AndreasK har du motdragslucka??

2an skrev:
AndreasK har du motdragslucka??
Nopp, fritt drag...

Då vore en sådan kanske inte helt fel att sätta på inköpslistan..

2an skrev:
Då vore en sådan kanske inte helt fel att sätta på inköpslistan..
Sänker inte en motdragslucka rökgastemperaturen i skorstenen... jag har inte gått över 200 grader nån gång...

Jag måste nog se till att få tag på halvmetersved.... just nu blir det en enorm glödbädd som värmer vattnet. Fläkten stannar titt som tätt tills temperaturen går ner. (Det är iofs en del luft kvar så det kan nog ha en viss inverkan).

Jo den sänker rökgastempen men o andra sidan sänker du daggpunkten samt att den ventiler/torkar skorsten då du inte eldar, Men det viktigaste är att pannan får jobba mot ett jämt drag..

Vad du har för temp ur pannan är inte lika intressant som vad tempen är 50 cm från toppen, Där bör den ligga på minst 65° utan motdragslucka o 10 ° lägre med luckan..

Tänk, när jag kommit ner till hälften i den stapeln med 33 cm bitar så ser jag att de två staplarna bakom är 50 cm bitar... :) Nu får vi se hur det blir när jag börjar elda med den veden.

Nu har jag eldat med enbart 50 cm bitar, vilken skillnad... äntligen slipper jag övertändningen.

Kör dock inte fulla lass än, laddade från 60/30 till 90/90 på tre inlägg (upp till luckan). Fläkten stannade några gånger på sista lasset, annars så har den inte stannat.

Rökgastemp var ung. 230 grader.

Jag får dock ingen blålåga utan en väldigt kraftig gulröd låga. Kör med 3 på primär och ca 2 på sekundär.

Vad har ni för färg på er låga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.