Bra jobbat, synd bara på brunnen. Men den hämtar väl sig snart!
Det är ju alltid kul att förbättra!
Själv håller jag på lite hemma med, fast bara optimering!

Det är kul att du uppdaterar och delar med dig, det är alldeles för dåligt med sånt på forumet.

Ja jäklar ja, vilken dag. Först jävlas med brunnen i 3 timmar innan pumpen lyckades dra ur luftpelaren. Sen fylla upp tanken o provtrycka den.
Jädrar vad spännande o ses plåten bucklas ut när trycket ökar. Tryckte till 1.6bar med vatten då hade det börjat läcka lite vid ett armeringsjärn.
Men det var kul o släppa trycket!!
När jag öppnade kranenstod det en stråle vatten säkert 15meter rakt upp.

Sen började urtömmningen meddelst hävert, det lär nog ta minst hela natten, jag har iaf städat ur den delen av garaget som tanken ska stå i och isolerat lite mer på ytterväggarna.
Droppen var när jag letade igenom ett gammalt bigpack med blandskruv/spik/bös o körde pekfingret i ett rakblad.

För övrigt håller jag med dig gordone, folk borde bjuda mer på sig själva o sina projekt,

Håller med kul att läsa om bygget.

du skulle ha tryckt till 2,5 bar mest för spänningens skull :) förbannat roligt projekt.. blir själv sugen på att bygga en acktank..

Kul att några tycker det är kul. Alla mina vänner tycker jag är nördig o störd.
Så då är jag väl det:p

Vid 2.5bar hade inte jag vågat stå kvar brevid.....

• Gilla
obba
  • Laddar…
Alla som läser vad du skriver är nog lite nördar ;)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
DSC_1056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tryckluftsassisterade häverten kickar stjärt med den gravitations drivna häverten hela dan!

Nu har jag tätat läckan vid armeringsjärnet svetsat dit fötter, en R15 stos i toppen för avluftning och flyttat en r15 stos till mitten för mittre tempgivarn samt gängat om ett par nipplar till 1/8NPT.
För jag tänkte köra med tempmätare till bil.

Om jag jordar tanken och kopplar varje givare via en tråd som går till pannrummet där kör jag en liten omvandlare 240v ac till 12v dc och sen till mätarna.
Det borde väl funka?

Min elkunnige/elnördige vän vill bygga nån electronisk herrejösses historia för tempmätning o effekt o allt möjligt men jag vill gärna se mina temperaturer till hans tumme ploppat ut.

Blir det mer provtryckning nu när du har svetsat mer?
Eller kanske bara lägre tryck med luft och läcksök (typ diskmedel o vatten o sprayflaska)?
Så du inte har någon pora som ställer till det när du har baxat in tanken på plats...

JOW skrev:
Blir det mer provtryckning nu när du har svetsat mer?
Eller kanske bara lägre tryck med luft och läcksök (typ diskmedel o vatten o sprayflaska)?
Så du inte har någon pora som ställer till det när du har baxat in tanken på plats...
Jo, det blir trycktest med ett par hekto luft. Testa med vatten tar mig 2-3dagar, testa med luft 5minuter.

Jag rekommenderar sådana tempmätare jag kör med. Biliga och funkar faktiskt bra för att vara kinesiska. Tror de kostade ca 100kr st. De har varit igång över ett år nu. Det gick att både ha en vanlig kappilär tempgivare och dessa givare i samma dykrör.
Givarna till dessa är av one-wire typ.
Dock har jag bara förlängt kablarna ett par meter, jag skulle tro att du behöver rätt långa sladdar?
Det brukar ju ofta vara skönt att inte förlita sig på andra för mycket.

Jo jag kikade lite på 1-wire men kände rätt snart att det inte riktigt var min grej, dvs jag reder nog inte ut det.. Denna lösningen kände jag att jag klarade av.

Elffors skrev:
Jo jag kikade lite på 1-wire men kände rätt snart att det inte riktigt var min grej, dvs jag reder nog inte ut det.. Denna lösningen kände jag att jag klarade av.
Jag är precis som du när det gäller den biten. Det fina med dem jag köpte var att varje display har en givare som pluggas in. Alltså behöver man inte kunna något om tekniken. Men skulle man bli smart någon gång så sitter ju redan givarna där. Det komiska var att endast givaren kostar ca 80kr på Elfa, hela denna display med kapslat kablage kostade typ 100-120kr...

Annas funkar nog bilgivare minst lika bra. Hur ska du presentera värdena?

Med vattentempmätare till bil. Billiga finns på biltema med givare.

Idag kom rör o kopplingar från rinkaby så nu sätter jag siktet på proveldning av utbyggnaden till helgen.:cool:
Tyvärr sinkas jag av min 1-åriga dotter, så skruvar passen decimeras till nån timme på dan o några timmar på kvällen

Nu är rörmockandet färdigt. Ska bara fixa tempgivarna så kan jag börja fylla upp. Jag har lovat sambon att låta uppfyllningen av tanken ta minst 2 dar denna gången. He he.. DSC_1057.jpg
Skapa konto
DSC_1058.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.