Tack för alla tips.
Pressa upp balken före förstärkning är tänkt oavsett lösning. Ev pressa lite varje dag, så inte allt pressas samtidigt.

Fästhål i järnet tänkte jag göra med försänkning så det inte blir något glapp.

Jag kan inte lägga något mer än ett plattjärn på insidan då portmekanismen sitter där. Och på ovansidan kommer jag inte åt.
Just nu lutar det åt ett L-järn, ev urtag för stolpen. Då behöver jag inte jacka ur stolpen, borde väl räcka med limträts egna storlek för uppläggningytan? Järnet ska väl enbart hjälpa balken för nedböjning på mitten...
Hur stort L-järn rekommenderas? Jag kan svetsa ihop eget om inte dimension finns.

5 mm skall klara sig och minst 200 mm på höjden och 5 mm x 50 mm på under sida

svetsbalk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tänk på att fasa limträbalken innan du sätter dit balken så svetsarna får plats
järnbalken måste sitta tätt intill träbalken hela vägen ..
använd en fixtur när du svetsar så inte 200 järnet går i vågor, för det blir inte snyggt
det går liksom inte att rätta till detta sen ..

Eti..

Ser bra ut Eti.....
Liknande ide har jag fått från annat håll. Två stycken som säger samma sak oberoende av varandra, känns ju bra. Har ju bättre koll på balkens lösning nu.

Vad säger du om min ide om att 5x50 järnet görs så långt att det passar mellan pelarna, och 5x200 järnet lika långt som balken? Då behövs ju ingen ändring göras för att få in järnet mellan balk och pelare.

Angående trycket på pelarna så säger moelven att trycket blir 35kN per pelare.... Funkar det på leca blocket? Ligger ju en liggande regel mellan pelare och leca. Så trycket jämnas ju ut lite mer än pelarens dimension.

Hej igen ..
Gör du så det är helt OK och då får du en helhet med balken ..
Som du säger så har du en liggande regel som jämnar ut trycket
så där behöver du inte göra något , den skulle i så fall redan gått sönder..
Eti..

• Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
Har kollat upp leca blocket.... Det tål 3 MPa i tryck.
Enligt Moelvens beräkning så ska pelar lasten bli 34,5kN med en balk 115x360mm.
Blir det då 3,45 ton per pelare??
Jag gissar att pelaren med 3st 120x45 fördelar trycket på ytan 120*180mm, alltså 45mm extra pga liggande syllen.
Fixar lecablocket då 3,45 ton + ca 500kg i förvaring + lite marginal?

Vikten för min eventuella förvaring har jag tänkt så här:
50kg/m² i utbredd last enligt takstolstillverkaren
49m²x50kg=2450kg
Delat på fram och bakvägg=1225kg
Fördelat på 7m vägg varav 5m på balken. 1225/7 * 5=875kg
875kg på balken, delat på två pelare= 437,5kg.
Alltså ska jag aldrig komma i närheten av de 500kg per pelare jag räknat med.

Någon som kan räkna på det?

Hej igen..
Om 3 MPa är det tryck tillverkaren satt som max belastning så borde det vara
en bra bit under deras egna beräknade marginaler..
Jag räknar själv på det viset när jag tillverkar och konstruerar mina maskinen ,
2 till 3 gånger mer, på beräknad belastning och beroende på detalj .
Eti..

Jo tanken har väl slagit mig, men funderar att ersätta den yttersta regeln på pelaren till ett stålrör. Plockar bort regeln, sågar bort lite på lecan. Då kan jag montera ett stålrör mellan cementplattan och förstärkningen på balken. Då borde man kunna sova riktigt skönt på natten....
Jobbar som svetsare / maskinbyggare på mekanisk verkstad så det är inga problem att fixa till ett lämpligt stöd när man ändå måste fixa balken.

Vad kommer du att sätta där då 40x80x4 eller ..???
Ja då är det ingen konst att få till det......
Det kommer säkert att bli kanon bra ..
Glad Påsk
Eti..

Har 100x40x3 men skulle vilja ha 5mm. Eller är det överdrivet? Stor platta 8 eller 10mm längst upp och nere för tryckets skull. Skruvas in i de resterande två reglarna som bildar pelaren. Ska galva pelarrören, dock enbart måla balkförstärkningen då den byggs in helt. Glad påsk och stort tack!

En 3mm är helt tillräckligt du får tänka på att du har stöd av allt det andra också.
Det får vara ett enormt tryck på det hållet, om det skall kunna vika sig ..
Mvh...
Eti..

A
Hur gick detta? Har själv en öppning på 5meter där takstolar vilar, bor i snözon3 och undrar vad som är bäst....

Jag svetsade ihop ett L-järn av 2st plattjärn, 200x5 respektive 100x5mm. Detta skruvades på limträbalken med försänkta skruv (många...).
Sedan satte jag en galvad stålstolpe 100x40x3 som skruvades in i befintlig träpelare.
L-järnet fick jag jacka ur för i befintlig träkonstruktion, och det vilar på stålstolpen som i sin tur står på betonggolvet.

Du får nog anpassa mått och lösning baserat på dina förutsättningar.

Mvh
Tobias

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.