9 289 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Förstärka/göra om dåligt byggd altan
Såhär hade jag tänkt som en möjlig lösning med nuvarande bärlina på 95x95, då höjs altanen 2,5 cm vilket är absolut max.T tobbbias skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sedan skarva trallen på 45x145 reglarna så de får ta den största belastningen.
Visst borde en 45x70 stående regel klara mer belastning än 45x95 liggande regel?
Min dröm vore att lägga ca 60-70kvm ganska tät pergola över större delen av altanen sedan, så stolparna måste klara den belastningen.
Ett pergolatak blir ju aldrig speciellt tungt och inte behöver det klara snölast heller.
Ställ stolparna direkt uppe på trallen. Försök att placera dom i närheten av markskruvarna
Finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.
Alternativt så ställer du dom på betongplattor som du lägger direkt marken under altanen.
Ställ stolparna direkt uppe på trallen. Försök att placera dom i närheten av markskruvarna
Finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.
Alternativt så ställer du dom på betongplattor som du lägger direkt marken under altanen.
Kolla på min första bild så ser du en skarv mittemellan två skruvar, men det finns skarvar lite här och var, ingen eftertanke verkar ha lagts på var skarven ska sitta.Byurn skrev:
Marken ser ju riktigt bra ut under altanen.
Varför inte en rad med extra markplattor mellan varje "skruvrad" och en typ 45x170 bärlina som axlar upp mot dom liggande 45x95.
Då behöver du inte pilla med nuvarande skruvkonstruktion över huvud taget.
/Göran
Varför inte en rad med extra markplattor mellan varje "skruvrad" och en typ 45x170 bärlina som axlar upp mot dom liggande 45x95.
Då behöver du inte pilla med nuvarande skruvkonstruktion över huvud taget.
/Göran
Har mätt och kollat lite mer på spännviddstabeller nu och faktum är att själva bärbjälkarna på 95x95 snarare verkar överdimensionerade. För 45x95 gäller 1,45m x 1,2m spännvidd. Jag har 1,5m x 1,23m spännvid mellan skruvarna, men bärbjälkarna är ju dubbelt så breda så de borde klara mycket mer.
Sedan vad gäller golvbjälkarna är de klart underdimensionerade. För 45x45 gäller 0,7m spännvidd med cc 60. Med cc 40 (som jag har) kan spännvidden utökas med 10%, så runt 0,8m spännvid. Mina är dock 45x95 liggande - oklart hur mycket det ökar bärförmågan då de redan är lika breda som höga, men kanske ytterligare 10%? Jag har alltså bärförmåga för kanske 1m på 1,23m spännvidd.
Det som är intressant är att 45x70 klarar 1,1m spännvidd på cc 60. Så om jag la 45x70 med cc 40 skulle de klara en spännvidd på 1,21m. Jag skulle alltså kunna lägga 70x70 bjälkar cc 60 så blir det överdimensionerat med råge. Skulle kosta drygt 5000kr (1000kr mer än 45x70 cc 40) och altanen blir 2,5cm högre vilket inte är optimalt men ingen större olägenhet. De bjälkarna är ju också NTR A klassade.
Sedan vad gäller golvbjälkarna är de klart underdimensionerade. För 45x45 gäller 0,7m spännvidd med cc 60. Med cc 40 (som jag har) kan spännvidden utökas med 10%, så runt 0,8m spännvid. Mina är dock 45x95 liggande - oklart hur mycket det ökar bärförmågan då de redan är lika breda som höga, men kanske ytterligare 10%? Jag har alltså bärförmåga för kanske 1m på 1,23m spännvidd.
Det som är intressant är att 45x70 klarar 1,1m spännvidd på cc 60. Så om jag la 45x70 med cc 40 skulle de klara en spännvidd på 1,21m. Jag skulle alltså kunna lägga 70x70 bjälkar cc 60 så blir det överdimensionerat med råge. Skulle kosta drygt 5000kr (1000kr mer än 45x70 cc 40) och altanen blir 2,5cm högre vilket inte är optimalt men ingen större olägenhet. De bjälkarna är ju också NTR A klassade.
Tror du att stolparna hållt längre om du gjort högre plintar, utan från snö/slask? Jag funderar nämligen själv på höjd på plintar nu, för en stundande altan.GoC skrev:Som ett exempel så har vi varit 15 personer på denna rangliga altanen. Då var bärlinan en granstock som jag nu bytt mot en modernare sak. Reglarna är 45x95. Visst sviktar den fortfarande, men rasade? Nej inte alls.
[bild]
Förövrigt byggde jag denna altan för drygt 40år sedan. Golvet är samma 22x95 trall men stolparna och bärlinan byttes efter 35 år
Produkter som diskuteras i tråden