Både äger och har provat en hel del olika varianter, iaf de varianter som länkats hittills i tråden (både billiga och dyra varianter). Favoriten är helt klart en av samma typ som den Rayyan hade bild på från Wurth och Knipexen från Nimajneb. Har en Jokari av den modellen och den fungerar snabbt och felfritt och är rätt enkel att komma åt med om man ska skala på lite mer knepiga ställen.

Skalarna av den här modellen http://www.clasohlson.com/se/Kabelskalare-Cocraft/40-7418 är nog de jag använder minst, tycker de är lite klumpiga att hålla på med även om de också gör sitt jobb.
 
badtastex skrev:
Använder Wurth och Stripax på jobbet och Biltemas är väl inte lika bra men för hemmabruk är den helt ok.
Jag använde Biltemas en gång...
 
Jag gillar verkligen denna.
Har sett den med lite olika namn på.

http://www.elgrossisten.se/skalmaster-001.html

Tillräckligt smidigt så att jag faktiskt har den i fickan och inte speciellt dyr.
Blev såld på den när jag lånade den av elektriker.
 
Den här som bax nämnde tidigare är riktigt bra både för att klippa och skala.
Skaltång1.jpg
Eller en renodlad skaltång lik den elmont tog upp.
Skaltång2.jpg
Någon av dessa eller båda är vad jag tycker är bra för skalning (och klippning), de andra i tråden är bra om det är rätt kvalite på dem men begränsade och relativt klumpiga om det gäller installationsjobb.
 
Köpte en sån här, funkar bra till dom dimensioner den är avsedd för.
1396200.jpg
 
Anna1984 skrev:
Vad heter modellen?

Är det här en sån kopia du pratade om?

[länk]
Jag har den från classe, ser exakt ut som din på bilden och funkat grymt bra.
 
Köpte en liknande wurth på Elfa för en 99-krona. Kalas till allt material runt koppar. Däremot behövs annat för mantel på koax och typ eklk kabel.
 
På jobbet, och typ tusen trådar i veckan
13812240-origpic-1031c6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett sällan verktyg, så hemma blir det närmaste avbitare.

Edit: Oj vad stor bild :surprised:
 
Röstar också på CC-22. Jobbar som elektriker och skulle inte kunna tänkta mig att använda något annat. Sen att den även används som avbitare är praktiskt också.
Har provat en del olika modeller, liknande dom här ovan, men tycker att dom är klumpiga och bökiga då man måste ställa in skaldjup och area innan skalning.
Men vid skalning av känsliga telekablar kan knipex kabelskalaren vara användbar.

10255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bloink skrev:
Röstar också på CC-22. Jobbar som elektriker och skulle inte kunna tänkta mig att använda något annat. Sen att den även används som avbitare är praktiskt också.
Har provat en del olika modeller, liknande dom här ovan, men tycker att dom är klumpiga och bökiga då man måste ställa in skaldjup och area innan skalning.
Men vid skalning av känsliga telekablar kan knipex kabelskalaren vara användbar.

[bild]
Det dummaste inlägget i den här tråden! Grattis.

Din favorittång är väl en av de få som verkligen kräver att man ställer in skaldjupet. Med fingertoppkänsla så klart.
Eller hur gör du? Klämmer du till allt du orkar och verktyget sköter resten?
De flesta alternativen i tråden sköter det helt automatiskt utan att riskera skador på ledaren.
Man klämmer till och jobbet är gjort.
 
Givetvis kräver tången fingertoppskänsla, precis som med vilket verktyg som helst. Det är ett jäkla lyft ifrån en vanlig avbitartång i alla fall. Jag skalar 1-25mm2 kablar med denna tång tillsammans med en elkniv.
Nu har jag inte läst ifall TS vill ha en automatisk skalare eller en manuell tång, så det kan jag inte uttala mig om. Men nu har TS iaf fått tips på både automatiska och manuella skaltänger

EDIT: Och jag kan tillägga att jag har flera olika av dessa automatiska skaltänger och använder dom då och då. Men för det mesta räcker den manuella skaltången.
 
Redigerat:
Gör som proffsen använd en tång typ CC-22 en utmärkt skalare OCH kabelsax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.