Hej!

Köpte ett hus för ett år sedan med en nybyggd altan (2018). Hann tyvärr inte inspektera den speciellt noga på visningen, den är strax över 100 kvm. Förutom att det är ribbad trall som är svår att underhålla är brädorna väldigt fult monterade, sneda och har redan spruckit och flisar. Kjolen hänger löst och dinglar. Nu var tanken att jag skulle göra om kjolen samt montera stolpar till altanräcke under sommaren.

Tyvärr upptäckte jag då att stödreglar och bärlina verkar vara väldigt klent dimensionerade. Altanen vilar på markskruvar som sitter med cc 130x150cm. På dessa vilar 95x95 reglar som bärlina. Och ovanpå dessa LIGGER 45x95 reglar som stöd till trallen med cc 40cm. Bärlinan är på vissa ställen skarvad mitt emellan två markskruvar.
När jag såg detta fick jag lust att riva bort allting och lägga nya stödreglar...

Men jag har inte speciellt mycket höjd att leka med, kanske 2 cm. Så, vad ska jag göra? Är det värt att försöka montera på stolpar på dessa 95x95 reglar och gilla läget med altanen som sviktar vid lite tyngre belastning? Eller ska jag riva allting och börja om från noll? Hur illa är det egentligen?

Jag skulle ju kunna montera på lodräta 95x95 stolpar på alla markskruvar och sedan fästa 45x145 bärlina i dessa och komplettera med balkskor så det blir cc 75, då får bärlinan utgöra stödreglar till trallen? Men det blir så korta stolpar och det förutsätter att alla markskruvar är i exakt linje.

Tacksam för råd!

MVH

• Underifrånvy av en altans konstruktion med markskruvar, klent dimensionerade bärlinor och reglar i en gruslagd grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en träaltan visar klent dimensionerade stödreglar och bärlinor monterade på markskruvar med synliga konstruktionsbrister.
    Skapa konto
Hur upplevs den att gå på då?
Ser den dålig ut men upplevs bra så kanske du ska vara nöjd tills vidare...

T tobbbias skrev:
Hur upplevs den att gå på då?
Ser den dålig ut men upplevs bra så kanske du ska vara nöjd tills vidare...
Den knakar en del men går jag normalt på den känner jag ingen svikt. Hoppar jag mitt emellan bärlinan så känns det dock lite.

Baserat enbart på hur den upplevs hade jag nog inte lagt om den. Men känner mig inte så sugen på att lägga ned tid och pengar på ett altanräcke när den är så pass dålig.

Kan det bli stabilt att fästa en stolpe i änden av de där 95x95 balkarna?

• Gilla
M Larsson
  • Laddar…
Riv trallen (som du ändå inte gillar), gå upp i dimension, 45x195 som bärlina, då funkar det. Lägg nya trallen kloss an, så slipper du de bedrövliga springorna också

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Riv trallen (som du ändå inte gillar), gå upp i dimension, 45x195 som bärlina, då funkar det. Lägg nya trallen kloss an, så slipper du de bedrövliga springorna också
Men hur skulle du göra det? Från markskruvarnas fästen är det bara 95+45+28, dvs 168mm, plus möjligtvis 1-2 cm extra, till altandörrens nederkant. Så tror 145 regel blir max.

Skulle man sätta korta stolpar från varje markskruv och fästa en regel i dessa då? Det skulle bli cc 150 då. Hur skulle man fästa de reglar som inte kan fästas i en stolpe då? För att få cc 50?

Hade ju inte haft något problem om jag hade mer höjd att leka med... Känns som att markskruvarna måste längre ned för att det ska bli bra.

Men gode tid, det är en altan!
Den lär inte rasa och är byggd med NTR A klassade 95x95 reglar, dyra som stryk och lär inte ruttna under din livstid.
Lite svikt gör inget, blir bara bättre då golvet komme skapa lite sving vid kommande danser på golvet.
Så för att vara seriös så har du en eminent altan med lite svikt i. Men vad spelar det för rol, den lär inte rasa i första taget, inte i andra heller.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men gode tid, det är en altan!
Den lär inte rasa och är byggd med NTR A klassade 95x95 reglar, dyra som stryk och lär inte ruttna under din livstid.
Lite svikt gör inget, blir bara bättre då golvet komme skapa lite sving vid kommande danser på golvet.
Så för att vara seriös så har du en eminent altan med lite svikt i. Men vad spelar det för rol, den lär inte rasa i första taget, inte i andra heller.
Du har en poäng :) Jag vet inte vad den har för bärighet. Har kollat men inte hittat någon annan som har en altan byggd på detta sätt. Det enda jag egentligen oroar mig för är att den inte kommer hålla för ett större skärmtak.

Räcker monterar du genom att ha stolpar som sticker ner mot marken och sedan en snedsträva inåt uppåt under altanen. Då blir stolpen stabil. Lär inte funka att bara skruva den på 95 regeln. Men sticker den ned under och du skruvar fast en snedsträva inåt/uppåt så blir det stabilt.
Golvet kan du slipa med en golvslip. Eller om du vill ha mer jobb vända på brädorna som är släta på undersidan.

T Terenius skrev:
Men hur skulle du göra det? Från markskruvarnas fästen är det bara 95+45+28, dvs 168mm, plus möjligtvis 1-2 cm extra, till altandörrens nederkant. Så tror 145 regel blir max.

Skulle man sätta korta stolpar från varje markskruv och fästa en regel i dessa då? Det skulle bli cc 150 då. Hur skulle man fästa de reglar som inte kan fästas i en stolpe då? För att få cc 50?

Hade ju inte haft något problem om jag hade mer höjd att leka med... Känns som att markskruvarna måste längre ned för att det ska bli bra.
Får du höjdproblem får du dra ned markskruven. Hänger inte riktigt med på vad du menar med dina cc-mått, men cc 60 för trallen räcker. Gissningsvis tror jag det skulle klara sig runt 2.20 mellan markskruven om så vore, givet att du gick upp i dimension på bärlinan.

T Terenius skrev:
Du har en poäng :) Jag vet inte vad den har för bärighet. Har kollat men inte hittat någon annan som har en altan byggd på detta sätt. Det enda jag egentligen oroar mig för är att den inte kommer hålla för ett större skärmtak.
Skärmtaket vilar på stolpar som du så klart sätter över en markskruv. Eller så monterar du en extra regel där du ämnar placera en stolpe. Bara att såga av trallen och sätta innan kortling mellan två bärlinor. Där du skall ha stolpen.
Vissa klara av att göra problem av det minsta. Hade jag haft en så välbyggd altan så hade jag varit mer än nöjd :)

• Gilla
Terenius
  • Laddar…
Som ett exempel så har vi varit 15 personer på denna rangliga altanen. Då var bärlinan en granstock som jag nu bytt mot en modernare sak. Reglarna är 45x95. Visst sviktar den fortfarande, men rasade? Nej inte alls.
Altan med träreglar och uppdaterad bärlina, byggd för 40 år sedan med en del nyligen utbytta delar.
Skapa konto

Förövrigt byggde jag denna altan för drygt 40år sedan. Golvet är samma 22x95 trall men stolparna och bärlinan byttes efter 35 år

• Gilla
Terenius
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skärmtaket vilar på stolpar som du så klart sätter över en markskruv. Eller så monterar du en extra regel där du ämnar placera en stolpe. Bara att såga av trallen och sätta innan kortling mellan två bärlinor. Där du skall ha stolpen.
Vissa klara av att göra problem av det minsta. Hade jag haft en så välbyggd altan så hade jag varit mer än nöjd :)
Hänger inte riktigt med på det där med kortling. Tror du att det kan funka att fästa stolpen med 2 franska skruvar och sedan i underkant av balken fästa ett vinkelbeslag?

Om jag sågar ut ett 45x95 hål i en 95x95 stolpe och trär den på bärlinan, skruvar, och fäster sedan ett vinkelbeslag nedtill mellan stople och balk, då borde det kanske hålla för ett skärmtak?

Robert63 Robert63 skrev:
Får du höjdproblem får du dra ned markskruven. Hänger inte riktigt med på vad du menar med dina cc-mått, men cc 60 för trallen räcker. Gissningsvis tror jag det skulle klara sig runt 2.20 mellan markskruven om så vore, givet att du gick upp i dimension på bärlinan.
Skulle det funka att lägga 45x145 med urtag på typ 75mm, med typ cc 150, sedan lägga 45x70 med cc 50? Spännvidden är 1.3m. Om urtaget förankras med ett vinkel beslag kanske det funkar? Skulle då kunna lägga alla trallskarvar på de större reglarna så de får ta den största belastningen.

Du får nog rita en skiss om någon ska förstå vad du menar. Annars blir det bara en gissningslek. Men om det är ett räcke du vill bygga och om golvet är gott nog: köp stolp-hållare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.