5 028 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Förslag vidare till Riksdagen om fri tillgång till data hos Lantmäteriet
Antar att du bor i Norrlands inland där besiktningsfirmor etablerat sig lika bra som apoteken så det finns en uppsjö alternativ inom ett stenkast.P Pligg85 skrev:Nej. Har alltid röstat Moderaterna faktiskt. Centern är ju kappvändarpartiet som varken kan förhandla med vänster, höger eller mitten helt plötsligt.
Något som alla klagar på är ju fordonsbesiktningen som blivit så dålig. Den avreglerades för 13 år sedan då kostade en besiktning 300-350 kr och tiderna här var så dåliga att man fick ta ledigt från jobbet och köa.
Priset motsvarar 390-440 i dagens penningvärde och idag har jag flera aktörer att välja på och gott om tider. Betydligt bättre service. Kan åka in på en helg om man vill. Har besiktat sista åren för 299kr på erbjudande eller som dyrast på 549kr på opus eller 494kr efter 10% rabatt då.
Bättre service, bättre tillgänglighet. Och inget dyrare om man utnyttjar erbjudanden. Möjligen till billigare.
Tittar man på besiktningskostnaden i förhållandet till bilarnas prislapp 2010 eller 2023 samt att man kan köra 14 månader istället för 12 på en besiktning nu så är jag helt oförstående med folks ständiga klagande på att besiktningen bara blivit skit..
/ATW
Nästan så. Uppsjö finns det inte.A ArneTW skrev:
Apotek inom stenkast? Det finns väl bara nätbaserat som vettigt alternativ om man nu inte är 70+ och vill träffa folk
Så Lantmäteriet blir att fungera bättre och bli billigare om de ger bort det värdefulla de har istället för att sälja informationen?P Pligg85 skrev:Lantmäteriet är ju den mest dysfunktionella myndigheten i Sverige. Bara för det inte finns något alternativ så kan de göra precis som de vill och ta vilka summor de vill.
Enkla avstyckningar och förrättningar som tar en handläggare en halvdag om man drar ut på det kostar lätt 30.000 till 80.000kr. Bara för att de kan.
Finns flera skiften av skog och mark som jag skulle gärna köpa till min fastighet och säljaren skulle gärna sälja till marknadspris men det kommer inte bli så pga lantmäteriets tariff.
Samtidigt har jag några "plättar" som jag skulle kunna sälja av och gynna andra.
Exempelvis skulle jag kunna köpa två hektar av grannens fristående skifte som gränsar mot mitt för de tillför inte hans fastighet något alls utan något som inte sköts med och är betungande. Jag skulle kunna bruka marken och hålla det snyggt samtidigt som jag är på mitt . Marken är relativt billig och skulle kunna köpa det för 60-70 tusen så är bägge parter nöjda.
Lantmäteriet behöver inte ut i fält. Det är helt fristående skifte som skulle byta fastighetsbeteckning. Några klick och ett köpeavtal så är det klart. Tror Lantmäteriet skulle ha 48000 kr för det. Som om någon skulle godta en lagfart på 70% av köpeskillingen...
Finns hundratals sådana fall bara i närområdet där man garanterat skulle göra något om det vore rimliga kostnader.
Dessa små allmänningar och samägor som inte sköts med och skulle kunna förvaltas väl av en intresserad markägare men där kostnaden från Lantmäteriet gör att investeringen inte är intressant längre.
Handläggningstiden när vi styckade av stamfastigheten var då 18 månader. 4 timmar i fält att mäta in gränser och totalt någon timme här och där vartefter brev och avtal gick fram och tillbaka. Gick väl på 180 tusen. Knappast mer än 20 mantimmar allt inkluderat.
/ATW
De sitter och profiterar på sin roll som ensam aktör på fastighetsbildningar mm.A ArneTW skrev:
Kanske bättre att de kortar ner handläggningstiden med ett år istället för att säljer kartor och tjänster till företag.
Tveksam till siffrorna i artikeln men finns det skäl att tro att 20 miljoner i kostnad för att öppna upp data för allmänheten som skulle värderas till årliga 10-20 miljarder i fördel för samhället så är det ju klart att det ska klagas. Fantastiskt
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Hela grejen med öppna data blir ju lite missriktad i Sverige där vi har en offentlighetsprincip som sedan evigheter gör att både allmänheten och företag har tillgång till all information som myndigheterna (med undantag för det som omfattas av sekretess)
Skillnaden är att tidigare var det den som ville ha särskilda presentationsformer, sammanställningar osv. som inte redan fanns tillgängliga för myndighetens egna behov betalade för just den tjänsten. (men inte för själva informationen) Nu ska myndigheten preppa datamängderna för att passa externa brukare som en gratis tjänst, medan den som sedan drar nytta av detta (exempelvis genom att sälja vidare produkter och tjänster formade för slutanvändare och privatpersoner) kan ta hela inkomsten utan att behöva ta kostnaden.
I större delen av Europa där det i stor utsträckning varit så att myndigheternas information har varit helt instängd innan för deras egna väggar, finns det en annan mening i den här förändringen där det då handlar om att kunna få den från att inte alls kunnat få den.
Skillnaden är att tidigare var det den som ville ha särskilda presentationsformer, sammanställningar osv. som inte redan fanns tillgängliga för myndighetens egna behov betalade för just den tjänsten. (men inte för själva informationen) Nu ska myndigheten preppa datamängderna för att passa externa brukare som en gratis tjänst, medan den som sedan drar nytta av detta (exempelvis genom att sälja vidare produkter och tjänster formade för slutanvändare och privatpersoner) kan ta hela inkomsten utan att behöva ta kostnaden.
I större delen av Europa där det i stor utsträckning varit så att myndigheternas information har varit helt instängd innan för deras egna väggar, finns det en annan mening i den här förändringen där det då handlar om att kunna få den från att inte alls kunnat få den.
R Räknenisse skrev:Hela grejen med öppna data blir ju lite missriktad i Sverige där vi har en offentlighetsprincip som sedan evigheter gör att både allmänheten och företag har tillgång till all information som myndigheterna (med undantag för det som omfattas av sekretess)
Skillnaden är att tidigare var det den som ville ha särskilda presentationsformer, sammanställningar osv. som inte redan fanns tillgängliga för myndighetens egna behov betalade för just den tjänsten. (men inte för själva informationen) Nu ska myndigheten preppa datamängderna för att passa externa brukare som en gratis tjänst, medan den som sedan drar nytta av detta (exempelvis genom att sälja vidare produkter och tjänster formade för slutanvändare och privatpersoner) kan ta hela inkomsten utan att behöva ta kostnaden.
I större delen av Europa där det i stor utsträckning varit så att myndigheternas information har varit helt instängd innan för deras egna väggar, finns det en annan mening i den här förändringen där det då handlar om att kunna få den från att inte alls kunnat få den.
Du får nog läsa på lite om Lantmäteriets "produkter", offentlighetsprincipen ingår inte i deras sortiment i någon högre grad.R Räknenisse skrev:Hela grejen med öppna data blir ju lite missriktad i Sverige där vi har en offentlighetsprincip som sedan evigheter gör att både allmänheten och företag har tillgång till all information som myndigheterna (med undantag för det som omfattas av sekretess)
Skillnaden är att tidigare var det den som ville ha särskilda presentationsformer, sammanställningar osv. som inte redan fanns tillgängliga för myndighetens egna behov betalade för just den tjänsten. (men inte för själva informationen) Nu ska myndigheten preppa datamängderna för att passa externa brukare som en gratis tjänst, medan den som sedan drar nytta av detta (exempelvis genom att sälja vidare produkter och tjänster formade för slutanvändare och privatpersoner) kan ta hela inkomsten utan att behöva ta kostnaden.
I större delen av Europa där det i stor utsträckning varit så att myndigheternas information har varit helt instängd innan för deras egna väggar, finns det en annan mening i den här förändringen där det då handlar om att kunna få den från att inte alls kunnat få den.
”Preppningen av data” innebär i bästa fall att använda överenskomna modeller och beskrivningar av sin data så den är lättare att konsumera för andra. Det gynnar utbyte av information mellan myndigheter och är en del av förutsättningarna för den effektivisering som man ser med hjälp av öppen delad data. Bristen på detta är idag mycket begränsande för effektiviseringen av myndigheter och kommuner. Problemen förekommer även inom en kommun som har många myndighetsgränser med samma regelverk kring hur data får delas som mellan andra myndigheter utanför kommuen.R Räknenisse skrev:Hela grejen med öppna data blir ju lite missriktad i Sverige där vi har en offentlighetsprincip som sedan evigheter gör att både allmänheten och företag har tillgång till all information som myndigheterna (med undantag för det som omfattas av sekretess)
Skillnaden är att tidigare var det den som ville ha särskilda presentationsformer, sammanställningar osv. som inte redan fanns tillgängliga för myndighetens egna behov betalade för just den tjänsten. (men inte för själva informationen) Nu ska myndigheten preppa datamängderna för att passa externa brukare som en gratis tjänst, medan den som sedan drar nytta av detta (exempelvis genom att sälja vidare produkter och tjänster formade för slutanvändare och privatpersoner) kan ta hela inkomsten utan att behöva ta kostnaden.
I större delen av Europa där det i stor utsträckning varit så att myndigheternas information har varit helt instängd innan för deras egna väggar, finns det en annan mening i den här förändringen där det då handlar om att kunna få den från att inte alls kunnat få den.
Det är riktigt att Sveriges offentlighetsprincip är ganska unik i sin utformning i ett Europeiskt perspektiv och att informationen till del har funnits tillgänglig innan också, men att lämna ut ostrukturerad data ger inte de effekter som man är ute efter.
När det kommer till data som lantmäteriet äger så har de varit rätt kinkiga på att lämna ut den på något sätt som går att konsumera elektroniskt utan att ta betalt och EU-kommissionens beslut pekar ut vilka datamängder som är särskilt värdefulla, high-value data sets, som ska tillhandahållas utan avgifter. Det är dock inte alll lantmäteri-data som omfattas av detta.
Ett väldigt bra exempel på öppen data är GPS-data som bekostas av myndigheterna och är fritt att använda. Det inses lätt att världen hade sett bra annorlunda ut om dessa varit betaltjänster.
Ytterligare exempel är Copernicus-data från satelliter som EU skickat upp för miljöövervakning som används för massor av tillämpningar som annars inte hade sett dagens ljus.
Listan är på ren svenska ”skitlång” redan idag och då ska man betänka att det finns oerhörda mängder data som ännu inte delas. I det perspektivet är det svindlande vad vi har framför oss.
Redigerat:
Tanken är ju att om datat blir tillgängligt under fördelaktiga former så ska samhällsnyttan vara mer värd än vad Lantmäteriet internt skulle kunna tjäna på datan. Men man skall nog bortse från Lantmäteriets inblandning och finansiering, utan ställa frågan om den information som staten samlar in skall vara fritt tillgänglig för medborgarna?A ArneTW skrev:
För mig är svaret givet att det skall vara tillgängligt i så fri form som möjligt.
En annan formulering skulle vara att dessa stora aktörer investerar i att förädla datan och sedan erbjuder en tjänst utifrån sin satsning.A ArneTW skrev:
Du har möjlighet att göra exakt samma om du vill ha det gratis, vill du inte göra det själv så kostar det att använda det andra har gjort. T.ex. från de stora aktörerna.
Eventuellt har Lantmäteriet redan varit lite för generöst med sitt data.mexitegel skrev:
https://omni.se/hemliga-uppgifter-kan-ha-spridits-fran-lantmateriet/a/rPl7PR