Hej!

Har i dagarna skaffat mig en begagnad förugn(Kenjon), givetvis har jag ingen som helst dokumentation till den, så jag vet inte hur man ska ställa spjället på både primärluften och det lilla locket på sekundärluften.
Stämmer det att man kan elda i princip vad som helst iden?
Finns det nån med kunskaper om detta som kan hjälpa mig, det är ju uppenbart att man vill att den ska leverera så mycket som möjligt.
Alla kunskaper runt förugnar som jag kan ha nytta av mottages med stor "värme" :)!

Anders

Den här dokumentationen fick jag med när jag köpte min förugn. Hoppas den hjälper nåt.

• crop0076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • crop0077.jpg
    Skapa konto
  • crop0078.jpg
    Skapa konto
  • crop0079.jpg
    Skapa konto
Jag eldar bara ved i min, något annat skall man väl inte elda. Vad hade du tänkt elda?? Gamla bildäck???????
Jag provade att ställa ved i min (ca 80cm) funkade jättebra, spjällen är fullt öppna. Det får du själv prova dig fram.
Kopplade in min där oljebrännaren satt. Sen la jag plåtar på två ställen inne i pannan för att leda rökgaserna längre.
Fick ner rökgaserna till 200 grader ungefär. Funkar riktigt bra förutom att det är varm när du ska i med mer ved..

Gamla bildäck!! Nog för att man är ny på det här med eldning i förugn men inte dum, tanken var flis ev. pellets.
Jag kanske har missat nåt, men vad jag vet så finns det inga dumma frågor bara dumma svar!

haha. ja men du skrev ju vad som helst.
Pellets nja det behövs väl en brännare för det och då sätter du väl den direkt på pannan.
Det går inte fylla förugnen med pellets!
Du kan fylla förugnen med ved sen hälla i en hink med flis, men inte fylla förugnen.
Men jag tycker du skall elda bara med ved, var noga med anslutningen till pannan.
Det blir rejält varm där.

Visserligen skrev jag de och trodde att man skulle förstå vad jag menad, så det är väl bara att ta på sig en liten dumstrut och skämas lite ;)!
Skulle man rent teoretiskt kunna göra lika med pellets som med flis, enligt din beskrivning?

COD4 skrev:
Skulle man rent teoretiskt kunna göra lika med pellets som med flis, enligt din beskrivning?
Kanske då bättre med bricketer/loggs blandat med ved...

Jag har ju som sagt en förugn, och och jag har en klipp&klyv som jag kapar och klyver veden med. Det blir rätt mycket flisor och småbitar när jag använder den.
Dom (flisorna och småbitarna) brukar jag lägga i papperskassar. När jag har fått en bra glödbädd i förugnen, lägger jag i ved så att det täcker öppningen ut ur förugnen sen lägger jag ner en papperskasse fylld med flisorna och småbitarna. Det brinner mycket bra och på det sättet kan jag ta vara på allt efter vedhanteringen.

Greger2
Vad tror du om att göra som du gör med ditt spill, men med pellets eller flis?

Kan inte säga om det funkar.
Det blir ju mer kompakt med flis och pellets. Men det skulle inte förvåna mig om det skulle gå bra. Du kan ju pröva att lägga i lite mindre med flis eller pellets till att börja med. Men var noga med att du har en riktig glödbädd så du inte kväver elden.

Jag ska prova med pellets en sväng, återkommer med resultatet senare!
Tack så här långt för alla tips och råd/förslag.

Har kikat lite på denna förugn. Hur mycket värmer ett fullt ilägg (för båda modellerna, 35 cm och 50 cm)? Skulle det räcka med min ctc 171 från -78 med tillhörande ack.tank på drygt 600 liter? Är den ett bra begagnat köp eller är det bättre att satsa på ny?

Tacksam för svar! :)

Vad tycker ni som har förugn? Har funderat på att skaffa en men skulle höra lite erfarenheter innan.. Jag eldar ett ganska dragigt 200m2 hus från -28 med en stoooooor ctc från -65. Det går fint men det blir mycket spring i pannrummet när det blåser ute. Är det lång brinntid på en förugn?

Jag värmer ett av mina hus med 35:s förugn från Kenjon. Dragiga fönster, 450 m2 samt kanske 22-23 grader inne och då gäller 4-5 ilägg/dag. Har endast 750 liters ack, men skall kompletera med större. Hade hoppas på att hitta en förugn för 50:s ved, men dom verkar vara guldklimpar :p.

CurreOrrell skrev:
Jag värmer ett av mina hus med 35:s förugn från Kenjon. Dragiga fönster, 450 m2 samt kanske 22-23 grader inne och då gäller 4-5 ilägg/dag. Har endast 750 liters ack, men skall kompletera med större. Hade hoppas på att hitta en förugn för 50:s ved, men dom verkar vara guldklimpar :p.
Vad tycker du om den förugnen? För- och nackdelar? Ska nog köpa en sån nästa vecka nämligen, men vill gärna höra lite mer om den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.