Har köpt en sån här nu:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas på bättre lycka nu. Ska testa den imorgon. Återkommer med resultat.

Bosch multiconstruction och riktiga glasborrar var det enda som fungerade på mitt kakel. Tog ändå lång tid att borra kommer inte ihåg nu men säkert en 10 min per hål iaf. Gick lite snabbare med glasborren men det var ändå bland dom hårdaste kakel jag borrat. Jag har borrat många sorter det kommer ofta kunder som vill ha kakel borrade. Än så länge har vi lyckats få hål i alla.

Ang den nya diamantborren jag nämnde ovan. Kan bara säga, KÖP!!!
Den var grymt bra. Den används på en vinkelslip och borrade hål i mitt granitkeramik klinker på 10 sekunder. Borrade 10 hål och det var samma resultat varje gång. Den kan jag verkligen rekommendera.

Var det inte svårt att hålla still när man ska köra vinkelslipen? Vilken storlek på slip använde du?

lt1cobra skrev:
Var det inte svårt att hålla still när man ska köra vinkelslipen? Vilken storlek på slip använde du?
Jag körde 6 mm. Nej det var inte svårt alls. Först borrar man i ca 45 graders vinkel tills man får ett litet spår. Sen vinklar man bara upp den så hålls borren på plats.

Ok intressant, vad för vinkelslip hade du?

T
lt1cobra skrev:
Ok intressant, vad för vinkelslip hade du?
En helt vanlig vinkelslip duger bra, gärna en mindre modell. Sådana borr som man sätter på vinkelslip funkar bäst men dom är dyra och det kan damma ner rätt så rejält jämfört med borr. Dom brukar beämnas som predatorborr och har funnits i snart tio år och finns i alla dess storlekar, jag tycker dom är bäst när man ska ta hål för dosor (70mm).

https://www.google.se/search?q=Predatorborr&es_sm=91&biw=1773&bih=663&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Mhl0VfvFNoadsAHm9av4CA&ved=0CAYQ_AUoAQ

Annars funkar ett fyrkärnigt hiltiborr med slagfunktion på riktigt bra också, ingen fara att köra med slag på klinker bara det är det full täckning på fixet bakom plattan.

Kakel som man har bara på vägg är alltså mycket mjukare och då kan ett vanligt betongborr användas och det är som att borra i smör jämfört med en klinker som är ett mycket hårdare material och sätts vanligtvis bara på golv förr i tiden men har nu blivit vanligt att sätta på vägg också, till förtret för dom ska ska borra hål i det:)

http://kakeldaxgruppen.se/nyheter/vad-ar-skillnad-pa-kakel-och-klinker

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klinker

Redigerat:
Jag har en Bosch GWS 850. Men som sagt, dom flesta funkar nog bra. På borren står det rekommenderar 11000 rpm.

Jo, har ashårt klinker som jag behöver göra hål i... Blir att köpa en sån däringa grej! Tack för tipset

ClasseClas
Anna1984 skrev:
Har köpt en sån här nu:

[bild]

Hoppas på bättre lycka nu. Ska testa den imorgon. Återkommer med resultat.
Hej, var köpte du borren ngnstans? Den borde passa för mig också :)

ClasseClas
ClasseClas skrev:
Hej, var köpte du borren ngnstans? Den borde passa för mig också :)
Google var snäll idag och hittade borren på K-Rauta för 249 kr.

Har jobbat på sekten Hilti. Tro inte att de tillverkar sina borr själva. Det enda Hilti är bra på är att lura små och medelstora byggare på pengar.

TTBygg skrev:
Har jobbat på sekten Hilti. Tro inte att de tillverkar sina borr själva. Det enda Hilti är bra på är att lura små och medelstora byggare på pengar.

Är det nån känd tillverkare bakom?

Ja. En stor tillverkare. Tillverkar +60% av tillbehören på marknaden.

TTBygg skrev:
Ja. En stor tillverkare. Tillverkar +60% av tillbehören på marknaden.
Har du tipps på nåt fabrikat jag kan välja om jag vill ha "motsvarande" borr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.