20 657 läst · 39 svar
21k läst
39 svar
Försöka köpa hus som ej är till salu
Sida 1 av 3
Hej.
Om man är intresserad av att köpa ett hus, tycker ni det är ok att kontakta ägaren till huset för att fråga om denna personen är intresserad av att sälja?
Om det är ok, hur går man tillväga med sin förfrågan?
Brev, samtal, sms?
Vad är ok?
Mvh
Om man är intresserad av att köpa ett hus, tycker ni det är ok att kontakta ägaren till huset för att fråga om denna personen är intresserad av att sälja?
Om det är ok, hur går man tillväga med sin förfrågan?
Brev, samtal, sms?
Vad är ok?
Mvh
Frågan är alltid fri men man kan ha olika strategier beroende på vad det är för hus.P Pappa1986 skrev:
Har man en relation till ägaren eller inte? Är ägaren i behov av pengar eller inte? Är huset bebott eller inte? Är det lämnat vind för våg? Har det gått i släkten sedan Sten Sture d.ä.? Svårt att ge ett generellt råd.
Håller med om att brev är lagom, man vill inte bli för närgången..
Tack för svar.T tompaah7503 skrev:Frågan är alltid fri men man kan ha olika strategier beroende på vad det är för hus.
Har man en relation till ägaren eller inte? Är ägaren i behov av pengar eller inte? Är huset bebott eller inte? Är det lämnat vind för våg? Har det gått i släkten sedan Sten Sture d.ä.? Svårt att ge ett generellt råd.
Vi vet ingenting om huset i fråga eller ägarna.
För våran del så ligger huset helt perfekt.
Mvh
Ta reda på vad marknadspriset ligger för ett sådant hus och kolla med banken om ni kan få köpa så att ni inte sätter igång något som bara blir besvär för de som bor i huset!P Pappa1986 skrev:
Lägg sedan ett bud som ni tycker är max vad ni kan lägga i ett brev till husägarna
Beskriv också att ni vill besikta huset och om ni hittar några problem att ni då vill ha rätten att hoppa av köpet utan diskussion mot att ni skriver en friskrivningsklausul det datum som är lämpligt efter besiktningen då efter det datumet köpet är genomfört så ska ni se att ni kanske blir husägare!!!
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Fråga kan man alltid!
Men räkna med att få betala en slant över marknadspris.
Marknadspris +”att vilja flytta tillägg”
Mitt hus är alltid tillsalu om nån frågar, men
”att vilja flytta tillägget” ligger över miljonen...
Men räkna med att få betala en slant över marknadspris.
Marknadspris +”att vilja flytta tillägg”
Mitt hus är alltid tillsalu om nån frågar, men
”att vilja flytta tillägget” ligger över miljonen...
Vi ska fråga, får se vad svaret blirF Freddy_kruger skrev:
Ett marknadsvärde är svårt att förutse då vi inte vet vilket skick huset är i.
Självklart tänker vi oss att betala en slant över marknadsvärde annars kan personerna lika gärna försöka sälja det med hjälp av mäklare.
Mvh
Tycker man ska börja med att sondera terrängen innan man börjar erbjuda ett pris, själv skulle jag inte ha ngt emot att få ett ödmjukt formulerat brev med en fråga. Ett brev med ett prisförslag skulle nog göra mig irriterad. Om säljintresse finns har man god tid på sig att diskutera det senare. De presumtiva säljarna behöver nog en del tid innan en prisdiskussion blir aktuell. Lycka till!
Vi fick ett brev i brevlådan med några som ville köpa, tyckte det verka smidigt. De vill dock inte betala utgångspris utan försökte pruta på det (hah) så vi struntade i dem vilket var väldigt bra för oss då vi fick en enorm budgivning istället.
Vi har också skrivit brev till en som vi visste skulle sälja, men vi fick inte ens något svar tyvärr. Den personen kanske hade blivit mer intresserad av ett samtal eller besök .. vem vet.
Generellt tror jag dock på ett personligt brev eller samtal/besök. Absolut inget sms eller mail. Det bästa är ju om man "låtsas gå förbi" (är ju bra om man bor i närheten) och försöka inleda ett samtal där man påtalar vilket fint hus ägaren i fråga har och vilken dröm det vore att köpa .. lite på skoj först .. kanske.
Vi har också skrivit brev till en som vi visste skulle sälja, men vi fick inte ens något svar tyvärr. Den personen kanske hade blivit mer intresserad av ett samtal eller besök .. vem vet.
Generellt tror jag dock på ett personligt brev eller samtal/besök. Absolut inget sms eller mail. Det bästa är ju om man "låtsas gå förbi" (är ju bra om man bor i närheten) och försöka inleda ett samtal där man påtalar vilket fint hus ägaren i fråga har och vilken dröm det vore att köpa .. lite på skoj först .. kanske.
Håller med.S Skandiamannen skrev:Tycker man ska börja med att sondera terrängen innan man börjar erbjuda ett pris, själv skulle jag inte ha ngt emot att få ett ödmjukt formulerat brev med en fråga. Ett brev med ett prisförslag skulle nog göra mig irriterad. Om säljintresse finns har man god tid på sig att diskutera det senare. De presumtiva säljarna behöver nog en del tid innan en prisdiskussion blir aktuell. Lycka till!
Vi får se om vi får något svar, först ska vi ställa frågan
Pris mm får man ta om intresse skulle finnas
Hände oss samma sak när vi precis skulle sälja. Kom några innan visning och ville ha huset till 100% men la ett bud innan visning med 20% under utgångspriset.S johd01 skrev:Vi fick ett brev i brevlådan med några som ville köpa, tyckte det verka smidigt. De vill dock inte betala utgångspris utan försökte pruta på det (hah) så vi struntade i dem vilket var väldigt bra för oss då vi fick en enorm budgivning istället.
Vi sålde till några andra.
Det är ett svårt läge men fråga man inget så får man inget veta
Det är ju ett enormt konstig taktik. Jag har svårt att se någon skulle acceptera ett lägre bud innan visning eller påbörjad försäljning.P Pappa1986 skrev:
Ännu en fördel med att ta kontakt är att en ev affär kan ske utan mäklare. Fördelen för säljaren är ju då att denne spara mkt pengar, hur mkt beror ju på husets värde mm.
Har själv blivit kontaktad av sugen köpare, sålt till denne och sparat 80 000 kr. Har även " mäklat" en husaffär åt bekanta genom att haffa de potentiella sälarna när jag hade vägarna förbi och de stod utanför ( alltså tvärtemot vad jag rådde dig till )
Har själv blivit kontaktad av sugen köpare, sålt till denne och sparat 80 000 kr. Har även " mäklat" en husaffär åt bekanta genom att haffa de potentiella sälarna när jag hade vägarna förbi och de stod utanför ( alltså tvärtemot vad jag rådde dig till )