byggd för kluven ved i första hand.Men men det går att mixa med det mesta,det gäller att ha drag genom bädden.Därför går det inte att fylla den med tex. pellets.Rökgastermometer krävs, temp. skall ligga vid 200 grader. Hälsningar Egon