K
Men skulle det vara en fördel ur stabilitet och miljösynvinkel att skruvlimma 21 mm plywood istället för 22 mm golvspån?

Absolut! Tycker jag. Jag tror att plywood innehåller en mindre mängd lim än spånskiva. Dessutom har spånskivor rätt dåliga statiska egenskaper, är tunga och blir lätt permanent deformerade. Ett spånskivegolv ser med tiden ut som en vattenyta med små vågor. Spånskivor har bara en bra egenskap, de är billiga. 21 mm konstruktionsplywood är ett fantastiskt styvt material.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nu har jag limmat och skruvat en 45x195 på var sida av samtliga 14st 70x195. Där tunga möbler ska stå så har jag även lagt en 90x195 limträbalk, totalt 4st.

Då är det inte långt kvar till ett heltätt bjälklag då?

Kör du fortfarande med c/c ungefär 300mm eller är det 570-nånting?

Så du har nu 14st 160x195 balkar?

Sand är för övrigt en grym ljud och vibrationsdämpare.

Utmärkt! Finns inget som slår rejäla doningar. (y)
Blir en go känsla att veta att det är 7x8" massiva bjälkar i golvet. Man kan få ståpäls för mindre. :)

S spaxx skrev:
Nu har jag limmat och skruvat en 45x195 på var sida av samtliga 14st 70x195. Där tunga möbler ska stå så har jag även lagt en 90x195 limträbalk, totalt 4st.
Blev det bra? Är inne på liknande lösning. ev. med metallbalk ist. på varje sida då spännvidden är 7 m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.